ABS of niet?

ABS is leuk, geeft net wat meer zelfvertrouwen voor de beginner.
Dat is ook meteen het gevaar: je neemt toch onbewust iets meer risico's.

Sinds er airbags, rolkooi, ABS etc. zie je autorijders steeds asocialer rijden.

ABS:
Leuk als het erop zit, vooral voor beginner, maar zorg ervoor dat je wel van jezelf fatsoenlijk kunt remmen. Als het een keer niet werkt ben je gewoon de bok als je de handrem vol inknijpt.
Compromis compromis :Z

En wat iedereen zegt: Zoekfunctie, het is nog geen vrijdag :z
 
Dat wilde ik er zelf ook bij zetten... :+ Is ook wel waar, maar ik denk dat het echt niet zo lang meer duurt of ook offroad kun je je voordeel halen bij (speciaal ontworpen en slimme) ABS.

Kijk maar eens naar dat Bosch cornering ABS systeem wat KTM nu levert, dat werkt echt slim.

Dat is inderdaad een mooi systeem maar wel bedoelt voor op verharde wegen.

Ben zelf een fervent offroader en ik kan me niks voorstellen bij ABS in het terrein.
En met terrein bedoel ik de wat meer uitdagende ondergronden. (Dus niet dat boerenpad langs het kanaal)
 
Dat is inderdaad een mooi systeem maar wel bedoelt voor op verharde wegen.

Ben zelf een fervent offroader en ik kan me niks voorstellen bij ABS in het terrein.
En met terrein bedoel ik de wat meer uitdagende ondergronden. (Dus niet dat boerenpad langs het kanaal)
Inderdaad, daar kun je met een Panigale nog rijden.
 
ABS is leuk, geeft net wat meer zelfvertrouwen voor de beginner.
Dat is ook meteen het gevaar: je neemt toch onbewust iets meer risico's.

Sinds er airbags, rolkooi, ABS etc. zie je autorijders steeds asocialer rijden.

ABS:
Leuk als het erop zit, vooral voor beginner, maar zorg ervoor dat je wel van jezelf fatsoenlijk kunt remmen. Als het een keer niet werkt ben je gewoon de bok als je de handrem vol inknijpt.
Compromis compromis :Z

En wat iedereen zegt: Zoekfunctie, het is nog geen vrijdag :z

:^

Laten we alles zo veilig maken dat zelfs de grootste mongool kan gaan rijden.
 
Dat is inderdaad een mooi systeem maar wel bedoelt voor op verharde wegen.

Ben zelf een fervent offroader en ik kan me niks voorstellen bij ABS in het terrein.
En met terrein bedoel ik de wat meer uitdagende ondergronden. (Dus niet dat boerenpad langs het kanaal)
Op mijn motor kan je ABS gewoon uitzetten; ik neem aan dat dat op iedere motor kan die (een beetje) voor off road bedoeld is.
 
ABS is leuk, geeft net wat meer zelfvertrouwen voor de beginner.
Dat is ook meteen het gevaar: je neemt toch onbewust iets meer risico's.

Sinds er airbags, rolkooi, ABS etc. zie je autorijders steeds asocialer rijden.
Ehh je bent van 1993... auto's hebben ABS en airbags e.d. sinds jouw geboorte... :z
Beetje een stelling voor bij de borreltafel; klinkt logisch, maar is nergens op gebaseerd.
 
Op mijn motor kan je ABS gewoon uitzetten; ik neem aan dat dat op iedere motor kan die (een beetje) voor off road bedoeld is.


Ik rij motoren die meer dan een beetje bedoelt zijn voor off road.
En als ik op verharde wegen rij dan moet ik sowieso voorzichtig zijn omdat ik op noppenbanden rij. _O-

Motoren die 100% verhard rijden zullen wel degelijk baat hebben bij ABS.
Maar het zou wel altijd een vrije keuze moeten zijn en niet een verplichting vanuit de overheid.
 
Ik kan gewoon ontzettend slecht rijden. Vroeger ging ik steeds op mijn bek.
Met ABS heb ik daar geen last meer van. *O*
 
Ehh je bent van 1993... auto's hebben ABS en airbags e.d. sinds jouw geboorte... :z
Beetje een stelling voor bij de borreltafel; klinkt logisch, maar is nergens op gebaseerd.

Vervang de airbag door een scherpe ijzeren punt en ik weet zeker dat er minder ongelukken zullen gebeuren. Doodsgevaar werkt namelijk erg stimulerend voor het concentratie vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij motoren die meer dan een beetje bedoelt zijn voor off road.
En als ik op verharde wegen rij dan moet ik sowieso voorzichtig zijn omdat ik op noppenbanden rij. _O-
Snap ik, maar daar zal dan ook geen ABS op zitten, denk ik zo.
Motoren die 100% verhard rijden zullen wel degelijk baat hebben bij ABS.
Maar het zou wel altijd een vrije keuze moeten zijn en niet een verplichting vanuit de overheid.
Maar dus ook motoren die 98% verhard rijden, zoals de hele vloot GSen :P
 
Ehh je bent van 1993... auto's hebben ABS en airbags e.d. sinds jouw geboorte... :z
Beetje een stelling voor bij de borreltafel; klinkt logisch, maar is nergens op gebaseerd.

Dat klopt idd, maar de tweedehandsmarkt is ook na mijn geboorte blijven bestaan :9
 
Dat klopt idd, maar de tweedehandsmarkt is ook na mijn geboorte blijven bestaan :9
Indeed, maar je hebt niet de verschuiving meegemaakt van dat heel Nederland zonder ABS reed naar nu, dat heel Nederland met ABS rijdt, dus je kan onmogelijk stellen dat je ziet dat men gevaarlijker is gaan rijden sinds er ABS is...
 
Enigste wat ik weet is dat mijn motor (XJR1300) zonder ABS, sneller stil stond dan een BMW met ABS tijdens de rem test op VRO. En ik ben echt geen Rossi.... Ik schrok eigenlijk wel van het verschil.

Voor mij dus geen ABS... beter zelf leren remmen..

Muts :')
Appels en peren vergelijken.....
 
Muts :')
Appels en peren vergelijken.....

Das waar,.. maar toch,.. had verwacht dat zon toerbuffel sneller stil zou staan dan zo'n xjr,...

(Waar spring jij trouwens ?? Zie net een parachute in je avatar...)
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een mooi systeem maar wel bedoelt voor op verharde wegen.

Ben zelf een fervent offroader en ik kan me niks voorstellen bij ABS in het terrein.
En met terrein bedoel ik de wat meer uitdagende ondergronden. (Dus niet dat boerenpad langs het kanaal)
Dat jij je er niks bij kunt voorstellen betekent niet dat het potentieel geen voordelen kan hebben. :+

Ben minder fervent offroader dan jij, maar heb ook wel eens op een boerenpad langs een berg gereden, en ik zou zelf eerlijk gezegd ook even niet weten hoe het zou werken, maar dat betekent niet dat het kan.

Als je een systeem kunt maken waarbij je je remmen effectiever kunt gebruiken op losse ondergrond zou je daar best een voordeel bij kunnen bedenken. Een blokkerend wiel remt minder efficiënt dan een wiel wat tegen blokkeren aan zit.

Jij bedoelt dit werk: Red Bull Romaniacs slow-mo study: the world`s best Enduro suspension @ work | DERESTRICTED
 
Zonder abs kan je ook prima rijden, ik rij ook gewoon de winter door en met regen pak ik juist de motor. Goed vooruitkijken in het verkeer en als je een keer hard moet remmen doe het dan zoals geleerd bij de noodstop. Dus niet vol inknijpen ineens met als gevolg een blokkerend voorwiel.
Moet zeggen dat ik een paar keer aardig hard moest remmen (gs500) met 1 schijfrem remt sowieso een stuk slechter dan de meeste motoren met dubbele schijf. De duc remt veel sneller bijv.
In 7 jaar tijd nooit abs gehad en de keuze van motor moet denk vooral zijn wat je mooi vindt en lekker rijdt :)
 
Zonder abs kan je ook prima rijden, ik rij ook gewoon de winter door en met regen pak ik juist de motor. Goed vooruitkijken in het verkeer en als je een keer hard moet remmen doe het dan zoals geleerd bij de noodstop. Dus niet vol inknijpen ineens met als gevolg een blokkerend voorwiel.
Moet zeggen dat ik een paar keer aardig hard moest remmen (gs500) met 1 schijfrem remt sowieso een stuk slechter dan de meeste motoren met dubbele schijf. De duc remt veel sneller bijv.
In 7 jaar tijd nooit abs gehad en de keuze van motor moet denk vooral zijn wat je mooi vindt en lekker rijdt :)
Rij al dik 20 jaar voornamelijk zonder ABS, maar het had me toch mooi een gebroken pols en een nog steeds regelmatig pijnlijke knie gescheeld als ik in twee gevalletjes ABS had gehad. :+
 
Dat is wel weer fijn :)
Maargoed als TS een motor op het oog heeft en erg graag wil hebben maar hem laat staan omdat hij geen abs heeft zou dat toch wel zonde zijn.
 
Enigste wat ik weet is dat mijn motor (XJR1300) zonder ABS, sneller stil stond dan een BMW met ABS tijdens de rem test op VRO. En ik ben echt geen Rossi.... Ik schrok eigenlijk wel van het verschil.

Voor mij dus geen ABS... beter zelf leren remmen..


En dan een keer proberen met zand, grind, diesel of andere troep op de weg.

Kijken wie er dan eerder stilstaat of op zijn bek ligt.
 
Zonder abs kan je ook prima rijden, ik rij ook gewoon de winter door en met regen pak ik juist de motor. Goed vooruitkijken in het verkeer en als je een keer hard moet remmen doe het dan zoals geleerd bij de noodstop. Dus niet vol inknijpen ineens met als gevolg een blokkerend voorwiel.
Moet zeggen dat ik een paar keer aardig hard moest remmen (gs500) met 1 schijfrem remt sowieso een stuk slechter dan de meeste motoren met dubbele schijf. De duc remt veel sneller bijv.
In 7 jaar tijd nooit abs gehad en de keuze van motor moet denk vooral zijn wat je mooi vindt en lekker rijdt :)
Sja ik rij ongeveer 8 jaar met ABS en het heeft nog nooit ellende bij mij voorkomen. Aan de andere kant heb ook in de auto nog nooit een airbag in mijn gezicht gehad en heeft m'n autogordel nog nooit enig letsel voorkomen. Toch zal ik niet gauw een auto nemen zonder die opties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan