ABS of niet?

Foxhound

Rookie
27 mrt 2014
9
0
Amsterdam
Dag iedereen,

Ik ben net geslaagd voor m'n motor rijbewijs A en ben op zoek naar een leuke eerste motor. Nu zou ik heel graag ABS hebben in verband met de veiligheid. Het valt me echter op dat de meeste tweedehands motoren niet voorzien zijn van ABS.

Ik vroeg me af wat jullie ervaren rijders vinden van ABS. Zou je liever rijden met, of maakt het je niet uit...

Overigens ben ik nu aan het zoeken naar een wat nieuwere Honda Hornet als eerste motor, dus tips zijn welkom :)
 
Liever zonder, en dat is persoonlijk.
ABS is in ieder geval op een motor niet zo zaligmakend als op een auto.
 
ojee...

hD45C6AEC


Oh, en:

zonder! met is voor mietjes! :P
 
Ik heb met ABS gelest; de enige situatie waarin je de ABS voelt (of, zou moeten voelen tenminste) is een stevige noodstop, en dan helpt het wel. Sommigen beweren dat ze een ABS eruit remmen zonder onderuit te gaan, maar ja, we kunnen niet allemaal Rossi of Da Liks heten :)

Maar ik heb het daarna nooit gemist op mijn eigen fietsen.



... oftewel...

6f6.gif
 
Laatst bewerkt:
Met als het mogelijk is, maar zeker niet je gehele motorkeuze vanaf laten hangen.

Kijk, ABS is een hulpmiddel en niet zaligmakend. Dat gezegd hebbende, het is verdacht handig in bepaalde situaties zoals bij plotselinge noodstops etc. En het zorgt er dan voor dat je jezelf niet (zo snel) onderuit remt maar bestuurbaar blijft (is de theorie tenminste).

Voordelen wegen op tegen de nadelen als je het mij vraagt. En.. met ABS kun je ook zo goed mogelijk proberen te remmen zonder dat deze ingrijpt (iets wat men in deze discussies nog wel eens actief probeert te vergeten). Ook is het oefenen van dat maximaal remmen meer vertrouwd met ABS als backup, want je hoeft minder bang te zijn dat je op je plaat gaat tijdens oefenen.
 
ABS dus... hmmmm... onze hobby heet motorrijden. Als dat iets met remmen te maken had gehad, dan had het wel motorstoppen geheten, toch? ;)

en verder heb ik hier best een mening over, maar die - en vele andere - vind je ook door de zoekfunctie te gebruiken
 
Die Intergral ABS van BMW op de gs1200 was dan wel weer hilarisch. Bij BMW hadden ze bedacht dat het een slim idee zou zijn om een volledig ABS systeem te maken dat zowel op de voorrem als op de voetrem werkte.
Hadden ze even over het hoofd gezien dat je soms moet bijremmen met je achterrem. Wanneer je de achterrem aantikte remde je ook gelijk op je voorwiel, waardoor menig gs rijder tijdens het bijremmen onderuit gleed _O-

Gewoon lekker karren zonder die meuk. Voor je het weet draag je een gordel, zit er een airbag op je stuur en krijg je extra wielen voor stabiliteit :')
 
Laatst bewerkt:
ABS is een hulpmiddel en niet zaligmakend. Dat gezegd hebbende, het is verdacht handig in bepaalde situaties zoals bij plotselinge noodstops etc. En het zorgt er dan voor dat je jezelf niet (zo snel) onderuit remt maar bestuurbaar blijft (is de theorie tenminste).
Waar, met uitzondering van dat stukje over bestuurbaarheid. Ook met ABS kan het verschrikkelijk fout gaan, i.v.m. de invloed van remmen op de aslastverdeling. Als gevolg daarvan is er een grens aan bestuurbaarheid. Bij een motorfiets is die grens redelijk snel bereikt, want balansvoertuig. vandaar dat ABS op een motor dus niet zaligmakend is.

Voordelen wegen op tegen de nadelen als je het mij vraagt. En.. met ABS kun je ook zo goed mogelijk proberen te remmen zonder dat deze ingrijpt (iets wat men in deze discussies nog wel eens actief probeert te vergeten). Ook is het oefenen van dat maximaal remmen meer vertrouwd met ABS als backup, want je hoeft minder bang te zijn dat je op je plaat gaat tijdens oefenen.

Ook mee eens. ABS kan (deels) nare gevolgen voorkomen als de berijder dingen doet die in essentie gewoon dom zijn, zoals in paniek alles dichtknijpen zonder rekening te houden met veranderingen in aslastverdeling, m.a.w. zonder de motor tijd te geven voldoende druk op de voorband uit te oefenen om de opgeroepen remkracht ook daadwerkelijk in vertraging zonder al te veel gripverlies om te zetten. Ongevallenstatistiek toont aan dat motorrijders die neiging nogal eens hebben...

Idealiter rem je bij noodstops tegen de blokkeergrens aan, met of zonder ABS. Onder gecontroleerde omstandigheden - als je weet dat je hard gaat remmen, en in principe overal naartoe kunt als het even niet lukte - kun je je dat d.m.v. regelmatig oefenen wel aardig eigen maken. Moet je wel regelmatig oefenen natuurlijk.

Maar dan nog: het is slechts weinigen gegeven om datzelfde ook daadwerkelijk in onvoorziene situaties daadwerkelijk te realiseren. Om die reden: eens met de stelling dat mèt ABS voorkeur heeft over zonder, als je de keuze hebt: relatief goedkope verzekeringspremie voor de momenten dat je het nodig hebt, en achteraf blijkt dat het hielp. Maar verwacht er geen wonderen van: als je domme dingen doet doe je domme dingen, en onder hellingshoek, of op onverhard, kan het erg in de weg zitten. Anticiperen, en investeren in vaardigheden (oefenen, opleidingen, trainingen) is minstens zoveel waard.
 
Die Intergral ABS van BMW op de gs1200 was dan wel weer hilarisch. Bij BMW hadden ze bedacht dat het een slim idee zou zijn om een volledig ABS systeem te maken dat zowel op de voorrem als op de voetrem werkte.
Hadden ze even over het hoofd gezien dat je soms moet bijremmen met je achterrem. Wanneer je de achterrem aantikte remde je ook gelijk op je voorwiel, waardoor menig gs rijder tijdens het bijremmen onderuit gleed _O-

Gewoon lekker karren zonder die meuk. Voor je het weet draag je een gordel, zit er een airbag op je stuur en krijg je extra wielen voor stabiliteit :')
Iemand die onderuit glijdt na het aantikken van de achterrem heeft wel iets meer gedaan dan eventjes bijremmen.

Mijn FJR neemt bij gebruik van de achterrem eveneens de voorrem mee, maar ondanks dat ik het ding op en over de grens van bandengrip heb gereden ben ik er nog nooit mee onderuit gegleden. Enige situatie waar dit zich doet gelden is bij het korte draaiwerk: ondanks een beperkte mate van progressiviteit kan het gebeuren dat je onbedoelt de motor overeind remt, terwijl je eigenlijk wilt afschuinen. Als je het weet kun je er rekening mee houden, dus geen probleem.
Het vol-integraal race-ABS op de S1000RR vind ik briljant: verdeelt automatisch de remkracht over voor en achterwiel, ongeacht welke rem je gebruikt. Regelintervallen zijn dermate kort dat je er probleemloos bochten mee kunt aansnijden terwijl het ABS ingrijpt: anders dan een lichte trilling in het remhendel, en het feit dat je niet onderuit schuift, merk je er eigenlijk niets van. Helaas geldt dat niet voor alle ABS-fietsen: oudere systemen kunnen een motor qua gedrag doen veranderen in een rodeostier.

Kortom: leren remmen is een must, evenals het op peil houden van die vaardigheid. ABS is een optie, geen noodzaak, zeker niet zaligmakend, maar wel aardig om achter de hand te hebben. Wat het je waard is moet iedereen maar voor zich bepalen.
 
De verdeling van vol-intergraal abs op de S1000RR is inderdaad geniaal. Dat komt omdat die versie een stuk beter uitgewerkt is. De motor bepaalt zelf welke remkracht voor welk wiel het beste is in de remsituatie. Dat was bij de 1200 ook al zo, maar toen was het nog niet zo lekker afgesteld. De rem werd nogal happig, wat je stabiliteit niet ten goede komt en in een onverwachtse situatie kon je er wel eens door verrast worden met alle gevolgen van dien.
Gelukkig is het nu allemaal een stuk beter en is zo'n ABS systeem inderdaad niet merkbaar aanwezig.
Toch zou ik investeren in een goede cursus en je motor leren beheersen in elke gevaarlijke situatie. Beiden is natuurlijk beter, maar als ik moest kiezen zou ik eerder vertrouwen op mijn eigen kunnen dan op de techniek van ABS.
 
Met als het mogelijk is, maar zeker niet je gehele motorkeuze vanaf laten hangen.

Kijk, ABS is een hulpmiddel en niet zaligmakend. Dat gezegd hebbende, het is verdacht handig in bepaalde situaties zoals bij plotselinge noodstops etc. En het zorgt er dan voor dat je jezelf niet (zo snel) onderuit remt maar bestuurbaar blijft (is de theorie tenminste).

Voordelen wegen op tegen de nadelen als je het mij vraagt. En.. met ABS kun je ook zo goed mogelijk proberen te remmen zonder dat deze ingrijpt (iets wat men in deze discussies nog wel eens actief probeert te vergeten). Ook is het oefenen van dat maximaal remmen meer vertrouwd met ABS als backup, want je hoeft minder bang te zijn dat je op je plaat gaat tijdens oefenen.

Dit, heb meerdere motoren gehad met ABS en wanneer je in een "o shit" situatie zit is het fijn om vol de ankers erin te kunnen gooien. Mijn huidige fiets heeft geen ABS dus kijk ik in de regen wat meer uit.

Gewoon kijken naar een motor die jij mooi vind/lekker vind rijden, heeft die ABS mooi meegenomen, heeft ie het niet en je wilt perse die motor gewoon doen :Y
 
Volgens mij tref je alleen op achtergebleven plaatsen zoals de krochten van MF nog tegenstanders van ABS aan.
 
Als het in je budget ligt, abs. Dat gelul over vrijheid, blijheid ben je snel vergeten als je die ene x abs toch nodig was. Mijn volgende woon- werkfiets wordt zeker met.
 
Vroeger waren er ook tegenstanders van luchtbanden en verende voorvorken.
De puristen waren van mening dat echte motorrijders ook zonder deze zaken hun motor onder controle konden houden.
 
ABS, ASC, Electronic Suspension Adjustment (ESAII), RDC Tyre Pressure Control, ik heb het allemaal. Als het kan, waarom zou je het niet nemen :? En ja zonder kan ook.
 
Die Intergral ABS van BMW op de gs1200 was dan wel weer hilarisch. Bij BMW hadden ze bedacht dat het een slim idee zou zijn om een volledig ABS systeem te maken dat zowel op de voorrem als op de voetrem werkte.
Hadden ze even over het hoofd gezien dat je soms moet bijremmen met je achterrem. Wanneer je de achterrem aantikte remde je ook gelijk op je voorwiel, waardoor menig gs rijder tijdens het bijremmen onderuit gleed _O-

Gewoon lekker karren zonder die meuk. Voor je het weet draag je een gordel, zit er een airbag op je stuur en krijg je extra wielen voor stabiliteit :')


Ik weet niet welke GS jij hebt, maar de mijne heeft het niet (mijn R1200R had dit ook niet) die hebben half gecombineerde systeem: voor remmen gaat achter mee, andersom niet.

Honda heeft vel volledig gecombineerde remsystemen (gehad).

Even inhoudelijk:
- Als je gelest hebt op een motor met ABS, is het fijner om nu een met ABS te kopen. Als je gelest hebt zonder ABS (waar mijn voorkeur naar uit gaat) kan je ook zonder kopen.
- Als je veel rijdt gaat vroeg of laat de ABS zijn vruchten afwerpen. Ik rij 40k per jaar en de ABS heeft al minstens 1 keer mijn leven gered.
- Leer remmen.... Ik heb de 'slipcursus' gedaan. Je leert dan oa met blokkerend voorwiel remmen, maar ook vol in de bochten, op glad wegdek etc. Deze dagen zijn altijd mensen die zeggen dat ABS zinloos en niet nodig is. Iedereen was na de ochtend al om, ABS is echt wel handig.
- Realiseer je dat ABS mee ontwikkelt. Degene die nu op mijn GS zitten (uit 2014) doen erg laat laat ingrijpen. Die eerste ABSsen grepen redelijk vroeg en lomp in.

Ik hoef iig geen motor meer zonder ABS zeker omdat ik de mijne ook uit kan zetten voor off-road werk.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet welke GS jij hebt, maar de mijne heeft het niet (mijn R1200R had dit ook niet) die hebben half gecombineerde systeem: voor remmen gaat achter mee, andersom niet.

Honda heeft vel volledig gecombineerde remsystemen (gehad).

Mijn excuus, moest natuurlijk de K1200 zijn :$
BMW werkte met verschillende vormen van ABS. Ze hebben zowel de Intergral ABS als de Teil Intergral ABS gebruikt.
 
Er zijn gevallen dat ABS nuttig is,
er zijn gevallen dat ABS meer tegenwerkt dan mee.

Als je gelest hebt met ABS zou met best wel handig kunnen zijn.
Aan de andere kant, als je tijdens de lessen nooit de ABS "gebruikt" hebt,
zou je het waarschijnlijk ook wel zonder kunnen.

Er zijn trouwens best wel veel twedehands motoren mét ABS hoor.
Goed zoeken! (Oh, wellicht ook budget-afhankelijk...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan