ABS overrated? Of niet?

MicMic

XJ600
10 feb 2020
28
21
Hilversum
Beste rijders,

Ik ben geslaagd vorige week en woensdag kan ik m'n rijbewijs A ophalen :) Ik weet dat er een topic is voor beginnnde rijders op het forum maar ik wil graag de meer ervaren rijders aanspreken.

Ik ben op zoek naar een instapmodel (lees: betaalbaar en minder erg als die een keer onderuit gaat). Later wil ik een BMW R1?00R, denk ik. Ik wil graag ABS op m'n motor, dat had de lesmotor ook en geeft mij wel een veilig gevoel. Dan zit ik wel gelijk ongeveer 1000 euro hoger in het segment van tweedehands motoren, als ik het zo bezie op Marktplaats.

Maar, is ABS nu wel echt belangrijk? Gevoelsmatig lijkt me van wel. Ik ben van zins 330 dagen per jaar te rijden, waarbij vorst, Ciara en hoosbuien me beter lijken te ontwijken. De rest van het jaar lekker heen en weer naar Hoofddorp (45 minuten hier vandaan) en een beetje toeren in het weekend. Dus ik moet vast een keer een noodstop maken op nat wegdek of zal onverwacht op een glad wegdek terecht komen.

Wat vinden jullie, is slippen niet het grootste gevaar of heeft het zeker zin om even door te sparen? Ik snap dat dit een vraag is van het kaliber "wat kost een motor?" en ik verwacht geen hapklaar ja/nee antwoord, maar ik ben toch benieuwd naar de reacties en ervaringen.

Groet,

Mic
 
Ik wil graag ABS op m'n motor, dat had de lesmotor ook en geeft mij wel een veilig gevoel.
Reden genoeg toch al?

Ik ben op zoek naar een instapmodel (lees: betaalbaar en minder erg als die een keer onderuit gaat).

Zoek een cb500F, of een cb600F, zullen er vast wel genoeg van zijn, met abs, en betaalbaar als ze een beetje ervaring hebben.. rij je daar lekker twee jaar ofzo op en dan zoek je een dikke bmw uit met bochten abs en rem je iedereen helemaal de moeder.
 
Tja.... dat is een vraag waar de meningen over verdeeld zijn. Ik heb geen abs, en (probeer-) zo te rijden dat er altijd genoeg ruimte is. Let wel, ook met abs moet dat...het is een redmiddel, geen vrijbrief om ergens lekker kort op te rijden want je hebt abs....

Nou, kom er maar in😎
 
Tja.... dat is een vraag waar de meningen over verdeeld zijn. Ik heb geen abs, en (probeer-) zo te rijden dat er altijd genoeg ruimte is. Let wel, ook met abs moet dat...het is een redmiddel, geen vrijbrief om ergens lekker kort op te rijden want je hebt abs....

Nou, kom er maar in😎
source.gif


Het gaat natuurlijk om dat ene moment dat je net niet oplette, en in paniek een volle hand rem pakt.
 
Ik hoor ook wel eens wat. Dat zegt nog niet dat 't ook zo is.

En googlen al helemaal niet.... hoeveel kindjes met Alzheimer ik dan wel niet zou moeten hebben... ik ben de tel kwijtgeraakt.
 
Ik rijd al ruim 20 jaar motor zonder ABS, en het is altijd goed gegaan tot nu toe. Vroeger nog wel wat km's gemaakt op een R1100R, die wel abs had, en ook weleens uitgeprobeerd.

Is het persé nodig? Nee.
Zou ik met ABS kopen, als ik de keuze had (lees, het type motor dat ik wil kopen is verkrijgbaar met en zonder ABS)? Ja.

Uit alle onderzoeken blijkt, dat je bij remmen zonder ABS, op droog wegdek, en als je weet dat je moet gaan remmen, sneller stil kan staan zonder ABS!
Maar als er ineens een stukje tussen zit met zand, of het wegdek is nat, of je moet onverwacht een noodstop maken, is ABS toch wel een stuk zekerder.
 
Doe eens een slipcursus met de motor. Dan merk je het verschil met en zonder abs. Ik ga never meer zonder. Het is niet voor niks al jaren verplicht op nieuw verkochte auto's en nu bij motoren 8)7
Het excuus ik heb het nog nooit nodig gehad dus heeft geen meerwaarde is beetje kortzichtig, als je nog nooit een aanrijding met de auto heb gehad ook maar je gordel niet meer om?
 
Zelf heb ik nooit motoren gehad met ABS. Voor mijn werk de laatste 12 jaar wel ABS. Ik vind het vervelend rijden.
 
Maar goed, je wou een antwoord. Als je van plan bent 'm een keer te laten vallen en daar rekening mee te houden met aanschaf, is het dus waarschijnlijk niet zo'n ramp als je een motor zonder ABS koopt. Een krasje meer of minder maakt dan ook niet meer uit. En je leert er wel van rijden.

Aan de andere kant: als je je er beter bij voelt, waarom niet? Het neemt wel een zorg weg. Als je in weer als dat van vandaag lekker op de motor wilt rijden, is ABS een uitkomst. Sterker, dat is het altijd wel. Je hebt er geen last van en wel profijt op het moment dat 't zo uitkomt. Dus waarom niet. Daar komt nog bij dat er in ons land al jaren nauwelijks nog nieuwe motoren zónder ABS verkocht worden, dus de kans dat je er eentje treft die 't al heeft, wordt alleen maar groter. Het prijsverschil vind ik trouwens bijzonder hoog. Als je geen keus hebt, is prijsverschil dus ook zinloos. Enne.. volgens mij kon je in de overgangsperiode makkelijk nieuwe modellen vinden die voor slechts een kleine meerprijs mét ABS geleverd werden. Dus als het verschil nieuw al kleiner is... dan moet dat tweedehands al helemaal verwaarloosbaar zijn.

Zo beter?
 
Als het goed is schakelt ABS uit als er een storing is. Dan heb je dus een ABS-loze rem. :t

Hoewel, ik heb een auto gehad waarbij een sensor moeilijk deed. Dan greep de ABS soms onnodig in en remde de auto zo goed als niet... maar na een seconde had het systeem dat ook door en ging de rem er gewoon weer op. Het zal alleen maar niet die seconde zijn die je nodig hebt...

Aan de andere kant is de kans dat je uit schrik vol in je rem knijpt en jezelf daardoor onderuit remt omdat je geen ABS had om dat op te vangen groter dan dat er een storing optreedt waardoor je niet kunt remmen.

Dat gezegd hebbende, heb ik nog geen motorfiets met ABS gehad. Wel op gelest inderdaad. Ik mis het niet maar bij een volgende zou ik het tóch graag hebben.
 
Rij 24 jaar zonder abs....heb het nog nooit nodig gehad. ( maar goed....die dag kan een keer komen)
af en toe een rijvaardigheidstraining is zeer leerzaam !
Rij 27 jaar zonder abs ... toch een keer verrast door wegdek dat nóg gladder was dan ik had verwacht. Zou me toch een kapotte kuip en een vet blauwe heup gescheeld hebben.
 
Zelf heb ik nooit motoren gehad met ABS. Voor mijn werk de laatste 12 jaar wel ABS. Ik vind het vervelend rijden.
Met die stelling (.. vervelend met ABS) ben ik het eens. Het ABS op mijn motor komt er wel eens in als ik hard rem. En dat rijdt vervelend.
Verder heb ik in flink wat jaren rijden nog nooit het idee gehad dat ABS als reddende engel zou hebben gediend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan