ABS op de motor: ervaringen

Ik heb ervaring met ABS op een Pan European, een K1100 LT en met het BMW EVO remsysteem, zowel de eerste als de tweede generatie en dat op een R1150 RT en een R1150 GS. Ik kan niet anders zeggen dan dat, naar mijn bescheiden mening, het BMW systeem, met de gekoppelde en bekrachtigde remmen én ABS het meest perfecte en veilige systeem is dat je op een motor kunt vinden. In een rechtstreeks vergelijk met een Honda Varadero en een Aprillia CapoNord (beiden met zeer ervaren rijders aan boord) stond de BMW bij een noodstop met 80 kilometer het eerst stil. En dat scheelde echt meters. Mocht ik een nieuwe motor met ABS gaan aanschaffen heeft het BMW systeem mijn absolute voorkeur. Nou nog normale richtingaanwijzer-bediening op die dingen.......
 
Heb ervaring met 1e, 2e en 3e generatie BMW ABS systemen (huidige systeem is geloof ik nu 4e of 5e generatie?) en zelfs de relatief oude systemen werkten prima. Een pompend gevoel in het hendel heb ik nooit zo gevoeld, wel veel klikker-de-klak geluiden zodra het systeem in actie komt. Klein nadeel is dat het systeem veel stroom trekt: In de winter (wanneer je ABS het hardst nodig hebt) heeft de startmotor zoveel vermogen nodig dat vaak de initiele ABS systeemtest faalt en de ABS zichzelf uitschakelt. Effe stukje rijden en opnieuw starten werkt meestal wel (maarruh, misschien dat de uitvoering op de F650 daar geen last van heeft).
Onder gecontroleerde omstandigheden (b.v. op een circuit zonder ander verkeer) rem je zonder ABS inderdaad wat sneller af (als je tenminste de skills hebt) maar op de weg is het ideaal. Naar mijn indruk is de schrijvende motorpers vaak wat (te) lauw over ABS omdat zij meestal motoren testen met een stopwatch in de hand en veelal meer rij (en rem) ervaring hebben dan de gemiddelde lezer.

Een ander indirect voordeel: ABS is ideaal om veilig te ontdekken hoe hard je kunt remmen onder bepaalde omstandigheden zonder dat de wielen tot blokkeren neigen: Met moderne banden is dat onwaarschijnlijk hard, zelfs als het nat is. Dat is waardevolle kennis als je es op een motor rijdt ZONDER ABS en voor de keuze staat tussen remmen of uitwijken / "laten vallen" (als je daar de tijd voor hebt tenminste...).

Ook nog: 1x vallen is al gauw duurder dan de meerprijs voor ABS, om van lichamelijk ongemak nog maar te zwijgen. Maar pas op dat ABS geen garantie is dat je op tijd stil staat en ook in bochten ben je niet veilig voor wegschuiven, dus blijf gewoon rijden zoals je normaal zou doen.
 
Bij abs verlengd je remweg. Moto of auto maakt geen verschil...

Tis dus alleen handig voor "paniekerige" types bij regenweer.
:^ pesies en voor als je veel tussen de file rijdt waar die situaties zich nog wel eens voordoen.

Maar een modern ABS-systeem verlengt je remweg minimaal. Mijn GS remt als de brandweer.
schijtziek werd ik op het circuit van die Duc's en andere die me op het rechte stuk voorbij kwamen en dan zo belachelijk vroeg in de remmen gingen voor de bocht. Maar ja dan kan ook iedere idioot hard rechtdoor O-)

oh ja en toen greep mijn ABS nog niet eens in :+
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle ervarings-reacties tot nu toe :}

En nogmaals ABS verlengt je remweg ten opzichte van een theoretisch optimale remactie, maar 99,9% van alle motorrijders is daartoe niet kundig genoeg. Voor de normale motorrijder geldt: ABS verkort je remweg. En lees anders nog maar eens je VRO1 boekje er op na ;)
 
snarfman,volgens mij mag bij motorrace tractiecontrol wel.ff chekke bij iemand die races rijd en hij zij dat dat mocht.wie heeft er nu dan gelijk want voor een leek als ik??????????
 
Ik rij al drie jaar met ABS (waar staat dat voor ABS)
maar nog nooit in werking gehad behalve 1 keer met een tesje in nat gras,
toen hoorde ik van klik klik klik en dat was het.

Maar verders zal het wel goed zijn, als je het een keertje nodig bent.

Dus eigenlijk geen ervaring.
Achteraf voor deze 3 jaar toch overbodig.
 
Ik rij al drie jaar met ABS (waar staat dat voor ABS)
maar nog nooit in werking gehad behalve 1 keer met een tesje in nat gras,
toen hoorde ik van klik klik klik en dat was het.

Maar verders zal het wel goed zijn, als je het een keertje nodig bent.

Dus eigenlijk geen ervaring.
Achteraf voor deze 3 jaar toch overbodig.

Anti-Blokkeer Systeem (toevallig pas het Nederlands goed ;) )

Ik zie het ook deels als een verzekering. Die hoop je ook niet nodig te hebben, maar is er toch in het geval dat. En laten we wel wezen, zoals iemand al eerder postte: één keer onderuit remmen is duurder dan de meerprijs van ABS.
 
Dit soort systemen heb je ook maar net die ene keer nodig. Net als je op auto's vindt zoals airbags, traction controle, cornering brake control etc...

Het is maar net die ene keer!
 
Kan aan mij liggen hoor. ABS zorgt er volgens mij alleen voor dat het voertuig bestuurbaar blijft doordat de wielen niet volledig blokkeren.

(zeg maar dit rem-effect : -- -- -- -- i.p.v. -----------------) bij volledig inknijpen van de remmen.

Je staat pas snel stil als je de remmen zover inknijpt tot tegen de blokkeer grens aan.
 
ABS staat officieel voor "anti brake-lock system" wat zich weer prachtig laat vertalen in anti blokkeer systeem.
 
ABS staat officieel voor "anti brake-lock system" wat zich weer prachtig laat vertalen in anti blokkeer systeem.
Volgens mij komt de afkorting ABS uit het Duits: Anti Blockier Bremssystem. In het engels vertaald is dat Anti-lock brake system. Zoals jij het in het engels stelt, zou het gaan om een slotsysteem tegen het remmen :+



[edit]Nog ff nagezocht: de eerste vermelding van ABS gaat terug naar 1936, toen Bosch een patent aanvroeg voor een 'inrichting voor het verhinderen van het blokkeren van de wielen van een motorvoertuig tijdens het remmen'. Het eerste ABS werd in 1969 op de IAA te Duitsland aan het publiek voorgesteld. Met het ontwikkelen van de digitale techniek met volledig elektronische regelfuncties werd in de 70-er jaren het ABS rijp voor serieproduxctie.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik mis dat systeem ommiddelijkj als ik op een niet BMW rijd O-)

En ontopic : (bmw)ABS meestal ben ik er niet blij mee, het grijpt imho te vlug in .
Zeker op wegen met wat remknippen voor de kruisingen.

Mijn ABS 2 systeem op m'n beemer grijpt pas in op het moment dat het voorwiel net dreigt te blokkeren. Achter is eigenlijk alleen maar bruikbaar om bij te remmen. Blokkeert supersnel (wat de ABS dus tegengaat en dus wel redelijk op kan afremmen met alleen achterrem). Overigens heb ik een week geleden ff zonder ABS rondgereden op m'n K1100LT (storing na op de testbank te hebben gestaan) en merkte toen helemaal dat de ABS pas op het laatste moment ingrijpt :X

[me]BMW K1100LT heeft 2 blokkerende wielen gehad... vooruit blijven kijken en bidden was nog de enige optie :X
[/me]


Normaal rem ik altijd maximaal en dan nog net voor de ABS ingrijpt. En als ABS dan even niet meer ingrijpt merk je dus hoe dun de scheidslijn is tussen blokkeren en niet blokkeren...
 
Rij sinds December R1100GS met ABS. Twee keer geactiveerd; eenmaal bij stoppen op een natte witte streep, waarbij de rem weer keurig greep na het gladde stuk, en eenmaal over diesel bij het stoplicht in het havengebied. In beide gevallen zou ik vermoedelijk niet op mijn plaat zijn gegaan zonder ABS, maar deze keer zat de adrenaline niet tot achter mijn oogballen.
En ik rij GS, dus ik schakel het gewoon uit als ik off-road ga.

Nou nog normale richtingaanwijzer-bediening op die dingen.......
Went heel snel en is duidelijk prettiger dan het Japanse systeem. Reed gisteren op de Fazer van mijn vrouw en een RD250 van een maat. Op de fazer zat ik al de hele tijd op het handvat te drukken om de richtingaanwijzer uit te doen. Op de RD was het helemaal erg, daar moest het palletje weer in het midden worden geduwd om de richtingaanwijzer uit te zetten.
 
ABS op pan european gewoon lachen 200 + dan gewoon vol in de ankers knijpen zo hard als je kan, resultaat al je bloed naar voren.
TCR ook gewoon leuk vol gas op glad wegdek, achterwiel breekt uit tcr komt in en brengt het wiel weer achter de motor.
Maar dan laat tcr het vermogen weer los en het achterwiel breekt weer uit naar andere kant.
Een keer niet gelachen op circuit ABS komt in laat rem los maar blijft hangen en bouwt geen druk meer op.
Tja, toen hing alles aan de grond in de bocht, kan nog best hardt door een bocht zo een pan.
 
ABS heeft volgens mij drie voordelen.
Als eerste zorgt het er voor dat de remmen niet blokkeren. Blokkerende remmen zorgen er voor dat de remvertraging niet optimaal is en dat kost dus gewoon meters....
Tweede: ABS geeft bij een noodstop vrijwel maximale remkracht onder álle omstandigheden, ook voor een motorrijder die normaal gesproken niet tegen blokkeren aan durft te remmen.
Derde voordeel: een voertuig met blokkerende wielen is niet te besturen, het schuift gewoon rechtdoor, wat je ook doet.
Gelijktijdig remmen tegen blokkeren aan én om een obstakel heen sturen is zeer moeilijk en alleen weggelegd voor zeer ervaren rijders.
Met ABS kun je twee dingen tegelijk doen: voluit remmen en gelijktijdig uitwijken, omdat het voertuig bestuurbaar blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan