ABS overrated? Of niet?

Geen ABS op mijn VFR maar ik voel mij niet onzeker als ik een noodstop zou moeten maken. Zelfs op oneffen of nat wegdek niet. Been there, done that.
Mijn zoon oefende op de motor van mijn man voor zijn examen. Yeap, een flatspot! Zoon dacht dat er ABS op zat. Hij stond wel stil op het juiste moment.
Sinds die tijd heeft de motor van mijn man ¨ABS¨. Hij trilt als hij hard remt.
Je praat wel anders als je een noodstop op hoge snelheid moet maken,omdat er ineens een auto voor je neus naar links gaat.
 
Je praat wel anders als je een noodstop op hoge snelheid moet maken,omdat er ineens een auto voor je neus naar links gaat.
Van 250 naar 100? Ja, dat heb ik in Duitsland al meegemaakt. Ik ben er nog en kan er nog over vertellen. Het was een auto met een N(ur) L(angsam) plaat!
 
Van 250 naar 100? Ja, dat heb ik in Duitsland al meegemaakt. Ik ben er nog en kan er nog over vertellen. Het was een auto met een N(ur) L(angsam) plaat!
Heb het gehad met een vrachtwagen toen ik met 240 aan kwam,en die ging vlak voor mijn neus naar links,zonder ABS had ik dat nooit gered,
scheelde hooguit een meter.
 
Eigenlijk alleen in de regen vind ik het écht fijn om te hebben, dan zijn er toch nog wel eens stukjes weg gladder dan je van tevoren kunt inschatten.

Verder denk ik dat het inderdaad waar is wat hierboven al gezegd is: zonder abs kan je potentieel sneller remmen. Er komt - zeker bij het wat oudere systeem dat ik heb - best wel wat extra remweg bij heb ik het idee.
Op een gravelweg ofzo hard remmen is helemaal een drama, met abs kun je je achterwiel namelijk niet blokkeren
 
Laatst bewerkt:
Laat maar abs is een mooi product echt maar kwetsbaar en geeft volgens mij regelmatig storing Dat is wat ik lees Thats all
Ik heb talloze motoren met ABS gehad, rij circa 30 duizend km jaarlijks, en ik heb nog nooit meegemaakt dat het ABS stuk ging.

ABS gaat stuk als je het nooit gebruikt (rust roest) en/of periodiek onderhoud verzuimd (of als de vorige eigenaar dat deed). En inderdaad, als er ten gevolge daarvan ABS componenten stuk gaan, dan is dat meestal duur om te repareren.

Uit alle onderzoeken blijkt, dat je bij remmen zonder ABS, op droog wegdek, en als je weet dat je moet gaan remmen, sneller stil kan staan zonder ABS!
Dat klopt allang niet meer. Sowieso zijn er vast even zoveel onderzoeken die het tegenovergestelde beweren. Want het is 2020 en lang leve internet immers: voor elke mening is wel bevestiging te vinden ;)

Feit (onderzoek SWOV) is ook dat de gemiddelde ervaren motorrijder niet in staat blijkt om - onder gecontroleerde omstandigheden - dus wetende dat er geremd moet worden - de voor motorfietsen wettelijk minimaal vereiste remvertraging weet te bewerkstelligen. Dat gaat over rijvaardigheid, niet over met of zonder ABS. Het gaat wel over remmen onder gecontroleerde omstandigheden, en dat is in principe nooit problematisch. En nu gaan we schrikken en remmen, zonder dat we daar op voorbereid waren, en op vies en vuil wegdek, met smerige wegverkanting en een boel hufterige obstakels die we niet willen raken maar waar we menselijkerwijs wel op focussen ... hmmm ...

Nog een feit: het ene ABS is het andere niet.

Een ABS van voor pakweg 2000 hoef ik niet: meestal veel te grove regelintervallen en/of veel te behoudend qua ingrijpen. Dat zit idd in de weg. Gelukkig is het bij motoren van die bouwjaren meestal stuk, dus is dat geen probleem. Maar een moderner ABS ... daar gaat die gemiddelde ervaren motorrijder het in de praktijk, en op de openbare weg, onder alle omstandigheden ... niet van winnen. En al helemaal niet als er een hellingshoeksensor aan boord is (bijvoorbeeld Ducati, BMW, KTM, ...). Want het is onvoorstelbaar wat dat doet qua haalbare remvertraging in een bocht i.c.m. bestuurbaarheid, als je platliggend en in volle vaart vol in de remmen moet: dat gaat je niet lukken zonder ABS. Op het circuit, of op onverharde wegen ligt dat natuurlijk genuanceerder, maar daar zijn de omstandigheden dan ook wezenlijk anders dan wat je op de openbare weg normaliter doet, en er zoal tegen kunt komen.

Terug naar de vraag van TS: het doet er eigenlijk niet zo toe imho.

Het grootste gevaar is niet de aan- of afwezigheid van ABS op je motor, maar jouw eigen oplettendheid ... je bent mens. Mensen zijn niet gemaakt om zich sneller voort te bewegen dan ze op eigen kracht kunnen lopen. Dat merk je v.w.b. kwetsbaarheid, maar ook qua waarneming, reactiesnelheid en schrikreacties. Als je desalniettemin besluit om te gaan motorrijden - wat ik erg goed begrijp - dan is het dus verstandig om te beseffen dat je (zoals iedereen) kunt falen, en dat je dat qua remmen op de motor meestal doet op de momenten dat het voor jou echt spannend wordt. In die gevallen is ABS meestal nuttig: niet zaligmakend, maar wel behulpzaam.
ABS gaat geen crashes voorkomen: als je stomme dingen doet kun je stomme gevolgen verwachten. Maar ABS verkleind wel de kans dat het fout gaat. Als je zonder ABS onverwachts vol in de ankers moet en de pech hebt dat grip en/of wegverkanting even tegen zit(ten), dan lig je op je bek voordat je het goed en wel in de gaten hebt. Mét ABS heb je nog een kans dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt, maar niet onder alle omstandigheden.

Sowieso vind ik uitwijken meestal de betere optie t.o.v. remmen, om meerdere redenen, maar dat is een heel ander onderwerp.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Verhaal Duc BMW daar sluit ik me bij aan .Gelukkig ben ik me wilde haren kwijt en rij ik relaxt dus hoop op veel veilige en mooie kilometers deze zomer

Waar ik me wel over verbaas is dat bijna iedereen over het hebben van geen abs valt .

Maar ik nog altijd hele volksstammen op slippers spijkerbroek en zonder motorjas op de motor zie rond toeren .

Dat komt waarschijnlijk om dat ze abs hebben en denken ik ga toch niet op me plaat .Het eerste wat ik gekocht heb is een leren motorpak zodat ik bij een val nog iets van een kans heb het te overleven


Fijne dag allemaal Groet Frits
 
Laatst bewerkt:
Het is denk ik ook een kwestie van vertrouwen hebben in de techniek
( ik heb dat niet )

Ik rij dus prettiger op een motor zonder ABS .
Niet omdat het noodzakelijk beter / slechter is , maar puur omdat ik een abs systeem niet vertrouw .

** in de vroege dagen van ABS een vrachtwagen gehad met ABS die onderweg kapot ging.
Dat systeem schakelde de remmen op mijn geladen oplegger helemaal uit.
Was een of ander nieuw systeem "supersysteem!" ... tot het stuk ging en er geen overschakeling was op het
analoge ouderwetse ...
Een splinternieuwe STAS oplegger en een oudere Renault trekker bleek niet goed samen te werken.
na een X aantal foutmeldingen schakelde het systeem zich uit, alleen kon de oude Renault dat
niet laten zien aan de chauffeur.
HANDIG !!!



Kwam daar achter bij afremmen voor stoplichten . ( onder aan de brug bij Terneuzen, voor de locals )
Ik eindigde nét na de spoorweg overgang .


En ja het zal allemaal wel niet meer kunnen voorkomen ..
Maar toch zit ik beter op m'n gemak als het er gewoon helemaal niet opzit.
 
Ik vind luchtbanden en een verende voorvork ook maar niks. Dat kan allemaal kapot gaan en een goede motorrijder heeft het niet nodig.8)7
 
De discussie is ook zinloos ABS is gewoon beter, simpel.
En nee vast niet op een circuit, maar wel op de weg en zeker voor de beginnende motorrijder. (en ja het is een hulpmiddel in noodsituaties)
 
Die opmerking voegt echt iets toe aan de discussie van het onderwerp....NOT.
Toch was dit lang geleden een discussiepunt onder motorrijders. Ervaren motorrijders moesten niets hebben van luchtbanden en verende voorvorken. Met hun rijvaardigheid hadden ze dat niet nodig, en ze hadden zo geen last van lekke banden en kapotte vering.
 
Toch was dit lang geleden een discussiepunt onder motorrijders. Ervaren motorrijders moesten niets hebben van luchtbanden en verende voorvorken. Met hun rijvaardigheid hadden ze dat niet nodig, en ze hadden zo geen last van lekke banden en kapotte vering.
Dit was geen internet-discussie,.
 
Nee hoor, is het niet. Je leert niet goed remmen met abs, simpel.

Bron? Wetenschappelijk onderzoek? (tip: ga je niet vinden, andersom wel)

Onderbuik telt niet en leg mij maar eens uit waarom je niet goed leert remmen met ABS.
Regel 1 is inderdaad probeer te voorkomen dat je in een noodrem situatie komt.
Regel 2 Zo hard mogelijk remmen, rustig opbouwen en niet laten blokkeren (dat geld ook voor ABS motoren, laat de ABS niet inkomen)
verschil is er dus niet.

Maar ik zie je linkjes wel komen waarom je niet goed remt met ABS.
En nee meningen van wannabee Rossi's zijn niet wetenschappelijk onderbouwd.
 
Eigen ervaring leert mij.
Dat bedoel ik dus.

Mijn ervaring (40 jaar motorrijden nu, tig duizend km huidige ABS motor ook op 120k)

Je merkt nooit dat het erop zit, ook ik rem hard en laat de ABS nooit inkomen, rustig aanleggen en door remmen
Alleen die noodsituatie, nu tweemaal gehad.
Ondanks mijn ervaring en VRO's toch vol in de ankers, je doet het toch, heel irritant. En ja daar kwam de ABS en hield ik de motor rechtop en kon beide keren zonder klap en vallen doorrijden.
(Met veel km's komt die onverwachte situatie toch een keer)

Dus ik neem jou ervaring helaas niet serieus, no hard feelings.

En ik wordt gesteund door wel wetenschappelijk onderzoek:
En wat praktijk onderzoek in Australie
enz.
 
Zo, zijn nog pagina’s bijgekomen..... :+

Ik heb bewust een motor gezocht met abs, het compenseert mijn leeftijd/natuurlijk reactie (Keith Code) mocht ik een noodstop moeten maken.....

Nadelen ben ik niet tegengekomen, heeft niks extra’s gekost, abs controlelampje gaat netjes uit bij het wegrijden en kennelijk werkt het goed. Op de gravelweg kon ik vlot remmen zonder dat ik op mijn plaat te ging.
 
Vind het toch wel een fijn gevoel, dat er ABS op zit. Ik heb het tot nu toe niet nodig gehad, en bij een nette stevige remming schiet de motor ook niet zomaar in de ABS, dus het hindert me ook niet in het rijden.
 
Dat bedoel ik dus.

Mijn ervaring (40 jaar motorrijden nu, tig duizend km huidige ABS motor ook op 120k)

Je merkt nooit dat het erop zit, ook ik rem hard en laat de ABS nooit inkomen, rustig aanleggen en door remmen
Alleen die noodsituatie, nu tweemaal gehad.
Ondanks mijn ervaring en VRO's toch vol in de ankers, je doet het toch, heel irritant. En ja daar kwam de ABS en hield ik de motor rechtop en kon beide keren zonder klap en vallen doorrijden.
(Met veel km's komt die onverwachte situatie toch een keer)

Dus ik neem jou ervaring helaas niet serieus, no hard feelings.

En ik wordt gesteund door wel wetenschappelijk onderzoek:
En wat praktijk onderzoek in Australie
enz.
😂Alsof ik aanstoot aan jouw mening zou nemen.
Ik laat mijn eigen ervaring niet onderuithalen door al dan niet wij van wc eend testjes, ik heb het ook nog nooit nodig gehad in dat handjevol kilometers dat ik tot nu toe gereden heb, ook niet in de zogenaamde paniekmomentjes.
Zometeen ontkom ik er toch niet aan omdat er geen motoren meer zijn zonder abs, dan zal ik moeten wennen aan dat brakke gevoel. Misschien ben ik dan al wel gestopt door allerlei inmenging van andere door angst ingegeven maatregelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan