ABS of niet?

Kheb les gehad op een Kawa Er-6 met ABS en de enige keer dat we die moesten gebruiken was tijdens de noodstop voor de rest is het veel beter om af te remmen zonder ABS of soms nog beter gewoon uitwijken.

Eens. Maar er komt misschien een moment, over een jaar, of over 5 jaar, of 10 jaar, dat je in een situatie terecht komt waarin je in een reflex de rem inknijpt. Als dat op nat of modderig wegdek is, dan rem je je zonder ABS zeker onderuit.

In 99,99% van de gevallen heb je inderdaad geen ABS nodig. Maar in die laatste 0,01% van de gevallen kan het je redden.
 
Ik ben een groot voorstander van ABS omdat het nooit in de weg zit (behalve bij off road) en gewone sterfelingen in een noodsituatie niet beter kunnen remmen dan ABS.
Een goede ABS grijpt nooit te vroeg in in de praktijk.

Daarbij helpt het op die manieren in een noodsituatie:
1: Je staat eerder stil (als je een gewone sterfeling bent)
2: Je kan blijven sturen
3: je motor is eenvoudiger in balans te houden, immers draaiende wielen zorgen voor stabiliteit.
 
Dat lijkt mij vrij sterk. Ik probeer mijn ABS elke dag, op stroef en op glad wegdek.
Zou ik dan zo misleid zijn?

Ik vraag me nu serieus af of dit een serieus antwoord is of dat ik nu terug-getrolled ben. Chapeau.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het van de motor af hangt. Ik vind de remmen niet heel erg bijzonder op mijn motor uit '97. Ik ga er vanuit een recentere motor veel krachtiger remt, ik ben alleen benieuwd wat je doet als er onverwachts iets op de weg gebeurt en je het niet aan ziet komen, en uit schrik vol je rem inknijpt, en misschien ook wel indrukt met je voet. Ik denk dat je dan toch wel graag ABS had willen hebben.
 
Als ik met een ABS motor in de regen rij merk ik dat ik binnen de kortste keren steeds lomper ga remmen omdat die ABS het toch wel opvangt.


En dan heb jij het net hier bovenover aannames. Het gevoel voor remmen raak je toch kwijt. Je remt steeds lomper, je zegt het zelf .
Iedereen kan bij droog weer remmen, tenminste zou moeten kunnen. De kunst is het om dat ook tijdens nat weer te kunnen zonder op je bek te gaan. Overigens is een blokkerend wiel niet gelijk aan vallen. Je moet leren om vanuit je ruggenmerg de rem los te laten en opnieuw de rem in te gaan zetten.
Het abs systeem vervangt eigenlijk jouw ruggenmerg, om het zo maar te noemen; het laat los en grijpt weer aan als jij het 'fout' doet.
 
Ondanks dat ik geen ABS op mijn motor heb en wilde dat het wel zo was, valt me op dat Marcel Irnie met zijn BMWs1000rr racet met ABS (en TC!) uitgeschakeld.
 
Heb ook ABS maar kan me niet herinneren dat het ooit heeft aangegrepen. Gewoon doen alsof je t niet hebt, en als je het dan nodig hebt is het er wel. Prima toch?
 
Nieuwe motoren zonder ABS zijn er bijna niet meer, alleen nog een paar niet-geupdate sportmodellen.
 
Mijn CB uit '77 heeft al ABS, krijg die remmen niet geblokkeerd. Of zou dat door iets anders komen...? :X
 
Heb ook ABS maar kan me niet herinneren dat het ooit heeft aangegrepen. Gewoon doen alsof je t niet hebt, en als je het dan nodig hebt is het er wel. Prima toch?

Als je je ABS niet af en toe gebruikt/forceert, heb je kans dat het systeem ondertussen niet eens meer werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van mening dat ABS op een motor beter en veiliger is...je wielen kunnen nimmer blokkeren, in een situatie wanneer je het hardst moet remmen , is het wel lekker om te weten dat je remmen niet blokkeren..ik heb vd week toevallig eens gekeken hoe hard ik kan remmen met ABS (fz8) en ik heb nooit geweten dat een motor zo kon vertragen..je kan alles vanuit hogere snelheid gewoon vol inknijpen zonder dat je bang hoeft te zijn voor gevolgen :+

ABS op de openbare weg (waar het in het geval van TS over gaat) zeker beter dan een motor zonder ABS.

Alle overige redenen om juist wel ABS te nemen zijn al genoemd hier..

:Y
 
Laatst bewerkt:
Even voor hen die alleen op een motor met ABS hebben leren rijden; wiel blokkeren (op een oudere motor) is niet meteen vallen hoor. Zodra je voelt dat je wiel blokkeert (vaak je achterwiel) meteen de remdruk verminderen. Vooral achter met beleid, omdat je achterwiel graag wat opzij wil zwieren.

Ik heb op de A1 ook weleens een blokkerend voorwiel gehad. Zolang je rechuit gaat, en de vertegenwoordigheid van geest hebt om de rem te lossen, gaat alles goed.
 
En dan heb jij het net hier bovenover aannames. Het gevoel voor remmen raak je toch kwijt. Je remt steeds lomper, je zegt het zelf .
Iedereen kan bij droog weer remmen, tenminste zou moeten kunnen. De kunst is het om dat ook tijdens nat weer te kunnen zonder op je bek te gaan. Overigens is een blokkerend wiel niet gelijk aan vallen. Je moet leren om vanuit je ruggenmerg de rem los te laten en opnieuw de rem in te gaan zetten.
Het abs systeem vervangt eigenlijk jouw ruggenmerg, om het zo maar te noemen; het laat los en grijpt weer aan als jij het 'fout' doet.
Ik rij prive altijd zonder ABS (mijn brommers zijn daar te oud voor) maar rij zo her en der wel eens op wat anders.
Ik heb regelmatig blokkerende wielen gehad met mijn eigen motor (voorheen, de Supertenere blokkeert alleen achter :) ) en inderdaad, ik kan mijn rem loslaten en weer aanleggen en daar was ik de eerste keer best trots op, want het is inderdaad best iets wat je moet leren.

Wat ik bedoel met lomp remmen is dat ik met een ABS motor veel harder en dichter op het randje rem (en er ook overheen zodat de ABS soms aanspringt) dan met eentje zonder.

Maar goed, remgevoel is altijd een lastige discussie, heb je het dan over het aangrijppunt? remkracht? doseerbaarheid? Zie de heiligverklaarde RVS remleidingen die wel voor flink wat meer bite zorgen, maar de slag van de hendel wordt zodanig kort dat je bijna niks meer kunt doseren.
 
Is allemaal voorgeprogrammeerd om mensen het idee te geven dat de ABS daadwerkelijk heeft ingegrepen. De klant krijgt het gevoel dat het werkt en de fabrikant gaat met de poen naar huis :W
tinfoil-hat.jpg
 
Ik ben van mening dat ABS op een motor beter en veiliger is...je wielen kunnen nimmer blokkeren, in een situatie wanneer je het hardst moet remmen , is het wel lekker om te weten dat je remmen niet blokkeren..ik heb vd week toevallig eens gekeken hoe hard ik kan remmen met ABS (fz8) en ik heb nooit geweten dat een motor zo kon vertragen..je kan alles vanuit hogere snelheid gewoon vol inknijpen zonder dat je bang hoeft te zijn voor gevolgen :+

ABS op de openbare weg (waar het in het geval van TS over gaat) zeker beter dan een motor zonder ABS.

Alle overige redenen om juist wel ABS te nemen zijn al genoemd hier..

:Y
Op een motor is het misschien harder nodig dan bij een auto, maar het heeft zeker nog z'n beperkingen..
 
Ben ik de enige die als het regent het leuk vind om zijn achterwiel te blokkeren en dan lekker een paar meter te glijden? O-)
Vind het op een motor zelfs makkelijker te controleren dan op een fiets. Bij zo'n motor gaat alles veel gelijdelijker. Ok, vooruit....een fiets weegt geen 220 kilo. :9
 
Ben ik de enige die als het regent het leuk vind om zijn achterwiel te blokkeren en dan lekker een paar meter te glijden? O-)
Vind het op een motor zelfs makkelijker te controleren dan op een fiets. Bij zo'n motor gaat alles veel gelijdelijker. Ok, vooruit....een fiets weegt geen 220 kilo. :9

Ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan