ABS of niet?

ABS op een motor voorkomt dat je valt als je de voorrem te snel grijpt bij een schrikteactie.
Verder helpt het bij glad wegdek waarvan de rijder de wrijvingscoefficient tijdens het rijden nooit nauwkeurig kan bepalen.

Klopt.
Maar de grootste winst van ABS kennen maar weinig mensen: je kunt remmen en onder het remmen tóch blijven sturen. Bij een blokkerende rem glijd je gewoon door, hoe hard je ook het stuur omgooit.
 
Klopt.
Maar de grootste winst van ABS kennen maar weinig mensen: je kunt remmen en onder het remmen tóch blijven sturen. Bij een blokkerende rem glijd je gewoon door, hoe hard je ook het stuur omgooit.

Ja. Ik heb één keer in mijn motorleven het ABS systeem nodig gehad. Bizar genoeg twee dagen nadat ik voor het eerst een motor met ABS had. Daarna nooit meer, maar die ene keer was genoeg om het de moeite waard te maken.
 
Laatst bewerkt:
Even een kleine correctie.. ;)
Bedoelde trouwens AVB, AVD was niet zo extreem. Maar het is geen onzin. ;)

Ook dat je meer moet betalen voor een motorfiets met ABS is geen onzin, zoek jij maar is een leuke motorfiets voor 1500 euro met ABS.. Je komt alleen maar lompe tourhokken tegen. Als je 5000 euro wil uitgeven snap ik ook wel dat ABS niet meer zo'n probleem is.
 
Volgens mij niet, mij werd met AVB geleerd dat als de ABS in greep tijdens noodstop cq andere rem oefening dat je het verkeerd had gedaan. Niet de bedoeling dus. Alle remoefeningen en noodstop moeten zonder ABS haalbaar zijn (zelfs bij natte ondergrond).

En ook al zou het mogen tijdens het examen, dan nog wordt het je dan -totaal- verkeerd aangeleerd. Want een rijschool weet ook dat het grootste deel eerst nog niet op een ABS fiets gaat rond rijden (want dat zijn veelal de goedkope beginners motoren).

Dus ik kan mij totaal niet voorstellen dat het aanremmen door rijscholen met een ABS fiets als zijnde 'gewoon zo hard mogelijk inknijpen' wordt aangeleerd.
Ik dacht dat er tegen mensen werd gezegd die op een ABS fiets zaten om tijdens de noodstop gewoon net zo ver te gaan tot de ABS ingrijpt. Maar zelf AVB gedaan op een oude CB500 dus weet ook niet zeker als dit zo was. O-)
 
Ik heb gelest op een CB500 met ABS.
Tijdens de lessen werd wel degelijk gelet op netjes opbouwen maar hebben we ook eens geprobeerd om ABS in te laten grijpen met een noodstop om het te ervaren (wat niet lukte bij 50 km/u en droog weer); tijdens mijn examen AVB had ik een ongelooflijke hoosbui en greep bij de noodstop de ABS wèl in.
Werd gewoon goedgekeurd. (Zonder ABS was ik op mijn bek gegaan en gezakt!)
NB het mag dus niet bij de precisiestop en de stopproef maar wel bij de noodstop.

Later bij een rijvaardigheidstraining ook flink wat remoefeningen gedaan, zowel op droog wegdek als kletsnat ( paar cm water erop).
Er waren ook een paar deelnemers zonder ABS.
Wat leuk; de resultaten op droog wegdek waren vergelijkbaar maar op nat wegdek was mijn remweg (en die van een ander met ABS) bijna de helft korter. gewoon omdat ik met het idee van het vangnet van ABS verder durfde te gaan met remmen. De ABS heeft niet één keer ingegrepen.

Nee voor mij geen motor zonder ABS.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan