ABS maar 5 kilo meer

Mag dan misschien maar 4,4 kg zijn, maar kost ook volgens mij 4400,- gulden.
 
Een stuk minder, krijg er echt geen 4400 voor.

Maar als het om je leven gaat kan je beter maar geen motor rijden.
En abs is natuurlijk maar een heel klein stukje van de veiligheid, maar kan net genoeg zijn, dat wel.
 
Een stuk minder, krijg er echt geen 4400 voor.
.......

....Maar als het om je leven gaat kan je beter maar geen motor rijden.
pardon?

En abs is natuurlijk maar een heel klein stukje van de veiligheid lees dat artikeltje nou maar ff, of weet jij het bijvoorbaad beter?
 
....Maar als het om je leven gaat kan je beter maar geen motor rijden.
pardon?

En abs is natuurlijk maar een heel klein stukje van de veiligheid lees dat artikeltje nou maar ff, of weet jij het bijvoorbaad beter?

Misschien bedoelt ie meer dit:

Als je een gemiddeld ongeval krijgt kun je beter in een auto zitten bijvoorbeeld als op de motor. In geval van een ongeval ben je op de motor het meest kwetsbare. Is niet over te twisten! Dus ja als je \'veiliger\' wilt rijden, moet je niet kiezen voor de motor.

En met het tweede bedoelt ie misschien wel dat je oneindig veiligheid kan inbouwen. Eigenlijk is alles een mensenleven waard. Maar dan lopen we uiteindelijk allemaal naast onze motor, tenminste als dat wel veilig genoeg blijkt te zijn. :P

Revolution:
En wat als er straks net als die R1 motoren komen met 2 wielaandrijving, zeggen jullie dan ook: is alleen maar extra gewicht, hoeft van mij niet?

Blegh, een motor met 2 wielaandrijving??? :r Niet zo lang er \'gewone\' motoren bestaan!!! Dat is toch niet echt meer? Dat soort geknoei doen ze bij koekblikken, niet bij motoren! :)
 
met abs kan je toch gewoon niet even hard remmen als zonder?
is alleen beter als het glad ligt en ook nodig bij eigen stommiteiten.

misschien iets voor pooh?? ;)

Inderdaad jah, en met mij vast nog wel een paar newbies.
Alleen, die abs, is dat voor en achter eigenlijk? Vast een domme vraag maja, anders blijf\'k er weer mee zitten
 
Op vrijdag 18 januari 2002 23:25 schreef Daemon het volgende:
Dus ja als je \'veiliger\' wilt rijden, moet je niet kiezen voor de motor.

Wat voor onzin is dat nu weer?!
Omdat ik graag op een tweewieler rijdt zou\'k ineens niet zo\'n veilig mogelijke fiets meer mogen? Vage redenering houd je erop na hoor.
 
Das bullshit....juist makkelijke stoppies...want met ABS blokkeert je wiel NIET....en met een stoppie ook niet....behalve als je bijna stilstaat en je achterwiel mee laat draaien....heb nog nooit een geslaagde stoppie gehad met 130kmph met blokkerend voorwiel...wel zonder :}

Gna Gna, dan weet je dus ook hoe veel ik weet van stoppies, niks nada nul dus, vindt ik tot nu toe ook steeds nog prima :)
 
met abs kan je toch gewoon niet even hard remmen als zonder?
is alleen beter als het glad ligt en ook nodig bij eigen stommiteiten.

misschien iets voor pooh?? ;)

Theorie wel, parktijk niet. Er was in dat artikel iemand die \'wel even zou laten zien hoe hard je e kan remmen zonder ABS\'. Voor de duidelijkheid, alle aanwezigen deden de maximale vertraging met ABS, op het wegdek technisch fantastische PVI circuit. Bij 120 blokkeerde hij zijn voorwiel, maar corrigeerde, resultaat 68m, tegen 55 met ABS. Hij probeert het opniew (nu met 100, 120 was wel eng. Type rijder dat graag 200 rijdt), en pas na een paar keer proberen lukt het hem om een fractie onder de ABS afstand te komen. Helaas in het echt geen herkansingen... (kort samengevat uit dit artikel).

Het artikel is zeker het lezen waard, ook de grafiek (ideale remweg bij snelheid) die er in staat is verhelderend. Op het punt waar je met 80 stilstaat, rijdt je als je 90 hebt gereden nog 50... 80 als je 100 reed. Da\'s iets wat veel mensen zich niet realiseren.
 
Theorie wel, parktijk niet. Er was in dat artikel iemand die \'wel even zou laten zien hoe hard je e kan remmen zonder ABS\'. Voor de duidelijkheid, alle aanwezigen deden de maximale vertraging met ABS, op het wegdek technisch fantastische PVI circuit. Bij 120 blokkeerde hij zijn voorwiel, maar corrigeerde, resultaat 68m, tegen 55 met ABS. Hij probeert het opniew (nu met 100, 120 was wel eng. Type rijder dat graag 200 rijdt), en pas na een paar keer proberen lukt het hem om een fractie onder de ABS afstand te komen. Helaas in het echt geen herkansingen... (kort samengevat uit dit artikel).

Het artikel is zeker het lezen waard, ook de grafiek (ideale remweg bij snelheid) die er in staat is verhelderend. Op het punt waar je met 80 stilstaat, rijdt je als je 90 hebt gereden nog 50... 80 als je 100 reed. Da\'s iets wat veel mensen zich niet realiseren.

Misschien iets dan om voor die 4400 piek wat training te doen en in staat zijn zelf snel te stoppen?

Eh, pooh: In geval van een ongeval zit je in een auto negen van de tien keer \'veiliger\' (betrekkelijk) dan op de motor. Dat bedoelde ik er mee, dat is toch zo?
 
Deamon, je mist het punt een beetje. Je kan nog zoveel oefenen, maar in de praktijk heb je geen gelegenheid het opnieuw te proberen, het asfalt te analyseren, enz.

Er zullen best supermotorrijders zijn die direct, onder alle omstandigheden, in een noodsituatie, maximaal kunnen remmen. Of die hier op het forum zitten betwijfel ik.

Dan nog staat deze supermotorrijder maar een fractie eerder stil dan jan-lul op z\'n twee rijles met ABS...
 
Dat stuk in Motor Magazine laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Die Mink Bijlsma weet verschrikkelijk goed waar hij mee bezig is. En als hij een paar keer nodig heeft om in de buurt van de vertraging met ABS te komen, dan lukt het een normale sterveling tijdens een panieksituatie op de openbare weg zeker niet.

Standaard erop bouwen zou ik zeggen, met een optie om het systeem uit te schakelen. Ben alleen nog niet overtuigd van een integraal remsysteem voor supersports.
 
verder denk ik dat Mink stelt dat de gemiddelde supersporter eens moet stoppen verachtelijk te reageren naar ABS rijders onder het mom dat het te zwaar is...
 
Deamon, je mist het punt een beetje. Je kan nog zoveel oefenen, maar in de praktijk heb je geen gelegenheid het opnieuw te proberen, het asfalt te analyseren, enz.

Er zullen best supermotorrijders zijn die direct, onder alle omstandigheden, in een noodsituatie, maximaal kunnen remmen. Of die hier op het forum zitten betwijfel ik.

Dan nog staat deze supermotorrijder maar een fractie eerder stil dan jan-lul op z\'n twee rijles met ABS...

Dat is wel zo. Maar ik denk dat je nu meer rendement uit training kunt halen dan uit allerlei systemen die jou fouten moeten verhelpen.

Ik zeg niet dat het niks is... Hangt er vanaf waarvoor!
 
Dat is wel zo. Maar ik denk dat je nu meer rendement uit training kunt halen dan uit allerlei systemen die jou fouten moeten verhelpen.

Ik zeg niet dat het niks is... Hangt er vanaf waarvoor!

99% waar, door meer training kunnen veel ongelukken voorkomen worden. ABS is gewoon een heel goed hulpmiddel om bepaalde ongelukken (iemand steekt vlak voor je neus over) te voorkomen. Maar dat betekent niet dat je met ABS geen fouten meer kunt maken, zeer zeker niet.
 
Eh, pooh: In geval van een ongeval zit je in een auto negen van de tien keer \'veiliger\' (betrekkelijk) dan op de motor. Dat bedoelde ik er mee, dat is toch zo?

Tuurlijk, maar zo zei je\'t niet. Zoals jij\'t zei leek het alsof je als motorrijder niet veilig mag willen rijden, en da\'s verkeerd :)

PS: zorg eens voor een scannetje mensen.. \'k ben wel nieuwsgierig geworden :)
 
Laatst bewerkt:
Op een of andere manier snappen Daemon en ik elkaar.

Natuurlijk is ABS super, en kan je normaal gesproken niet overtreffen. Misschien kan je onder droge omstandigheden het evenaren, maar echt beter kan niet.

Over de prijs, ben benieuwd hoeveel mensen hier zullen kiezen voor ABS ipv een duurdere motor.
Let wel, een CBR 600 kost dan wel ineens 29.000,- gulden.
Als we het dan over veiligheid hebben, koop dan eerst maar eens een Arai helm van 1500,- ipv een vaag merk helm van 350,- gulden. Weet uit een topic een tijd geledn dat veel mensen dat te duur vinden.

En dan nog het punt over de veiligheid van een ABS. Hoevaak moet je een noodstop maken, ik persoonlijk heb mezelf nog nooit onderuit geremd of ben tegen een auto geknald. Dus in 15 jaar motorrijden had het me nul komma niets opgeleverd.
EEr zijn nog honderd dingen die je kunnen overkomen waarbij een ABS niets helpt, bijv je vliegt de bocht uit, je wordt van op zij aangereden ect.

Maar het belangrijkste punt, ook met ABS kan je op de auto die je geen voorrang gaf knallen, ABS zorgt alleen voor een kortere remweg, maar is die kort GENOEG??????????????
Je kan ook niet harder een bocht in rijden en dan maar harder remmen, ondanks dat je wiel niet blokkeert kan je echt wel onderuit glijden.

Natuurlijk mag je zo veilg mogelijk motorrijden, maar ben alleen bang dat ABS een beetje teveel schijnveiligheid geeft.

Opletten, zorgen dat je je motor kent is een veel veiligere manier van rond rijden, tenslotte, als je goed motorrijdt, heb je eigenlijk je ABS nooit nodig.
 
Op een of andere manier snappen Daemon en ik elkaar.

Natuurlijk is ABS super, en kan je normaal gesproken niet overtreffen. Misschien kan je onder droge omstandigheden het evenaren, maar echt beter kan niet.

Over de prijs, ben benieuwd hoeveel mensen hier zullen kiezen voor ABS ipv een duurdere motor.
Let wel, een CBR 600 kost dan wel ineens 29.000,- gulden.
Als we het dan over veiligheid hebben, koop dan eerst maar eens een Arai helm van 1500,- ipv een vaag merk helm van 350,- gulden. Weet uit een topic een tijd geledn dat veel mensen dat te duur vinden.

En dan nog het punt over de veiligheid van een ABS. Hoevaak moet je een noodstop maken, ik persoonlijk heb mezelf nog nooit onderuit geremd of ben tegen een auto geknald. Dus in 15 jaar motorrijden had het me nul komma niets opgeleverd.
EEr zijn nog honderd dingen die je kunnen overkomen waarbij een ABS niets helpt, bijv je vliegt de bocht uit, je wordt van op zij aangereden ect.

Maar het belangrijkste punt, ook met ABS kan je op de auto die je geen voorrang gaf knallen, ABS zorgt alleen voor een kortere remweg, maar is die kort GENOEG??????????????
Je kan ook niet harder een bocht in rijden en dan maar harder remmen, ondanks dat je wiel niet blokkeert kan je echt wel onderuit glijden.

Natuurlijk mag je zo veilg mogelijk motorrijden, maar ben alleen bang dat ABS een beetje teveel schijnveiligheid geeft.

Opletten, zorgen dat je je motor kent is een veel veiligere manier van rond rijden, tenslotte, als je goed motorrijdt, heb je eigenlijk je ABS nooit nodig.

Could not agree more... zeg maar. :}
Hebben ze toch zo\'n dingetje voor, die met dat bordje?

Iedereen is het er mee eens veiligheid staat hoog, maar desondanks worden er toch risico\'s genomen.
 
Als we het dan over veiligheid hebben, koop dan eerst maar eens een Arai helm van 1500,- ipv een vaag merk helm van 350,- gulden. Weet uit een topic een tijd geledn dat veel mensen dat te duur vinden.
Dure shoei ook goed?

En dan nog het punt over de veiligheid van een ABS. Hoevaak moet je een noodstop maken, ik persoonlijk heb mezelf nog nooit onderuit geremd of ben tegen een auto geknald. Dus in 15 jaar motorrijden had het me nul komma niets opgeleverd.
Als tegenwind: ik heb denk\'k een goeie maand een motor gehad en ben 2 keer onderuit gegaan. Geen idee of ABS me had kunnen redden, maar de eerste keer wel heel waarschijnlijk.

EEr zijn nog honderd dingen die je kunnen overkomen waarbij een ABS niets helpt, bijv je vliegt de bocht uit, je wordt van op zij aangereden ect.
Je kan ook een vliegtuig op je hoofd krijgen maar dat wil toch niet zeggen dat je geen helm neemt voor die andere gevallen waar het wel helpt?!

Maar het belangrijkste punt, ook met ABS kan je op de auto die je geen voorrang gaf knallen, ABS zorgt alleen voor een kortere remweg, maar is die kort GENOEG??????????????
Je kan ook niet harder een bocht in rijden en dan maar harder remmen, ondanks dat je wiel niet blokkeert kan je echt wel onderuit glijden.
Zelfde met een helm, leder, degelijke laarzen, je kan er ook niet harder mee, ze lossen ook niet alle gevaren op, maar je hebt wel meer kans op een aantal pijnlijke dingen minder.

Natuurlijk mag je zo veilg mogelijk motorrijden, maar ben alleen bang dat ABS een beetje teveel schijnveiligheid geeft.
Ik denk dat niemand dom genoeg is om ABS als het ultieme ding te beschouwen hoor

Opletten, zorgen dat je je motor kent is een veel veiligere manier van rond rijden, tenslotte, als je goed motorrijdt, heb je eigenlijk je ABS nooit nodig.
Da\'s weer onzin. En die auto dat je geen voorhang verleent? Kan zijn dat\'t daar op een metertje aan komt hoor.
Een zinnig mens ziet die ABS gewoon als een extra beveiliging!
 
Op zaterdag 19 januari 2002 20:09 schreef poohbeer het volgende:
Als tegenwind: ik heb denk\'k een goeie maand een motor gehad en ben 2 keer onderuit gegaan. Geen idee of ABS me had kunnen redden, maar de eerste keer wel heel waarschijnlijk.

Zegt meer over Pooh dan over z\'n motor. En ik denk dat Gizmo hier wel een goed punt heeft. Ik weet van mezelf ook dat ik door goed anticiperen al diverse ongelukken voorkomen heb. Je kunt zeggen dat het soms meer geluk dan wijsheid was, maar zo denk ik er zelf niet over.

1) Omdat ik tijdens het remmen bleef kijken (keek tussen de stilstaande auto en een tegenligger door), stond ik met m\'n voorwiel naast een auto stil. Was echt decimeterwerk.
2) op een provinciale weg draait een auto zonder richting aan te geven plotseling een inrit op. De 2 auto\'s voor me gaan vol in de ABS. Ben hard gaan remmen, vervolgens die rem weer losgelaten en door de berm het fietspad op gevlogen. FF knikkende knieen en een hartslag van 180, maar ik en m\'n motor kwamen er zonder kleerscheuren af. Zonder uitwijken was ik er met ABS ook vol ingekleund. Maar was de weg nat geweest dan had ABS zeker z\'n voordelen gehad.
 
Pooh, het is wel bewezen dat mensen meer risico nemen als ze een gordel om hebben, ABS hebben, veilige auto rijden.

Hierdoor lopen ze MEER kans op een aanrijding.
Hierdoor lopen ze MEER risico op letsel.
Dus eigenlijk is zonder veiliger omdat je dan meer reserve inbouwt.

Is trouwens ook met Zoab asfalt bewezen, nat wegdek, minder opspattend regenwater, mensen blijven ondanks regen harder rijden, terwijl voorheen mensen langzamer gingen rijden, alleen hier was voordeel groter dan nadeel, zodat uiteindelijk zoab positiever uitviel.
Maar hier komt het door het feit dat je bepaalde situaties VOORKOMT door beter zicht.
Het omgekeerde geldt voor ABS, als je beter anticipeert hoef jeje ABS niet te gebruiken.

Maar natuurlijk helpt ABS in sommige gevallen, heb ik ook al gezegd in vorige post.
Alleen ben ik wel bang dat het mensen overmoedig maakt.

En nu ik er over nadenk, ABS is waarschijnlijk ook een betere optie voor een hoop lui die weinig ervaring hebben op motoren. Zelfde geldt voor een hoop(niet iedereen) chopperrijders, halen het ding alleen te voorschijn bij +20, zijn niet echt bezig met motorrijden, maar letten meer op de omgeving, gedragen zich als een stel zondagsrijders.
Merk het ook aan mezelf, of ik in de auto zit, radiootje aan, zondag, geen haast, beetje babbelen met vriendin, of hoe ik op verkeer let als ik aan het sporten ben met de motor.
 
Pooh, het is wel bewezen dat mensen meer risico nemen als ze een gordel om hebben, ABS hebben, veilige auto rijden.
Geloof je dat ook echt?! Get real! (sorry als\'k effe wat grof ben)
Echt weer zo\'n \"het is bewezen\" geroep. Toon me dan die bewijzen want ik geloof er niks van. En dat jij je buurman hebt nhoren zeggen dat het bewezen was is GEEN bewijs he!
99% van de \"het is bewezen\" is klinkklare onzin!
Vraag maar eens aan je buurman of hij ABS op de auto heeft. De helft weet\'t niet eens zeker!!



Is trouwens ook met Zoab asfalt bewezen, nat wegdek, minder opspattend regenwater, mensen blijven ondanks regen harder rijden, terwijl voorheen mensen langzamer gingen rijden, alleen hier was voordeel groter dan nadeel, zodat uiteindelijk zoab positiever uitviel.

Dat kan\'k nog geloven, hier zie je de gevaarlijkheid van de situatie minder in en blijf je dus harder rijden, met gordel of ABS ziet die situatie er net zo gevaarlijk uit. Of zit jij in de auto te denken, \"dat gaat nog wel, \'k heb ABS\"?! Nee toch?

Maar natuurlijk helpt ABS in sommige gevallen, heb ik ook al gezegd in vorige post.
Alleen ben ik wel bang dat het mensen overmoedig maakt.
Ik ben voorlopig nog steeds overtuigd van het tegendeel. Tijdens het rijden (met motor of auto maakt niet eens uit) denk je er echt niet aan dat je ABS onder je kont hebt hoor. En bij een noodsituatie denk je er al helemaal niet meer aan.
 
Op zaterdag 19 januari 2002 20:37 schreef Joris het volgende:
Zegt meer over Pooh dan over z\'n motor. En ik denk dat Gizmo hier wel een goed punt heeft. Ik weet van mezelf ook dat ik door goed anticiperen al diverse ongelukken voorkomen heb. Je kunt zeggen dat het soms meer geluk dan wijsheid was, maar zo denk ik er zelf niet over.
Tuurlijk zegt het meer over mij dan over wat anders. Maar het zegt tegelijk ook dat ABS wel nuttig kan zijn!

1) Omdat ik tijdens het remmen bleef kijken (keek tussen de stilstaande auto en een tegenligger door), stond ik met m\'n voorwiel naast een auto stil. Was echt decimeterwerk.

En met ABS zou je dat niet gegaan zijn?!

2) op een provinciale weg draait een auto zonder richting aan te geven plotseling een inrit op. De 2 auto\'s voor me gaan vol in de ABS. Ben hard gaan remmen, vervolgens die rem weer losgelaten en door de berm het fietspad op gevlogen. FF knikkende knieen en een hartslag van 180, maar ik en m\'n motor kwamen er zonder kleerscheuren af. Zonder uitwijken was ik er met ABS ook vol ingekleund. Maar was de weg nat geweest dan had ABS zeker z\'n voordelen gehad.
Had je met ABS niet kunnen ontwijken?
Ik zie nog steeds geen argumenten die (voor mij) stand houden hoor.
 
Op zaterdag 19 januari 2002 21:24 schreef poohbeer het volgende:Geloof je dat ook echt?! Get real!


Ja, dat geloof ik echt.
Ze zijn ook trouwens op de maan geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan