ABS overrated? Of niet?

Toen ABS er net was, was er een discussie over het nut ervan. Hoe bestaat het dat die nog steeds voortduurt? Degenen die denken dat je met een motor op glad wegdek snel en zonder te vallen tot stilstand kunt brengen hebben dat nog nooit geprobeerd.
Oh jawel hoor.
 
Hard rijden is minder veilig dan rustig aan...
Niet motorrijden is nóg veel veiliger...

Poehéé blij dat ik abs heb....
Wordt je aangereden door een koekblik...
Zegt de voetganger:” zie je wel dat motorrijden gevaarlijk is...”

Maar hij had wel een geel hesje aan EN abs...

abs werkt vast wel, airbags ook. Een goeie helm doet ook een boel.

De discussie wel/niet kan nog wel 300pagina’s doorgaan.
Heeft abs voor mij toegevoegde waarde?
Nee.
Misschien als ik de motor voor woon-werkverkeer zou gaan gebruiken.... maar misschien zet ik dan ook wel een gele helm op...

Goed verhaal, lekker kort ook.
 
Ik heb op mijn CRF250L (TET bike ) ook geen ABS maar dit filmpje zegt denk ik genoeg:


ja bij de motor zonder abs vol in de remmen blokkeert heel de boel, ik ben van mening dat als je zonder paniek kan remmen sneller stil staat dan een motor met abs. het gaat jullie gele hesjes en andere tour modellen rijders goed.
 
ja bij de motor zonder abs vol in de remmen blokkeert heel de boel, ik ben van mening dat als je zonder paniek kan remmen sneller stil staat dan een motor met abs. het gaat jullie gele hesjes en andere tour modellen rijders goed.

Het gaat om de paniek reactie van een volle hand remhendel pakken. Als jij schrikt omdat jij nou eenmaal eens een keer niet oplette, of iemand doet iets onverwachts, dan is er geen zonder paniek remmen. Dan knijp je gewoon.
 
ja bij de motor zonder abs vol in de remmen blokkeert heel de boel, ik ben van mening dat als je zonder paniek kan remmen sneller stil staat dan een motor met abs. het gaat jullie gele hesjes en andere tour modellen rijders goed.
ABS zit niet alleen op toermotoren, maar is op alle motoren verplicht vanaf een bepaald bouwjaar. En dat is niet voor niets.
 
ja bij de motor zonder abs vol in de remmen blokkeert heel de boel, ik ben van mening dat als je zonder paniek kan remmen sneller stil staat dan een motor met abs. het gaat jullie gele hesjes en andere tour modellen rijders goed.

Misschien sta jij sneller stil maar niet iedereen kan zo goed rijden (Lees: Weet hoe je wel/niet moet remmen/handelen in een panieksituatie ) dus voor de meerderheid vd rijders is ABS een reddingsboei lijkt me niks mis mee!

Ik heb overigens zelf géén ABS, geel hesje en/of tourmotor
 
Na het lezen van dit blijf ik afstand houden en als het regent laat ik me motor staan


En met de nieuwe 100 maatregel hoef je ook minder hard te remmen :)
 
Laatst bewerkt:
ja bij de motor zonder abs vol in de remmen blokkeert heel de boel, ik ben van mening dat als je zonder paniek kan remmen sneller stil staat dan een motor met abs. het gaat jullie gele hesjes en andere tour modellen rijders goed.

Als je zo goed kan remmen kan je toch ook op een motor mét abs remmen voordat deze in de abs schiet..?
 
Niet helemaal, coureurs remmen met iets meer voorwielslip dan een ABS zou doen, en hebben dan een kortere remweg.
De happy few professionele coureurs _O- , waarbij ABS volgens de organisatie verboden is trouwens, anders werd racen te gemakkelijk.
In de MSL Cup, waar iedereen hier aan mee kan doen, kan je gewoon podium rijden met ABS.
 
Woon-werk tourfiets bewust met ABS gekocht. Nu 1x gehad dat het systeem ingreep, omdat ik moest uitwijken door een inhalende auto waardoor ik over een putdeksel in een bocht gedwongen moest remmen. In de donkere natte periode.
De sportfiets heeft nu nog geen ABS, mis het ook niet zo, maar zou in de toekomst denk ik wel voor kijken. (al is het alleen al omdat ik een nieuwer model wil welke uitsluitend ABS heeft)
 
IMG_20200306_181300.jpg

Aldus de nieuwste editie van Motoplus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan