Abs lampjes BMW R850RT 2002

Hans1981

MF'er
28 dec 2020
61
6
Dieren
Beste forum leden,

Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een BMW R850RT uit 2002.
Tijdens het op contact zetten gaan de 2 abs lampjes branden wat volgens mij een controle teken is.
Als je gaat rijden horen deze lampjes uit te kaan wat ze de eerste 2 ritjes ook deden.
Nu heb ik hem net gestart en de 2 lampjes blijven tijdens het rijden afwisselend van elkaar knipperen.
Wat ik zo gauw heb gevonden is dat dit een teken is dat er een fout is gedetecteerd in het abs systeem.
Klopt dit?
En kun je er wel gewoon even mee doorrijden?
En geven de 2 lampjes het voorwiel en achterwiel aan toevallig?
 
Heb je toevallig je rem ingegrepen tijdens het starten? Zo ja, probeer het nog eens zonder ingeknepen rem tijdens het starten. Na een paar meter rijden zou de abs lamp uit moeten gaan
 
Uit een ver verleden meen ik me te herinneren dat het ook aan een te lage spanning van de accu kan liggen. Maar ik ben geen techneut. Misschien dat iemand er meer over kan zeggen.
 
Heb je toevallig je rem ingegrepen tijdens het starten? Zo ja, probeer het nog eens zonder ingeknepen rem tijdens het starten. Na een paar meter rijden zou de abs lamp uit moeten gaan
Volgens mij heb ik niet de rem wel geknepen gehad omdat hij iets op een helling stond, maar ik zal het eens proberen zonder inderdaad. Hij bleef daarna wel knipperen wat hij de 2x door voor niet deed. Ook tijdens een km rijden ongeveer. De accu heb ik aan een optima 4 gehad en die zegt dat hij vol is dus dat zal het dan niet zijn denk ik.
 
Volgens mij heb ik niet de rem wel geknepen gehad omdat hij iets op een helling stond, maar ik zal het eens proberen zonder inderdaad. Hij bleef daarna wel knipperen wat hij de 2x door voor niet deed. Ook tijdens een km rijden ongeveer. De accu heb ik aan een optima 4 gehad en die zegt dat hij vol is dus dat zal het dan niet zijn denk ik.
Bij een BMW moet je de rem.pas inknijpen nadat de abs controle is uitgevoerd. Dus waarschijnlijk is je probleem verholpen na het uit- en weer aanzetten van het contact. (Zonder infeknepen rem :]
 
Hoi.

Da's niet bij alle uitvoeringen van Herr BMW's ABS zo.

Hier is het maar de vraag welk type ABS er hier in zit, ABS-II, of het bekrachtigde i-ABS.
2002 kan beide hebben.

Heb je in het dashboard 2 rechthoekige lampen, die samen knipperen als je het contact aanzet, is het ABS-II.
i-ABS heeft 2 kleine, ronde lampjes, bij contact aan, een lampje aan, de andere knippert, totdat je de pomp even hoort, dan gaat het knipperende lampje uit. (even uit het hoofd, was alweer even geleden.)
Fototje, of kort filmpje van wat die lampen doen helpt.

Maar normaal moet ABS-II bij contact aan 2 gelijk knipperende lampen geven.
Na het starten ook.
Dan als je wegrijd, hoor je 2 relais schakelen en de pomp even draaien, lampen uit.

i-ABS is een heel ander verhaal.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Da's niet bij alle uitvoeringen van Herr BMW's ABS zo.

Hier is het maar de vraag welk type ABS er hier in zit, ABS-II, of het bekrachtigde i-ABS.
2002 kan beide hebben.

Heb je in het dashboard 2 rechthoekige lampen, die samen knipperen als je het contact aanzet, is het ABS-II.
i-ABS heeft 2 kleine, ronde lampjes, bij contact aan, een lampje aan, de andere knippert, totdat je de pomp even hoort, dan gaat het knipperende lampje uit. (even uit het hoofd, was alweer even geleden.)
Fototje, of kort filmpje van wat die lampen doen helpt.

Maar normaal moet ABS-II bij contact aan 2 gelijk knipperende lampen geven.
Na het starten ook.
Dan als je wegrijd, hoor je 2 relais schakelen en de pomp even draaien, lampen uit.

i-ABS is een heel ander verhaal.

Groeten, Paul.
Ik heb ABS-II en hij werkt alweer naar behoren gelukkig. Ik denk inderdaad op contact achteruit gereden(gelopen) of toch de rem gepakt voor hij klaar was met de ABS controle.
 
Uit een ver verleden meen ik me te herinneren dat het ook aan een te lage spanning van de accu kan liggen. Maar ik ben geen techneut. Misschien dat iemand er meer over kan zeggen.
Is dit (accu) gecontroleerd? Ik heb een de 1100-versie van dezelfde motor gehad, met hetzekfde probleem, en na het vervangen van de accu was het opgelost. Als de accu nog goed is dan helpt alleen opladen wss ook, maar mijn accu hield destijds de spanning niet meer goed vast.

edit: ja dus, al heeft een Optimate niet altijd gelijk, meten is weten.
 
Is dit (accu) gecontroleerd? Ik heb een de 1100-versie van dezelfde motor gehad, met hetzekfde probleem, en na het vervangen van de accu was het opgelost. Als de accu nog goed is dan helpt alleen opladen wss ook, maar mijn accu hield destijds de spanning niet meer goed vast.

edit: ja dus, al heeft een Optimate niet altijd gelijk, meten is weten.
Hij werkt weer dus het is al opgelost. Probleem heeft zich ook niet meer voorgedaan
 
Als de motor een langere tijd heeft stil gestaan kan het zijn dat de accu spanning tijdens het starten te ver inzakt dan gaat de abs in storing.

Het kan prima zijn dat de accu nog sterk genoeg is om de motor te starten.
Na een stukje rijden is de accu weer goed opgeladen en daardoor zal de fout bij opnieuw opstarten weg blijven.

Ik heb ook wel eens gehad dat zelfs met een perfect gelade accu dit probleem bleef. Hier was de accu dus toch te ver versleten een nieuwe accu verhielp toen het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan