ABS overrated? Of niet?

Even een nieuw inzicht:

(disclaimer: ik heb ABS en wil nooit meer zonder)

Het is dus niet zo dat ABS betekent dat je straffeloos vol kan knijpen.
Sommige motoren hebben wel ABS, maar geen stoppie protectie.
Het blijft dus opletten.
Sommige motoren detecteren een stoppie als je ook de achterrem in de ABS remt bij een noodstop.
 
😂Alsof ik aanstoot aan jouw mening zou nemen.
Ik laat mijn eigen ervaring niet onderuithalen door al dan niet wij van wc eend testjes, ik heb het ook nog nooit nodig gehad in dat handjevol kilometers dat ik tot nu toe gereden heb, ook niet in de zogenaamde paniekmomentjes.
Zometeen ontkom ik er toch niet aan omdat er geen motoren meer zijn zonder abs, dan zal ik moeten wennen aan dat brakke gevoel. Misschien ben ik dan al wel gestopt door allerlei inmenging van andere door angst ingegeven maatregelen.
Jou reply geeft mij genoeg info :P
Maar discussie is idd zinloos :) Lekker in je Rossi bubbel blijven je komt er wel.

Één tip:
dan zal ik moeten wennen aan dat brakke gevoel -> Je remt niet goed.
Een normale motor spreekt bij goed wegdek bij goed remmen nooit de ABS aan, hoe hard je ook remt. Gebeurd dat wel dan rem je verkeerd.
Je kunt echt als een idioot remmen voordat de ABS inkomt. (mits goede band en goed afgestelde vering, gaat ook heel vaak mis)
Kortom je merkt nooit dat ABS op je motor zit.
 
Even een nieuw inzicht:

(disclaimer: ik heb ABS en wil nooit meer zonder)

Het is dus niet zo dat ABS betekent dat je straffeloos vol kan knijpen.
Sommige motoren hebben wel ABS, maar geen stoppie protectie.
Het blijft dus opletten.
Sommige motoren detecteren een stoppie als je ook de achterrem in de ABS remt bij een noodstop.

Maar een stoppie is geen normaal rijgedrag *D Tractie Control zal dan ook ingrijpen.

Voor deze situaties heb je bij moderne motoren de mogelijkheid om TC en ABS uit te schakelen. Dan kun je je uitleven
 
Nee hoor, is het niet. Je leert niet goed remmen met abs, simpel.

Bij de AVB examen mag je, als ik het me goed herinner, de motor alleen bij de noodstop in de ABS laten schieten. Vertragingsoefening, precisiestop en gewone remming worden afgekeurd als de ABS in werking treedt.

Sure, je leert in de praktijk pas écht hoe of wat, maar het is niet alsof ABS voor de lessers als hulpmiddel wordt aangeboden. Het tegenovergestelde is voor de 3 bovengenoemde oefeningen zelfs van toepassing; met oefenen voor de vertragingsoefening was het voorkomen van ABS voor mij één van de puntjes waar ik best wel even mee heb lopen kloten toendertijd. Ik zal niet zeggen dat ik nu net zo netjes m'n voertuig stil kan zetten als jij, maar aan de andere kant heb ik m'n MT-03 (sans ABS) nooit op de grond gelegd; ook al heb ik wel situaties meegemaakt waarbij een slechte remming een flinke straf was geweest.

En voor de noodstop; ja, daar ís 'ie voor. Ongetwijfeld dat je beter leert remmen zonder ABS, net als je voorzichtiger leert rijden als je geen helm draagt; de potentiele consequenties motiveren competentie. Maar als de nood aan de man komt zijn zowel een helm als ABS erg fijn om te hebben.
 
Klopt, mijn abs van K1100RS ging ook zeuren.
De hele tijd twee van die rode knipperende lampjes voor me, word ik zenuwachtig van.
Bleek een te lage accuspanning, na enig zoekwerk een simpele manier gevonden om te resetten want BMW rekent daar €25 voor.
Verder is het tijdens het rijden bij mij nooit in werking getreden, tenzij ik het expres uittestte op zand/grind.
Ook leuk, de wielen blokkeren niet maar je hebt wel ineens een remweg van 100 meter omdat de rem gewoon bijna niet werkt.
Daarnaast behoed het systeem je niet voor vallen, knijp maar eens krachtig als je met je voorwiel onder een hoek ( in een bocht dus ) rijdt.
Je wiel zal niet blokkeren maar de wrijvingscoëfficiënt zal wel worden overschreden waardoor je dus alsnog ten val komt. ( zie topic van Sergio )
Duur, ja. Storingsgevoelig, ja. Zinvol, nee.
Goed leren rijden en anticiperen is zinvoller dan welk abs systeem ook.

Hoi IJzer :W
 
Ik heb een nieuwe motor gekocht in 2018. Bijna alle motoren hadden tractie control, launch control, wheely control, weet ik veel wat voor control. Maar ik wou een motor zonder al die snufjes het enige wat ik wou is ABS. En ik moet zeggen dat ik 2x een moment had dat deze mij hielp ik wil geen motor zonder.
 
dan zal ik moeten wennen aan dat brakke gevoel -> Je remt niet goed.
Een normale motor spreekt bij goed wegdek bij goed remmen nooit de ABS aan, hoe hard je ook remt. Gebeurd dat wel dan rem je verkeerd.
Je kunt echt als een idioot remmen voordat de ABS inkomt. (mits goede band en goed afgestelde vering, gaat ook heel vaak mis)
Kortom je merkt nooit dat ABS op je motor zit.
Ach, dan is het maar beter dat ik tegen die tijd gewoon stop. Ik vind het niks dat gevoel van dat ingrijpen omdat ik het verkeerd doe/niet kan remmen. Gelukkig kan ik nu nog wel gewoon rijden en een noodstop maken.
 
Het is wellicht lastig voor sommigen om te begrijpen, maar als je abs op je motor hebt dan verdwijnt niet ineens magisch (de wil voor) het nodig hebben van een goede remtechniek. Het een sluit het ander niet uit.

Het is niet zwart/wit 'of-of' zoals dit soort discussies op het internet gaan, het is 'en-en'. Dus niet 'of je anticipeert voldoende óf je hebt abs', nee het is 'je anticipeert voldoende én je hebt abs'. En niet van 'je gebruikt de juiste remtechniek tijdens het remmen of je hebt abs' maar 'je gebruikt de juiste remtechniek én je hebt abs'.

Zoals gezegd het een sluit het ander niet uit. Behalve het hebben van abs zelf, de motor met heeft in bepaalde gevallen wél een noodoplossing en de motor zonder heeft dat in ieder geval niet. Wat je er ook van vindt, dat is zo klaar als een klontje..
 
ABS of ASR zijn net zo zinvol als een integraal helm boven een pothelm,
en als lederen motorkleding boven een windjack en gymschoenen.

Heb je het nodig? Niet als je weet dat je nooit gaat vallen.
Dat de overheid ABS en ASR verplicht stelt op nieuwe motoren en auto's is voor een hele goeie reden.

Als je perse deze techniek wil vermijden, dan trek je de zekering eruit. Of koopt oude motoren.

Ik ben pro-ABS. :t
 
Bij de AVB examen mag je, als ik het me goed herinner, de motor alleen bij de noodstop in de ABS laten schieten. Vertragingsoefening, precisiestop en gewone remming worden afgekeurd als de ABS in werking treedt.

Sure, je leert in de praktijk pas écht hoe of wat, maar het is niet alsof ABS voor de lessers als hulpmiddel wordt aangeboden. Het tegenovergestelde is voor de 3 bovengenoemde oefeningen zelfs van toepassing; met oefenen voor de vertragingsoefening was het voorkomen van ABS voor mij één van de puntjes waar ik best wel even mee heb lopen kloten toendertijd. Ik zal niet zeggen dat ik nu net zo netjes m'n voertuig stil kan zetten als jij, maar aan de andere kant heb ik m'n MT-03 (sans ABS) nooit op de grond gelegd; ook al heb ik wel situaties meegemaakt waarbij een slechte remming een flinke straf was geweest.

En voor de noodstop; ja, daar ís 'ie voor. Ongetwijfeld dat je beter leert remmen zonder ABS, net als je voorzichtiger leert rijden als je geen helm draagt; de potentiele consequenties motiveren competentie. Maar als de nood aan de man komt zijn zowel een helm als ABS erg fijn om te hebben.
Ik krijg net te horen dat ik niet kan remmen 😅ik hoop voor jou dat je wel beter remt dan mij.

Wat ik wel veel (en vaak) heb gedaan is remmen totdat de voorband grip verliest, dat is op sneeuw niet heel moeilijk trouwens, en dan iets lossen en dan weer aanzetten. Op droog wegdek al een paar keer een zwarte streep achtergelaten (eng) en op nat wegdek het gevoel dat je voorwiel eronderuit wil gaan (brrr). Het is een balans tussen voor en achterrem en dat is bij elke motor weer anders. Je moet het ook blijven doen, elk seizoen dus ook op bladeren.

Bij de Harley die ik heb is het wel zo anders dat je beter de achterrem kunt gebruiken. Wat een kutzooi is dat zeg.
 
@MicMic

Als jij het geld ervoor hebt, gewoon een fiets met ABS kopen.

En of je dit nu wel ff niet doet, ga dan wel regelmatig (op een verlaten weg) het gevoel krijgen van een noodstop met jouw motor.
Aan het begin van elk motorseizoen (ik rij niet bij sneeuw en ijzel) pak ik mijn motoren en ga es lekker noodstops oefenen. Rust roest..
Garanties? Nee, maar dit geeft mij al 37 jaar het idee dat het de moeite loont om te beseffen dat het een evenwichtsvoertuig is..

YMMV
 
Ik krijg net te horen dat ik niet kan remmen 😅ik hoop voor jou dat je wel beter remt dan mij.

En zo niet, dan heb ik nog ABS. 🥴

Heb zelfs die fancy Honda shit: C-ABS. Die pakt automatisch als je de éne rem dreigt te blokkeren de andere erbij voor je. Dus jah, niemand die merkt da'k dat ding voor geen meter beheers. Lekker bumperkleven jonguh. 🤣
 
En zo niet, dan heb ik nog ABS. 🥴

Heb zelfs die fancy Honda shit: C-ABS. Die pakt automatisch als je de éne rem dreigt te blokkeren de andere erbij voor je. Dus jah, niemand die merkt da'k dat ding voor geen meter beheers. Lekker bumperkleven jonguh. 🤣
Hahaha, lekker blijven plakken.
 
Dank allemaal!

Ik dacht gisteravond 'laat ik het forum eens proberen'. Nou dat heb ik geweten, vanmorgen 4 paginas aan reacties en het is nog niet klaar denk ik! Het is een vraag die de onderbuik erg aanspreekt, dat had ik wel verwacht. Ik heb 'm ook zo voorzichtig mogelijk geformuleerd. Dat hielp, aan de reacties te zien vallen jullie niet over de vraag, maar vooral over elkaar.

Ik zou de discussies hierboven zo samenvatten: zonder ABS geeft sommigen een gevoel van controle, met ABS geeft sommigen een gevoel van veiligheid. Naast het onderbuikgevoel is er wel degelijk tastbaar bewijs dat voor een massa motorrijders geldt dat de groep die ABS heeft er beter vanaf komt in noodsituaties dan de groep zonder (zie reactie @frank_b, onderaan pagina 3). Dat is het gedrag van de massa, en niet van mijzelf, dus ik kan het niet 1:1 overnemen.

Ik snap beide standpunten, en ik denk dat ik beter af ben met ABS. Ik heb goed les gehad (Bedankt MotoJon :) ) en voel me veilig op de motor, kan redelijk goed anticiperen en plannen (denk ik) maar ben niet foutloos, en ik snap dat het echte leren pas begint zodra ik m'n eigen motor heb (iemand een CBR600 staan? ;). ABS is dan net als het pak en de handschoenen, zou ik ook niet zonder rijden.

Dank voor het meedenken!

Mic
 
Klopt, mijn abs van K1100RS ging ook zeuren.
De hele tijd twee van die rode knipperende lampjes voor me, word ik zenuwachtig van.
Bleek een te lage accuspanning, na enig zoekwerk een simpele manier gevonden om te resetten want BMW rekent daar €25 voor.
Verder is het tijdens het rijden bij mij nooit in werking getreden, tenzij ik het expres uittestte op zand/grind.
Ook leuk, de wielen blokkeren niet maar je hebt wel ineens een remweg van 100 meter omdat de rem gewoon bijna niet werkt.
Daarnaast behoed het systeem je niet voor vallen, knijp maar eens krachtig als je met je voorwiel onder een hoek ( in een bocht dus ) rijdt.
Je wiel zal niet blokkeren maar de wrijvingscoëfficiënt zal wel worden overschreden waardoor je dus alsnog ten val komt. ( zie topic van Sergio )
Duur, ja. Storingsgevoelig, ja. Zinvol, nee.
Goed leren rijden en anticiperen is zinvoller dan welk abs systeem ook.

Hoi IJzer :W
1992 is ook al weer even geleden. _O-
Fantastisch voorbeeld uit de prehistorie. 8)7

Knipsel.JPG


Het ABS van de laatste vijftien jaar is daar niet mee te vergelijken.
 
Tot nu toe heb ik één keer mijn achterwiel geblokkeerd toen een BMW meende dat hij nog wel even een inhaalactie kon doen voordat ik op zijn plek was. Kon niet. Ik weet nog steeds niet hoe ik hem rechtgehouden heb, ik vermoed dat het lage zwaartepunt en het feit dat ik op dat moment maar 60-70 reed wel mee heeft geholpen. In mijn geval een kwestie van onervarenheid wellicht. Ondanks dat ik hem ook zonder ABS rechtop kon houden komt er zodra ik dit voorjaar de tractor in de verkoop gooi absoluut een motor met ABS voor terug. In het kader 'je merkt het niet als je hem niet nodig hebt, en als je hem wel nodig hebt kan het het verschil maken tussen rechtop en ondersteboven in de berm eindigen'.
 
Bij de AVB examen mag je, als ik het me goed herinner, de motor alleen bij de noodstop in de ABS laten schieten. Vertragingsoefening, precisiestop en gewone remming worden afgekeurd als de ABS in werking treedt.

Ook bij de noodstop hoor je toch vaak dat de examinator niet wil dat de motor in de ABS schiet, zeker niet bij droog wegdek.
Reden zou zijn dat veel beginnende motorrijders toch vaak starten op een motor zonder ABS.
Ik vind mijn CBR zonder ABS prettiger remmen dan de Yamaha MT07 met ABS waar ik op gelest heb.
Meer gevoel in de remmen, die MT gooide voor mijn idee de abs er nogal vlot in waardoor hij niet lekker remt.
Vind zo'n schokkend remhendel in mijn hand niet echt lekker voelen.
Snep wel dat je bij een noodstop met abs gewoon meer te vertellen hebt, weet ook niet hoe andere motoren met abs remmen.
 
Ook bij de noodstop hoor je toch vaak dat de examinator niet wil dat de motor in de ABS schiet, zeker niet bij droog wegdek.
Klopt. Ik moest 'm overdoen na de eerste poging. Hij zei: bij een motor zonder ABS had je nu een en ander gebroken.
 
In India was het gebruikelijk om de voorrem los te koppelen, omdat men bang was over de kop te slaan. }:O
 
  • Leuk
Waarderingen: Ztje
Ook bij de noodstop hoor je toch vaak dat de examinator niet wil dat de motor in de ABS schiet, zeker niet bij droog wegdek.
Reden zou zijn dat veel beginnende motorrijders toch vaak starten op een motor zonder ABS.
Ik vind mijn CBR zonder ABS prettiger remmen dan de Yamaha MT07 met ABS waar ik op gelest heb.
Meer gevoel in de remmen, die MT gooide voor mijn idee de abs er nogal vlot in waardoor hij niet lekker remt.
Vind zo'n schokkend remhendel in mijn hand niet echt lekker voelen.
Snep wel dat je bij een noodstop met abs gewoon meer te vertellen hebt, weet ook niet hoe andere motoren met abs remmen.

Zou goed kunnen; bij mij schoot 'ie wel kort in de ABS, maar hij was wel goedgekeurd. Het terrein was echter wel behoorlijk vochtig.

De MT-03 die ik eerst had was sans ABS en remde heel behoorlijk, maar dat was mede omdat 'ie twee schijven voor had, om een motor van onder de 200kg mee te stoppen. Kan me twee slippertjes herinneren; beide op vochtig wegdek. Eentje vanwege eigen geklungel (late reactie), en eentje omdat een voorligger plots op mijn rijbaan invoegde. Beide in de bebouwde kom, dus 't ging niet hard. Beide keren goed afgelopen, maar dat zat er behoorlijk tegenaan.

Op de NC nog niet meegemaakt; wel een keer een benarde situatie waarin ik ook in de ABS schoot. Of dat het zonder ABS ook goed was afgelopen; mja, ik denk het wel. Maar plots stilstaan voelde wel een stuk zekerder mét.
 
Ook bij de noodstop hoor je toch vaak dat de examinator niet wil dat de motor in de ABS schiet, zeker niet bij droog wegdek.
Reden zou zijn dat veel beginnende motorrijders toch vaak starten op een motor zonder ABS.
Ik vind mijn CBR zonder ABS prettiger remmen dan de Yamaha MT07 met ABS waar ik op gelest heb.
Meer gevoel in de remmen, die MT gooide voor mijn idee de abs er nogal vlot in waardoor hij niet lekker remt.
Vind zo'n schokkend remhendel in mijn hand niet echt lekker voelen.
Snep wel dat je bij een noodstop met abs gewoon meer te vertellen hebt, weet ook niet hoe andere motoren met abs remmen.
Volgens mij is de vraag hier meer wat jij dan 'verkeerd' deed om die mt07 in de abs te krijgen. Ik heb anderhalf jaar een mt07 gehad maar op droog vlak wegdek was dat ding, als je netjes aanremde, eigenlijk niet op een normale manier in de abs te krijgen..

Dat 'gevoel in de remmen' lijkt me ook meer ergens anders vandaan te komen (is mijn ervaring tenminste). Meer de kwaliteit van de remmerij zelf. Sommige motoren zijn wat zachter dan anderen en sommige happen gelijk meer agressief. Al andere remblokken kan behoorlijk verschil maken in gevoel.. vaak heeft eea wat te maken met het doel van de motor (sport of tour etc).
 
En nu nog de 40 % eenzijdige ongelukken de wereld uit .

Motorpak verplichten en natuurlijk de apk en gooi dan gelijk de wegenbelasting omhoog En vergeet ook niet ABS voor scooters in te voeren
 
Terug
Bovenaan Onderaan