ABS maar 5 kilo meer

Op zondag 20 januari 2002 14:05 schreef Daemon het volgende:Ik heb nog nooit met een ABS op een motor gereden, laat staan uitgeprobeerd.

Met de auto wel. Met de auto kun je voel in de remmen, en blijven uitwijken (omdat je wielen blijven rollen), mits het geen ouderwets systeem is en werkt!

Ikzelf denk dat hetbij een motor alleen rechtuit werkt. In geval van van gladheid, want normaal gesproken moet je uitwijken en een noodstop zien te voorkomen vind ik.

desmo: is met de motor het zelfde als met een auto, ook bij remmen in een bocht; je wielen blokkeren niet dus je voorwiel glijdt niet onder je uit. (ja, hier spreek ik uit ervaring. Ik moest een jaar of 3 terug op de snelweg in een bocht vol in m\'n ankers omdat de auto\'s voor mij dat deden. Ja ik had beter op moeten letten.., dan had ik het kunnen voorkomen. nu deed de ABS dat voor mij anders was ik met 120 de vangrails onder door geschoven. Kon ik paaltjes koppen.)

Je zou deze zelfde discussie kunnen hebben over tractie control op de motor. Hoeveel mensen trekken de motor niet onderuit in een bocht... Maar ook dit zou ik niet willen.

desmo: uh.., trek je in paniek te hard weg bij een stoplicht? Niet echt een vergelijking, wel?
 
Ik heb het artikel ook gelezen, en ik denk dat als alle vooroordelen van de baan zijn ABS best wel eens op veel motoren geleverd kon worden.

ABS remt effectief veel harder dan dat de gemiddelde motorrijder doet, omdat je meteen met maximale remkracht gaat remmen. En omdat je bij het begin van je remactie het hardste rijdt maak je ook de meeste meters verschil...

Ik persoonlijk durf bij 160 nog niet vol in de remmen te gaan... met ABS denk ik wel!
 
Gizzmo13:
Ook nog even over meerdere krachten op voorband in de bocht ed. ALs je een bocht inremt die je niet haalt, en je zohard remt dat je voorwiel blokkeert ben je echt verkeerd bezig en is een VRO beter dan ABS. Juist met ABS zou je eigenlijk harder gaan remmen omdat die toch niet blokkeert en juist dan nemen de krachten op je voorwiel juist extra toe.

Remmen in een bocht zal altijd tricky blijven, ik stelde alleen de vraag wat voor effect ABS daar op heeft. VRO staat daar in principe los van, daar leer je alleen dat het kan, niet waar je blokkeergrens ligt. Die weet je immers niet.

De vraag is waar het bij remmen in de bocht foutgaat. Bij het blokkeren al, of eerder, waarbij het wiel nog draait, maar de zijdelingse grip dus al weg is.

Denk echter wel dat ABS minder effect heeft dan op een auto, auto kan gewoon vol in de remmen, uitwijken ed en ook nog door iedere simpele ziel, terwijl er op en motor meer om de hoek komt kijken.

Juist omdat er op eem motor meer komt kijken, is ABS in mijn ogen juist effectiever. Bij geblokkeerde wielen rem je nog steeds, alleen niet optimaal. Afgezien van de langere remweg, en het verlies van richtingscontrole, is er in een auto dan nog niet zo heel veel aan de hand. Bij een motor is blokkeren in feite fataal, dus is de winst van het niet \'kunnen\' blokkeren door ABS aanmerkelijk hoger.

Deamon: In een noodsituatie zijn er een aantal dingen die je kan doen. Met elke meter per seconde die je kwijtraakt, neemt je wendbaarheid toe, en dus ook je mogelijkheden om uit te wijken. Het is niet voor niets dat dit tijdens VRO cursussen zoveel aandacht heeft; remmen uitwijken remmen (en variaties daarop)

Wat het \'vrijheids\' aspect betreft: ABS grijpt pas in op het moment dat je op de grens zit. Als ABS ingrijpt, merk je dat vrij duidelijk. Je bent dus wel degelijk op de hoogte van het feit dat je de grens overschreden hebt.

Dat je de grens sneller zal durven benaderen, kan een issue zijn. Echter, hoeveel motorrijders hanteren reeele veiligheids marges? En dan bedoel ik niet de \'ik vind van wel\' marges. (Doe ik zelf ook hoor, daar niet van...)
 
Hmmm, dat had ik niet verwacht. Je zou dus echt anders gaan rijden. Ik moet er niet aan denken om in een bocht hard te remmen.

normaal gesproken ik ook niet, ook niet met ABS.., je moet het lot niet tarten.

ik rijd ook niet anders op een ABS fiets dan op een \"normale\". Maar zoals in de hiervoor beschreven noodsituatie, reageer je gewoon. Bocht of geen bocht. Geen ABS? dan was ik er niet meer om deze ervaring op dit Forum te delen.
Nu had ik alleen wat \"last\" van een beetje adrenaline.
Maar nogmaals, het was een situatie die ik had kunnen voorkomen als ik had opgelet, alleen met 170 km per dag het zelfde stukje dan begin je wat routinematig dat stukje af te leggen.
 
Instructeurs bij de VRO waren er wel duidelijk in: bijzonder handig om ABS te hebben. Voor remmen in de bochten is het wat lastig, omdat er andere krachten op de banden werken, maar voor een noodstop (die iedereen wel eens moet maken) is het toch niet te versmaden.

Zelf heb ik het ook niet, maar misschien dat dat de komende jaren toch een van de uitbreidingen wordt (oftewel een reden om een andere Pan aan te schaffen).
 
Blokkerende banden geeft ALTIJD de kortste remweg.
Nadeel op de motor is een blokkerend voorwiel niet gewenst ivm wegslippen van het wiel. En je bent niet meer stuurbaar.
Veel mensen denken dat je met ABS sneller stilstaat maar dat is dus NIET het geval als je naar remweg zal kijken, zelfs op ijs.
In geval op een motor zal het WEL gelden omdat de meesten onder ons niet een slippend voorwiel recht kunnen houden.
Dus hou rekening met remweg, stuurbaar blijven en wat voor voertuig.

gR1d
 
Ammenooitniet, rollende wrijving gaat over in een glijdende=>VEEL langere remweg! :?



Geheel mee eens, glijdende wrijving is VEEEEEEL lager, dus VEEEEEEEL langere remweg.
Komt zelfs niet in de buurt.

Er is maar 1 situatie dat de remweg van ABS MISSCHIEN langer is, en dat is op zand en sneeuw, maar alleen als er bij blokkeerd wiel zand of sneeuw opgehoopt wordt voor het wiel, waardoor verplaatsing van de massa zand of sneeuw dusdanig hoog wordt dat dit de wagen afremt. De banden graven zich in.
Lukt bij zand beter dan bij sneeuw, bij sneeuw geheel afhankelijk van de soort sneeuw en ondergrond.
 
Laatst bewerkt:
Blokkerende banden geeft ALTIJD de kortste remweg.
Nadeel op de motor is een blokkerend voorwiel niet gewenst ivm wegslippen van het wiel. En je bent niet meer stuurbaar.
Veel mensen denken dat je met ABS sneller stilstaat maar dat is dus NIET het geval als je naar remweg zal kijken, zelfs op ijs.
In geval op een motor zal het WEL gelden omdat de meesten onder ons niet een slippend voorwiel recht kunnen houden.
Dus hou rekening met remweg, stuurbaar blijven en wat voor voertuig.

gR1d

probeer je ff iedereen te stangen of zo ??
 
nah.., er is een moment dat de blokkerende wielen meer grip hebben..., als ze door de slippartij al zo vierkant zijn gesleten dat het raakoppervlak 2 hectare groot geworden is... :j

voor de striplezers onder ons:

misc.php


Bijlage: slip.jpg
 
Ammenooitniet, rollende wrijving gaat over in een glijdende=>VEEL langere remweg! :?

Statische wrijving gaat over in dynamische wrijving. De statische frictiecoefficient is altijd hoger dan de dynamische. Neem als voorbeeld het verschuiven van een kist. In beweging krijgen kost meer kracht dan in beweging houden.

Als het wiel nog draait is de relatieve snelheid van het loopvlak tov het wegdek 0 kph --> statische wrijving.
Tijdens blokkeren is relatieve snelheid van het loopvlak tov van het wegdek gelijk aan de snelheid van de motor kph --> dynamische wrijving.

Statisch wrijving is hoger, dus ook de vertraging is hoger bij een draaiend wiel.
 
Mja, dat wordt dan wel zo gezegd. Als er vanuit wordt gegaan dat wrijving een rond object (wiel) tot stilstand brengt, dan is bij stilstaand wiel de maximale wrijving bereikt.

Het wiel rolt, geen remkracht. Wrijving is verwaarloosbaar: F= 0,0 N

Het wiel wordt 50% geremd. Wrijving is (bijvoorbeeld): F= 6,0 N

Het wiel wordt 75% geremd. Wrijving is (bijvoorbeeld): F= 9,0 N

Het wiel wordt 100% geremd (in dit geval blokkeerd het wiel). Wrijving is (bijvoorbeeld): F= En zoals gesteld wordt dus minder geworden, laten we zeggen 8,0 N (???)


Dat klinkt niet logisch. Volgens mij zijn er andere factoren waardoor de remweg iets langer wordt, bijvoorbeeld zoals hitte-ontwikkeling. Want in geval van een trein waar staal op staal remt, is namelijk wel de maximale remkracht als de wielen blokkeren...
 
Mja, dat wordt dan wel zo gezegd. Als er vanuit wordt gegaan dat wrijving een rond object (wiel) tot stilstand brengt, dan is bij stilstaand wiel de maximale wrijving bereikt.

Het wiel rolt, geen remkracht. Wrijving is verwaarloosbaar: F= 0,0 N

Het wiel wordt 50% geremd. Wrijving is (bijvoorbeeld): F= 6,0 N

Het wiel wordt 75% geremd. Wrijving is (bijvoorbeeld): F= 9,0 N

Het wiel wordt 100% geremd (in dit geval blokkeerd het wiel). Wrijving is (bijvoorbeeld): F= En zoals gesteld wordt dus minder geworden, laten we zeggen 8,0 N (???)


Dat klinkt niet logisch. Volgens mij zijn er andere factoren waardoor de remweg iets langer wordt, bijvoorbeeld zoals hitte-ontwikkeling. Want in geval van een trein waar staal op staal remt, is namelijk wel de maximale remkracht als de wielen blokkeren...


Eigenwijs, tjonge tjonge tjonge. |(

En van die trein geloof ik ook niet.
Hooguit wanneer door warmte ontwikkeling de wielen vastgelast worden an de rails, maar denk dat NS daar niet blij mee is.
 
Eigenwijs, tjonge tjonge tjonge. |(

En van die trein geloof ik ook niet.
Hooguit wanneer door warmte ontwikkeling de wielen vastgelast worden an de rails, maar denk dat NS daar niet blij mee is.

Neehee, vind het alleen niet logisch klinken... Wat is nou het feitelijke verschil dan tussen die twee wrijvingen? Wrijving is toch wrijving? Dat is wat ik vraag.

Je hoeft me dus niet te overtuigen dat ABS sneller stil staat, en dat een afgeremmd rollend wiel meer vertraging veroorzaakt dan een geblokkeerd wiel.

(Heb het verhaal nog es gelezen in het blad, en toch zou ik het nog niet willen op m\'n \'speel\'motor, op m\'n woon- / werkmotor, prima.)
 
Laatst bewerkt:
conclusie:

iedereen doet lekker wat ie zelf wilt. maar laat tevens de ander,zodra die voor veiligheid kiest, in z\'n waarde. 8-)
 
Ik zou dus echt geen ABS op mijn motor willen..

Goed onderbouwd ook, deze uitspraak. Ik neem aan dat we je dit jaar het WK superbike zullen zien winnen?

Statische wrijving is groter dan dynamische wrijving. Da\'s de reden dat blokkeren geen goed idee is.
 
Laatst bewerkt:
Goed onderbouwd ook, deze uitspraak. Ik neem aan dat we je dit jaar het WK superbike zullen zien winnen?

Statische wrijving is groter dan dynamische wrijving. Da\'s de reden dat blokkeren geen goed idee is.

:}
 
Ik heb het opgezocht. Natuurkundig moet het te verklaren zijn.

Traction
For the sake of this article, we\'ll define traction as the maximum amount of force the tire can apply against the ground (or that the ground can apply against the tire -- they\'re the same thing). These are the factors that affect traction:

The weight on the tire - The more weight on a tire, the more traction it has. Weight can shift as a car drives. For instance, when a car makes a turn, weight shifts to the outside wheels. When it accelerates, weight shifts to the rear wheels. (See How Brakes Work for more details.)

The coefficient of friction - This factor relates the amount of friction force between two surfaces to the force holding the two surfaces together. In our case, it relates the amount of traction between the tires and the road to the weight resting on each tire. The coefficient of friction is mostly a function of the kind of tires on the vehicle and the type of surface the vehicle is driving on. For instance, a NASCAR tire has a very high coefficient of friction when it is driving on a dry, concrete track. That is one of the reasons why NASCAR race cars can corner at such high speeds. The coefficient of friction for that same tire in mud would be almost zero. By contrast, huge, knobby, off-road tires wouldn\'t have as high a coefficient of friction on a dry track, but in the mud, their coefficient of friction is extremely high.

Wheel slip - There are two kinds of contact that tires can make with the road: static and dynamic.

static contact - The tire and the road (or ground) are not slipping relative to each other. The coefficient of friction for static contact is higher than for dynamic contact, so static contact provides better traction.
dynamic contact - The tire is slipping relative to the road. The coefficient of friction for dynamic contact is lower, so you have less traction.

Dit dekt zo\'n beetje het verhaal ABS. Alleen staat er nog niet uitgelegd wat er met de energie gebeurt (energiebehoud).

Je rijdt. Massa heeft kinetische energie, dat moet ergens naar toe als je remt. Waar? Hitte van de remmen? Andersom is minder moeilijk. Energie van de brandstof wordt omgezet naar kinetische energie. Klaar, je rijdt.

Er zijn echter uitzonderingen (voordat iemand er over begint):
- Niet altijd is statische wrijvingskracht groter dan dynamische, maar in dit geval wel.
- ABS remt niet maximaal, meer net iets minder. Het systeem moet namelijk herkennen dat het wiel gaat slippen en remkracht minderen en weer opbouwen en dit allemaal weer opnieuw. Dit verklaart dat als je geluk hebt dat je zonder ABS sneller stil kan staan. Maar deze kans is erg klein (zeker in één keer).

Begrijpt iemand het nog? :+ Ik hoop van wel. :)
 
Laatst bewerkt:
Deamon:
Dit dekt zo\'n beetje het verhaal ABS. Alleen staat er nog niet uitgelegd wat er met de energie gebeurt (energiebehoud).Je rijdt. Massa heeft kinetische energie, dat moet ergens naar toe als je remt. Waar? Hitte van de remmen?

Hitte van de remmen, inderdaad, en, enige ordes van grote minder, het vervormen van je band.

Deamon:
Er zijn echter uitzonderingen (voordat iemand er over begint):
- Niet altijd is statische wrijvingskracht groter dan dynamische, maar in dit geval wel.

Zou kunnen, natuurkunde is alweer een jaar of 10 geleden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan