ABS op de motor: ervaringen

Snarfman

MF veteraan
13 okt 2002
2.127
2
Tussen een paar vaarten
Vandaag met het natte wegdek even een plek opgezocht waar ik mijn ABS kon uittesten van mijn nieuwe BMW F650 GS Dakar.

Het werkt, maar minder fijnzinnig dan ik verwacht had, wellicht lag het aan de omstandigheden (natte beton klinkers, of de band) maar de beuk gaat er fors in en het lijkt op een forse pompend remmen actie, maar dan in een hoger tempo.

Gaarne ervaringen en vermeld even het type BMWmotor :P
 
Zolang je rechtdoor gaat werkt het perfect, alleen als je iets wat schuinend bijvoorbeeld over een verdrijvingsvlak gaat, en je zou daar vol moeten gaan remmen met ABS ga je volgens mij nog net zo hard onderuit...
Maar verder niets dan lof :)

Ennuh, oja... ik doe het dagelijks met een BMW K1100LT '96 ABS (BMW ABS 2) *D
 
Ik ben zo stiekum eens aan het rondkijken voor een andere motor, en een R1100GS heeft de beste kaarten tot nu toe.

En tsja, ik wil graag ABS, maar ik vraag me nog steeds af of het echt scheelt als je het echt nodig hebt. Ik hoor vaak dat mensen die het hebben er vanaf willen.
 
Ik ben zo stiekum eens aan het rondkijken voor een andere motor, en een R1100GS heeft de beste kaarten tot nu toe.

En tsja, ik wil graag ABS, maar ik vraag me nog steeds af of het echt scheelt als je het echt nodig hebt. Ik hoor vaak dat mensen die het hebben er vanaf willen.
Dan is de GS met ABS de beste optie. Op deze motor kun je het ABS uitschakelen (net als op alle andere GS'en met ABS).
 
Vandaag met het natte wegdek even een plek opgezocht waar ik mijn ABS kon uittesten van mijn nieuwe BMW F650 GS Dakar.

Het werkt, maar minder fijnzinnig dan ik verwacht had, wellicht lag het aan de omstandigheden (natte beton klinkers, of de band) maar de beuk gaat er fors in en het lijkt op een forse pompend remmen actie, maar dan in een hoger tempo.

Gaarne ervaringen en vermeld even het type BMWmotor :P
Ik zou niet meer zonder willen! Mijn nieuwe LT (aflevering volgende week *D ) heeft vollintegral ABS met rembekrachtiging. Weer een stapje verder. :9
 
Zolang je rechtdoor gaat werkt het perfect, alleen als je iets wat schuinend bijvoorbeeld over een verdrijvingsvlak gaat, en je zou daar vol moeten gaan remmen met ABS ga je volgens mij nog net zo hard onderuit...
Maar verder niets dan lof :)

Ennuh, oja... ik doe het dagelijks met een BMW K1100LT '96 ABS (BMW ABS 2) *D

Mijn idee: rechtdoor prima, maar bij bochten lig je volgens mij snel op je bek :X

Staat trouwens ook in de handleiding: bij bochten is het krachtenspel zo complex dat je er niet vanuit mag gaan dat ABS je rem hufterproof maakt (niet letterlijke tekst, maar wel die strekking ;) )
 
Bij bijvoorbeeld nat weer (bij verschillende type wegdek waar onder kinderkopjes) is remdruk opbouwen heel moeilijk en als het er op aankomt en je knijpt te snel te hard en je voorwiel blokkeerd dan ben je bijna altijd het bokje.
Bij de aanschaf van mijn motor was een van de criteria: ABS omdat ik dagelijks tussen de file rijd. Daar komen nog wel eens situaties voor dat je acuut moet ingrijpen omdat e of a hufter weer een debiele actie uithaalt. Dan heb ik geen tijd om een nette remactie uit te voeren maar wil ik ook niet op mijn plaat. Daarvoor vind ik ABS heel handig.
In de bochten, tja het blijven 2 wielen
 
Ik les nu op een CBF 500 :) ; ook ABS dus.
Gisteren voor het eerst in de stromende regen. :(
Flink noodstoppen enzo; ging erg goed.
Gewoon vol aan de voorrem hangen (als de druk op het achterwiel te klein wordt werkt de ABS achter niet meer, dus gaat 'ie toch blokkeren).
Ik vind het erg fijn, en dat het in de bochte niet veel scheelt is niet meer dan logisch.

Dat argument van het file rijden vind ik erg steekhoudend:
De rem-actie is dan in principe altijd rechtuit, dus ABS is daar perfect voor. Zelf zou ik dit idd ook als een groot voordeel zien bij de aankoop van een motor.

Op dit moment is het voor mij gewoon handig met examen BV-tjes; de remproeven vind ik altijd best lastig. Dit helpt een hoop. ;)
Ondanks dit alles is een goede techniek wat betreft remmen natuurlijk essentieel voor verantwoord motorrijden, dus veel motorrijders zullen (denk ik) zeggen dat ABS "bullshit" is.... Ieder z'n eigen ideëen....
 
Ik les nu op een CBF 500 :) ; ook ABS dus.
Gisteren voor het eerst in de stromende regen. :(
Flink noodstoppen enzo; ging erg goed.
Gewoon vol aan de voorrem hangen (als de druk op het achterwiel te klein wordt werkt de ABS achter niet meer, dus gaat 'ie toch blokkeren).
Ik vind het erg fijn, en dat het in de bochte niet veel scheelt is niet meer dan logisch.

Dat argument van het file rijden vind ik erg steekhoudend:
De rem-actie is dan in principe altijd rechtuit, dus ABS is daar perfect voor. Zelf zou ik dit idd ook als een groot voordeel zien bij de aankoop van een motor.

Op dit moment is het voor mij gewoon handig met examen BV-tjes; de remproeven vind ik altijd best lastig. Dit helpt een hoop. ;)
Ondanks dit alles is een goede techniek wat betreft remmen natuurlijk essentieel voor verantwoord motorrijden, dus veel motorrijders zullen (denk ik) zeggen dat ABS "bullshit" is.... Ieder z'n eigen ideëen....
Doe je examen op een abs-motor, remproef is zeer goed, stap je op je eigen motor, bijv. een oude CBR zonder ABS, ga je de eerste de beste keer op je bek.

IMO belachelijk dat lesmotoren ABS hebben.
 
Doe je examen op een abs-motor, remproef is zeer goed, stap je op je eigen motor, bijv. een oude CBR zonder ABS, ga je de eerste de beste keer op je bek.

IMO belachelijk dat lesmotoren ABS hebben.

Ik geloof dat ik dit in de laatste paar regels van mij post al aangaf, maar je vond het niet nodig dat te lezen.... ;)

Ik moet zeggen, ABS op lesmotoren vind ik ook twijfelachtig, maar deze motor rijdt voor mij veel prettiger; de zit is wat hoger enzo dus met mij 2 meter is dat wat handiger. Daarom les ik nu op deze.

Ze hebben ook oude CB-tjes bij de rijschool, ook al vaak op gereden (meer dan op de CBF).
"ga je de eerste de beste keer op je bek" vind ik zwaar overtrokken; zó groot vind ik het verschil niet. Maarrrr.... zoals ik al zei lijkt een goede techniek wat betreft remmen mij belangrijker dan welk remsysteem er op je fiets zit.
 
ABS is erg praktisch voor situaties waarin je in paniek vol in de voorrem knijpt. Dit zou bij een conventioneel remsysteem in een slippend voorwiel resulteren (wat lang niet altijd wil zeggen dat je onderuit gaat) waarna je dus de remmen even los moet laten, maar bij ABS kan je gewoon door blijven remmen. In dit geval betekend het dus een kortere remweg. Dit wil daarentegen niet zeggen dat je met ABS per definitie een kortere remweg hebt. Om de kortste remweg te realiseren heb je helemaal geen abs nodig, immers de korte stukjes dat je wiel wel blokkeert, zorgen ook voor een langere remweg.
In principe denkt het remsysteem dus voor jou, wanneer jij in paniek niet meer weet wat te doen, of wanneer je uberhaupt eigenlijk niet weet hoe je het best kan remmen op je motor (VRO1, VRO2).
 
M'n lesmotor was een 650 GS. Met de noodstop was t wel fijn, maar het zit volgens mij alleen op de voorrem. Dus kun je in paniek alsnog je achterwiel blokkeren en onderuit schuiven.

ABS komt er inderdaad vrij schokkend in, maar wel controleerbaar. Als ik het vergelijk met de auto (ook BMW) dan werkt dat daarbij toch een heel stuk verfijnder. Maar als ik tegen een motor met ABS aan zou lopen, zou ik het wel fijn vinden.

Je remweg wordt natuurlijk wel langer, het is alleen dat je de controle niet verliest en om een obstakel heen kan rijden. Het mooiste is gewoon net tegen de ABS aan te remmen en dus niet blokkeren.
 
M'n lesmotor was een 650 GS. Met de noodstop was t wel fijn, maar het zit volgens mij alleen op de voorrem. Dus kun je in paniek alsnog je achterwiel blokkeren en onderuit schuiven.

ABS komt er inderdaad vrij schokkend in, maar wel controleerbaar. Als ik het vergelijk met de auto (ook BMW) dan werkt dat daarbij toch een heel stuk verfijnder. Maar als ik tegen een motor met ABS aan zou lopen, zou ik het wel fijn vinden.

Je remweg wordt natuurlijk wel langer, het is alleen dat je de controle niet verliest en om een obstakel heen kan rijden. Het mooiste is gewoon net tegen de ABS aan te remmen en dus niet blokkeren.

Noodstoppie in de regen gisteren op de CBF500 korter dan op de CB500 op droog wegdek....
Wat er met je remweg gebeurt vergeleken met een motor zonder ABS hangt dus volgens mij met de omstandigheden samen.
Achter géén ABS lijkt me trouwens vrij lullig aangezien die toch al veel sneller blokkeert dan voor. Maar mét ABS blokkeert 'ie op de CBF achter ook; de druk op het wiel word zó laag tijdens hard (voor)remmen dat de ABS het niet meer bijhoudt.
 
Hallo,

(Snarfman, gefeliciflapstaard nog met je Dakar, ik ben jaloers!)

Ik heb ook een 650GS, en binnen een week na aankoop kwam er zo'n zool vanuit een parkeerhaven de weg op geschoten, uiteraard ZONDER knipperlicht (die ontbreken op die moderne auto's)
Overigens goot het van de regen op dat moment.
Ik kleun vol in de remmen en direkt kwam de ABS erin, tevens kon ik nog een ontwijkende manouvre doen :}
Alles goed afgelopen (de adrenaline droop onder uit mijn helm)

Nu durf ik niet te zeggen dat het fout was gegaan ZONDER ABS, alleen ik vond het helemaal niet erg dat het er opzat.
En hoe het reageerd/aanvoeld tja het is een beetje wennen, het werkt trouwens ook op je achterwiel.

En als je in terrein rijd kan je het uitzetten, wat wel aan te raden is })

kotrom ik heb er geen spijt van, het is ook mijn wwon/werk fiets voor het hele jaar dus ook in de winter.
En aangezien ik ploegediensten en oproepdiensten draai rij ik op allerlei tijden en omstandigheden (de strooiploeg ben ik vaak voor...)

Groeten
 
Noodstoppie in de regen gisteren op de CBF500 korter dan op de CB500 op droog wegdek....
Wat er met je remweg gebeurt vergeleken met een motor zonder ABS hangt dus volgens mij met de omstandigheden samen.
Achter géén ABS lijkt me trouwens vrij lullig aangezien die toch al veel sneller blokkeert dan voor. Maar mét ABS blokkeert 'ie op de CBF achter ook; de druk op het wiel word zó laag tijdens hard (voor)remmen dat de ABS het niet meer bijhoudt.
Dat is dan jou fout , is exact waarom een lesmoto met abs slecht is , jij denkt dat je een noodstop kan uitvoeren , maar de abs doet het gewoon voor jou .
Abs haalt nooit de kortste remweg tegenover iemand die perfect ( binnen het menselijke , heb het niet over de echte perfectie ) kan remmen , die gaat namelijk juist op het punt remmen waar de abs nog niet nodig is , elke keer als je slipt verlang je je uiteindelijke remweg en abs slipt constant in shokken dus ...
 
nou ik vind abs wel eens leuk maar over het algemeen heb je er meer last van dan voordeel.als je sportief rijd dan heb je er meerlast van i.p.v voordeel.heb je ooit iemand een race zien rijden met abs??nee dus als het beter zou werken dan zou b.v rossi dat ook wel hebben.en voor het gewicht hoeven ze dat niet te laten want ze kunnen makkelijk bouwen onder het minimale geeiste gewicht.zelfs bmw levert geen abs op hun boxercup racer.je hebt minder gevoel bij het aanremmen voor een bocht en eventueel in een bocht.ik ken een aantal pliessiemensen en marresjosiemensen die voor hun beroep motor rijden met abs,maar prive dat niet willen omdat ze dat ook meer na dan voordelen vinden hebben.ook denken mensen vaak die met abs rijden dat ze later kunnen remmen en zo toch onvoorzichtiger worden dan mensen die rijden zonder.maar ik denk dat het op een toerbuffel waar je lekker rustig mee wil rondrijden wel wat is.voor de verdere rest is het mischien ook wat je zelf fijn vind buiten de technische aspecten om.
 
Ik heb meer ervaring met de auto qua ABS dan de motor. Motorrijbewijs heb ik nog niet zo gek lang dus nog niet zulke situaties echt meegemaakt.

Maar gisteren, kom ik aangereden in een Mercedes G Klasse (flinke jeep), noodstoppie, ABS springt erin en vond de remweg verdomd lang. Heb liever dat ie dan gewoon blokkeert. Is je remweg in principe wat korter. Uitwijkmogelijkheden waren er gewoon niet.
 
Bij abs verlengd je remweg. Moto of auto maakt geen verschil...

Tis dus alleen handig voor "paniekerige" types bij regenweer.
 
Eigenlijk wilde ik hier geen discussie over ABS, maar een delen van ervaringen met ABS. Afijn, ik kan het niet laten inhoudelijk te reageren |(

@boedhaman: Veel van dit soort snufjes zijn verboden in de racerij om de kwaliteiten van de coureur meer te laten wegen. B.v. in de Formule 1 is ABS en traction controle verboden of verboden geweest omdat het in de ogen van velen competitie vervalsend was (rijke teams konden beter ABS e.d. ontwikkelen). Niet omdat ABS minder is in remmen.

@TB-YZF-R6: Als je remmen blokkeren dan ben je veel verder van huis. Remweg wordt langer en als je me niet gelooft: volg eens een slip en grip training bij de ANWB. Blokkerend rubber wordt zo heet dat het qua stroefheid slechter wordt. Optimaal rem je precies tegen blokkeren aan.

@Vincent: bij een noodstop in het echte leven krijg je maar één kans: niet goed: game over. Wellicht kan je na tien keer oefenen één keer een motor zonder ABS sneller tot stilstand brengen dan met ABS... echter... het leven zit vol met éénmalige acties...
 
@snarfman: Dat weet ik, het beste is precies tegen het blokkeren aan. Ik heb met de auto wel een flinke rijopleiding gevolgd. Met de motor gaat vast nog wel gebeuren.

Groeten Tom.
 
@snarfman: Dat weet ik, het beste is precies tegen het blokkeren aan. Ik heb met de auto wel een flinke rijopleiding gevolgd. Met de motor gaat vast nog wel gebeuren.

Groeten Tom.

Ok ;) In de praktijk benadert namelijk ABS tegen blokkeren aan remmen beter dan de mens en zeker constanter. Als mens kan je je dag niet hebben, of de omstandigheden net wat verkeerd inschatten. Ik moet wel zeggen dat ABS op de motor 'm verdomde goed stil zet en je durft door te knijpen (eerste keer niet... toen schrok ik toen het ABS er inging en liet instinktief los). De gemiddelde motorrijder remt hooguit 6m/s2 terwijl 9m/s2 haalbaar is (en dat kunnen zeer kostbare meters worden :X ).

Maar als je wat km's hebt gemaakt is VRO1 een absolute aanrader! En hoewel het lullig klinkt: ik hoop dat je dan behoorlijk wat regen hebt... weet je direct dat je in de regen nog aardig wat kan met een motor.
 
Ik geef les op motoren met ABS en laat dat nou net de f650GS Dakar zijn.
Vele verhalen lees ik hier, maar geeneen die met de werkelijkheid te maken heeft IMO, ABS dit en op lesmotoren klote dat, luister:
Ga zelf eens les geven en ervaar het gevoel van een onervaren persoon die toch volledig op jouw kunnen vertrouwd, terwijl hij het zelf moet klaarspelen en je piept wel anders. Ik heb mijn leerling liever op een motor mét ABS en juist voor die paniekreacties inderdaad, laat ze maar remmen zo hard als ze kunnen en er gebeurd nagenoeg niks, laat ze vol remmen zónder en ik kan mijn leerling uit de vangrail plukken, dus al die bralverhalen over pliesiemannen en maresjossee mannen die "prive geen ABS willen" lullen wel even uit een straat die nét wat meer ervaring achter de hand heeft (understatement).

En on-topic: ik heb dus met de F650GS dakar ge-ABS-t en die voelt wel wat minder verfijnd aan dan de volgmotor, de R1150GS. Wat wil je die kost bijna 2 keer zo duur, geef mij maar een motor mét ABS:
die 99,99999% remvertraging is bij goed doseren net zo makkelijk te halen dan bij een motor zónder ABS, knappe jongen die beweerd dat dat NIET zo is :)
 
En on-topic: ik heb dus met de F650GS dakar ge-ABS-t en die voelt wel wat minder verfijnd aan dan de volgmotor, de R1150GS. Wat wil je die kost bijna 2 keer zo duur, geef mij maar een motor mét ABS:
die 99,99999% remvertraging is bij goed doseren net zo makkelijk te halen dan bij een motor zónder ABS, knappe jongen die beweerd dat dat NIET zo is :)

Ik denk dat het verschil misschien niet eens in de ABS ligt, maar in de vering. De Dakar heeft een 21cm lange veerweg zonder telelever o.i.d die het duiken tegengaat. De Dakar duikt, net als alle ander motoren diep zijn vering in, en de R1150GS niet dank zijn z'n telelever en kan me voorstellen dat daardoor een constantere druk op zijn voorwiel houdt. De Dakar gaat zich een beetje gedragen als een pogo-stick... Wellicht dat progeressieve veren daar verbetering in brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan