Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mag dan misschien maar 4,4 kg zijn, maar kost ook volgens mij 4400,- gulden.
Een stuk minder, krijg er echt geen 4400 voor.
.......
....Maar als het om je leven gaat kan je beter maar geen motor rijden.
pardon?
En abs is natuurlijk maar een heel klein stukje van de veiligheid lees dat artikeltje nou maar ff, of weet jij het bijvoorbaad beter?
Revolution:
En wat als er straks net als die R1 motoren komen met 2 wielaandrijving, zeggen jullie dan ook: is alleen maar extra gewicht, hoeft van mij niet?
met abs kan je toch gewoon niet even hard remmen als zonder?
is alleen beter als het glad ligt en ook nodig bij eigen stommiteiten.
misschien iets voor pooh??
Op vrijdag 18 januari 2002 23:25 schreef Daemon het volgende:
Dus ja als je \'veiliger\' wilt rijden, moet je niet kiezen voor de motor.
Das bullshit....juist makkelijke stoppies...want met ABS blokkeert je wiel NIET....en met een stoppie ook niet....behalve als je bijna stilstaat en je achterwiel mee laat draaien....heb nog nooit een geslaagde stoppie gehad met 130kmph met blokkerend voorwiel...wel zonder
met abs kan je toch gewoon niet even hard remmen als zonder?
is alleen beter als het glad ligt en ook nodig bij eigen stommiteiten.
misschien iets voor pooh??
Theorie wel, parktijk niet. Er was in dat artikel iemand die \'wel even zou laten zien hoe hard je e kan remmen zonder ABS\'. Voor de duidelijkheid, alle aanwezigen deden de maximale vertraging met ABS, op het wegdek technisch fantastische PVI circuit. Bij 120 blokkeerde hij zijn voorwiel, maar corrigeerde, resultaat 68m, tegen 55 met ABS. Hij probeert het opniew (nu met 100, 120 was wel eng. Type rijder dat graag 200 rijdt), en pas na een paar keer proberen lukt het hem om een fractie onder de ABS afstand te komen. Helaas in het echt geen herkansingen... (kort samengevat uit dit artikel).
Het artikel is zeker het lezen waard, ook de grafiek (ideale remweg bij snelheid) die er in staat is verhelderend. Op het punt waar je met 80 stilstaat, rijdt je als je 90 hebt gereden nog 50... 80 als je 100 reed. Da\'s iets wat veel mensen zich niet realiseren.
Deamon, je mist het punt een beetje. Je kan nog zoveel oefenen, maar in de praktijk heb je geen gelegenheid het opnieuw te proberen, het asfalt te analyseren, enz.
Er zullen best supermotorrijders zijn die direct, onder alle omstandigheden, in een noodsituatie, maximaal kunnen remmen. Of die hier op het forum zitten betwijfel ik.
Dan nog staat deze supermotorrijder maar een fractie eerder stil dan jan-lul op z\'n twee rijles met ABS...
Dat is wel zo. Maar ik denk dat je nu meer rendement uit training kunt halen dan uit allerlei systemen die jou fouten moeten verhelpen.
Ik zeg niet dat het niks is... Hangt er vanaf waarvoor!
Eh, pooh: In geval van een ongeval zit je in een auto negen van de tien keer \'veiliger\' (betrekkelijk) dan op de motor. Dat bedoelde ik er mee, dat is toch zo?
Op een of andere manier snappen Daemon en ik elkaar.
Natuurlijk is ABS super, en kan je normaal gesproken niet overtreffen. Misschien kan je onder droge omstandigheden het evenaren, maar echt beter kan niet.
Over de prijs, ben benieuwd hoeveel mensen hier zullen kiezen voor ABS ipv een duurdere motor.
Let wel, een CBR 600 kost dan wel ineens 29.000,- gulden.
Als we het dan over veiligheid hebben, koop dan eerst maar eens een Arai helm van 1500,- ipv een vaag merk helm van 350,- gulden. Weet uit een topic een tijd geledn dat veel mensen dat te duur vinden.
En dan nog het punt over de veiligheid van een ABS. Hoevaak moet je een noodstop maken, ik persoonlijk heb mezelf nog nooit onderuit geremd of ben tegen een auto geknald. Dus in 15 jaar motorrijden had het me nul komma niets opgeleverd.
EEr zijn nog honderd dingen die je kunnen overkomen waarbij een ABS niets helpt, bijv je vliegt de bocht uit, je wordt van op zij aangereden ect.
Maar het belangrijkste punt, ook met ABS kan je op de auto die je geen voorrang gaf knallen, ABS zorgt alleen voor een kortere remweg, maar is die kort GENOEG??????????????
Je kan ook niet harder een bocht in rijden en dan maar harder remmen, ondanks dat je wiel niet blokkeert kan je echt wel onderuit glijden.
Natuurlijk mag je zo veilg mogelijk motorrijden, maar ben alleen bang dat ABS een beetje teveel schijnveiligheid geeft.
Opletten, zorgen dat je je motor kent is een veel veiligere manier van rond rijden, tenslotte, als je goed motorrijdt, heb je eigenlijk je ABS nooit nodig.
Dure shoei ook goed?Als we het dan over veiligheid hebben, koop dan eerst maar eens een Arai helm van 1500,- ipv een vaag merk helm van 350,- gulden. Weet uit een topic een tijd geledn dat veel mensen dat te duur vinden.
Als tegenwind: ik heb denk\'k een goeie maand een motor gehad en ben 2 keer onderuit gegaan. Geen idee of ABS me had kunnen redden, maar de eerste keer wel heel waarschijnlijk.En dan nog het punt over de veiligheid van een ABS. Hoevaak moet je een noodstop maken, ik persoonlijk heb mezelf nog nooit onderuit geremd of ben tegen een auto geknald. Dus in 15 jaar motorrijden had het me nul komma niets opgeleverd.
Je kan ook een vliegtuig op je hoofd krijgen maar dat wil toch niet zeggen dat je geen helm neemt voor die andere gevallen waar het wel helpt?!EEr zijn nog honderd dingen die je kunnen overkomen waarbij een ABS niets helpt, bijv je vliegt de bocht uit, je wordt van op zij aangereden ect.
Zelfde met een helm, leder, degelijke laarzen, je kan er ook niet harder mee, ze lossen ook niet alle gevaren op, maar je hebt wel meer kans op een aantal pijnlijke dingen minder.Maar het belangrijkste punt, ook met ABS kan je op de auto die je geen voorrang gaf knallen, ABS zorgt alleen voor een kortere remweg, maar is die kort GENOEG??????????????
Je kan ook niet harder een bocht in rijden en dan maar harder remmen, ondanks dat je wiel niet blokkeert kan je echt wel onderuit glijden.
Ik denk dat niemand dom genoeg is om ABS als het ultieme ding te beschouwen hoorNatuurlijk mag je zo veilg mogelijk motorrijden, maar ben alleen bang dat ABS een beetje teveel schijnveiligheid geeft.
Da\'s weer onzin. En die auto dat je geen voorhang verleent? Kan zijn dat\'t daar op een metertje aan komt hoor.Opletten, zorgen dat je je motor kent is een veel veiligere manier van rond rijden, tenslotte, als je goed motorrijdt, heb je eigenlijk je ABS nooit nodig.
Op zaterdag 19 januari 2002 20:09 schreef poohbeer het volgende:
Als tegenwind: ik heb denk\'k een goeie maand een motor gehad en ben 2 keer onderuit gegaan. Geen idee of ABS me had kunnen redden, maar de eerste keer wel heel waarschijnlijk.
Geloof je dat ook echt?! Get real! (sorry als\'k effe wat grof ben)Pooh, het is wel bewezen dat mensen meer risico nemen als ze een gordel om hebben, ABS hebben, veilige auto rijden.
Is trouwens ook met Zoab asfalt bewezen, nat wegdek, minder opspattend regenwater, mensen blijven ondanks regen harder rijden, terwijl voorheen mensen langzamer gingen rijden, alleen hier was voordeel groter dan nadeel, zodat uiteindelijk zoab positiever uitviel.
Ik ben voorlopig nog steeds overtuigd van het tegendeel. Tijdens het rijden (met motor of auto maakt niet eens uit) denk je er echt niet aan dat je ABS onder je kont hebt hoor. En bij een noodsituatie denk je er al helemaal niet meer aan.Maar natuurlijk helpt ABS in sommige gevallen, heb ik ook al gezegd in vorige post.
Alleen ben ik wel bang dat het mensen overmoedig maakt.
Tuurlijk zegt het meer over mij dan over wat anders. Maar het zegt tegelijk ook dat ABS wel nuttig kan zijn!Op zaterdag 19 januari 2002 20:37 schreef Joris het volgende:
Zegt meer over Pooh dan over z\'n motor. En ik denk dat Gizmo hier wel een goed punt heeft. Ik weet van mezelf ook dat ik door goed anticiperen al diverse ongelukken voorkomen heb. Je kunt zeggen dat het soms meer geluk dan wijsheid was, maar zo denk ik er zelf niet over.
1) Omdat ik tijdens het remmen bleef kijken (keek tussen de stilstaande auto en een tegenligger door), stond ik met m\'n voorwiel naast een auto stil. Was echt decimeterwerk.
Had je met ABS niet kunnen ontwijken?2) op een provinciale weg draait een auto zonder richting aan te geven plotseling een inrit op. De 2 auto\'s voor me gaan vol in de ABS. Ben hard gaan remmen, vervolgens die rem weer losgelaten en door de berm het fietspad op gevlogen. FF knikkende knieen en een hartslag van 180, maar ik en m\'n motor kwamen er zonder kleerscheuren af. Zonder uitwijken was ik er met ABS ook vol ingekleund. Maar was de weg nat geweest dan had ABS zeker z\'n voordelen gehad.
Op zaterdag 19 januari 2002 21:24 schreef poohbeer het volgende:Geloof je dat ook echt?! Get real!