ABS overrated? Of niet?

Ik heb gelest met een motor met abs, maar toch bij de avb noodstop strepen getrokken waar de examinator van stond te kijken zonder abs te activeren. Eigenlijk weet ik niet precies hoe ik rem, maar ik rem denk ik progressief, eerst een beetje in de vering laten duiken en dan steeds harder, achterrem is echt wel eens geblokkeerd op de motor, maar dan was het meestal bij een overstekende kat in het donker bijvoorbeeld.
 
Ik heb gelest met een motor met abs, maar toch bij de avb noodstop strepen getrokken waar de examinator van stond te kijken zonder abs te activeren. Eigenlijk weet ik niet precies hoe ik rem, maar ik rem denk ik progressief, eerst een beetje in de vering laten duiken en dan steeds harder, achterrem is echt wel eens geblokkeerd op de motor, maar dan was het meestal bij een overstekende kat in het donker bijvoorbeeld.
Toch goed, rem aanleggen en dan door knijpen totdat je voorwiel blokkeert en loslaten...en juist dat loslaten regelt abs voor je.

Mooier kan ik het niet maken...

Iig een punt van aandacht straks, oefenen op een stille straat....
 
Geen wonder dat dat absolute blokkeer systeem er moest komen, allemaal wijven.
Nina Prinz in het IDM stond tien jaar geleden bekend als de hardste remmer in het kampioenschap.
Dat konden ze uitlezen in de telemetrie. En geen ABS natuurlijk.
Op dat niveau is het bovendien gas geven of remmen, daar zit geen tijd tussen. :}

Knipsel1.JPG


Ondertussen is ze alweer 36 jaar oud.

Knipsel2.jpg


Ze mag bij mij nog steeds langskomen voor een cursusje remmen. O-) :9
 
Pas maar op, de meeste vrouwen zijn een kop groter dan jij, heb ik hier op MF gelezen.;)

Gelukkig ruik ik sterk.

Nina Prinz in het IDM stond tien jaar geleden bekend als de hardste remmer in het kampioenschap.
Dat konden ze uitlezen in de telemetrie. En geen ABS natuurlijk.
Op dat niveau is het bovendien gas geven of remmen, daar zit geen tijd tussen. :}

Bekijk bijlage 1465194

Ondertussen is ze alweer 36 jaar oud.

Bekijk bijlage 1465195

Ze mag bij mij nog steeds langskomen voor een cursusje remmen. O-) :9
Ik wil ook wel les van haar, remmen en optrekken en remmen en optrekken en remmmmmmm🤤
 
Nina Prinz in het IDM stond tien jaar geleden bekend als de hardste remmer in het kampioenschap.
Dat konden ze uitlezen in de telemetrie. En geen ABS natuurlijk.
Op dat niveau is het bovendien gas geven of remmen, daar zit geen tijd tussen. :}

Bekijk bijlage 1465194

Ondertussen is ze alweer 36 jaar oud.

Bekijk bijlage 1465195

Ze mag bij mij nog steeds langskomen voor een cursusje remmen. O-) :9
Wel even een schone boxer aandoen vooraf, dan begin je in elk geval zonder remsporen.
 
Wat een ook belangrijk is voor een goed functionerende abs: vering/schokdemping en banden in orde.
Als je vering versleten is grijpt je abs aanzienlijk sneller in en op de meest ongelegen momenten.
Aan den lijve mogen ondervinden. Na 140k behoorlijk vermoeide vering en steeds ingrijpende abs bij enthousiast remmen, zeker in combi met matig Eifel wegdek. Na montage van nieuwe hyperpro's bijna geen last meer. Alleen het achterwiel wil nog wel eens protesteren bij hard ankeren.
 
Ik dacht even dat dit een post van 15 jaar geleden was. Maar even serieus. ABS is veiliger, dat is toch in 2020 toch wel bewezen. Je remt je niet onderuit in een noodsituatie en daarnaast wil toch iedereen die een andere motor koopt toch minimaal abs op z’n nieuwe motor, je oude zonder abs raak je ook veel slechter weer kwijt...
 
Ik dacht even dat dit een post van 15 jaar geleden was. Maar even serieus. ABS is veiliger, dat is toch in 2020 toch wel bewezen. Je remt je niet onderuit in een noodsituatie en daarnaast wil toch iedereen die een andere motor koopt toch minimaal abs op z’n nieuwe motor, je oude zonder abs raak je ook veel slechter weer kwijt...
Nee, je remt je niet onderuit. Je kleunt rechtop in het obstakel waar je te dicht op zat. ABS verkort je remweg niet, het voorkomt blokkeren en schakeld de remmen pulsgewijs uit.
Die haarspeldbocht met grind haal je nog steeds niet, die vrachtwagen van links ontwijk je niet.
ABS is valse veiligheid.
In een auto werkt het overigens wel, daar kan je blijven sturen.
 
Ik heb bij ABS motoren tot nu toe altijd het gevoel dat de ABS veel te snel ingrijpt. Maar dat zijn bij mij dan wel gecontroleerde pogingen tot hard remmen, op een droog en net wegdek waar ik in controle ben. Als je in paniek de remmen vol inknijpt is het vast handig, maar tot nu toe gelukkig nooit nodig gehad
 
Ik heb bij ABS motoren tot nu toe altijd het gevoel dat de ABS veel te snel ingrijpt. Maar dat zijn bij mij dan wel gecontroleerde pogingen tot hard remmen, op een droog en net wegdek waar ik in controle ben. Als je in paniek de remmen vol inknijpt is het vast handig, maar tot nu toe gelukkig nooit nodig gehad
Probeer dan maar eens een S1000RR en meld je dan weer hier. :+
 
Ik dacht even dat dit een post van 15 jaar geleden was. Maar even serieus. ABS is veiliger, dat is toch in 2020 toch wel bewezen. Je remt je niet onderuit in een noodsituatie en daarnaast wil toch iedereen die een andere motor koopt toch minimaal abs op z’n nieuwe motor, je oude zonder abs raak je ook veel slechter weer kwijt...
Heb toch nog aardig me knip moeten trekken voor mijn Xjr 1300 Kenny uit 2002 zonder abs
 
Abs helpt je in een paniek situatie of in een situatie waar de weg onverwacht glad is om welke reden dan ook.
In bochten werkt het beperkt maar zijn nieuwe systemen steeds beter.
Het is en blijft een hulpmiddel. Dat hulpmiddel wordt alleen steeds beter. De nieuwe systemen zijn echt niet meer te vergelijken met die van pakweg 10 jaar terug. Voor de meeste rijders en omstandigheden geldt dat het abs de rijder overtreft. Is rijden zonder abs ineens gevaarlijk? Nee, als je goed rijdt niet nee. Maar heb je dat altijd in de hand? Voor sommigen kan abs ook juist gevaarlijk zijn omdat ze denken dat alles ineens kan. Zie de teenslipper brigade.
Of je wel of geen abs wil hangt van je zelf af en hoe goed je jezelf kent. In die zin is het jammer dat je gedwongen wordt door de wetgever.
Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat ik niet meer zonder wil. Ik rij het hele jaar rond (25k), kan best aardig sturen en hard remmen en anticipeer goed. Heb de afgelopen twee jaar zo'n beetje 1 noodstop moeten maken. Ik verwachtte niet het onverwachte terwijl de auto voor mij wel het onverwachte deed. Abs heeft me toen gered door het gevoel tussen mijn oren dat ik door kon remmen. Die greep ook heel even in. Voor alle andere abs momenten koos ik er zelf voor om hard te remmen. Met wel of geen abs moment tot gevolg.
Maar als ik in Zeebrugge in de regen in het donker onder een viaduct een uitvoegstrook op rij die geheel over een lengte van ruim 100 m uit bitumen blijkt te bestaan ben ik toch blij met een abs systeem. Je remweg wordt misschien wel wat langer maar ik sta liever rechtop in het gras dan dat ik met m'n bek op het asfalt lig.
Als je met normaal rijden wordt gehinderd door je abs is er naar mijn mening iets mis met je motor.
Bij op het randje rijden gaan andere factoren spelen en kan je voorkeur per merk of moment verschillen. Helaas maken fabrikanten die keuze erg ingewikkeld. On the fly uit en aanzetten ja graag. Motor stoppen, contact uit, knopje ingedrukt houden, starten en abs is uit: buitengewoon kut.
 
Ben gelukkig alleen een zomer rijder en dan ook niet elke dag .Voor mij is het een hobby brommer waar ik relaxt op rij .Heb hem meer gekocht voor de looks en het 1300 cc gevoel is ook leuk
 
Nee, je remt je niet onderuit. Je kleunt rechtop in het obstakel waar je te dicht op zat. ABS verkort je remweg niet, het voorkomt blokkeren en schakeld de remmen pulsgewijs uit.
Die haarspeldbocht met grind haal je nog steeds niet, die vrachtwagen van links ontwijk je niet.
ABS is valse veiligheid.
In een auto werkt het overigens wel, daar kan je blijven sturen.
Dat klopt, en dan moet je wel sturen maar dat doen de meeste nog steeds niet.
Worldbeater heeft ook wel een punt, de systemen zijn, zeker het laatste decennium verbeterd, al blijft het schijnveiligheid en ben je de løl als het systeem hapert/weigert.
Het echte probleem is en blijft de mens zelf, denken dat je je overal uit kunt redden door een stukje techniek en daardoor risicocompensatie toepassen.
Laatst nog een doos op 100 meter voor me in de linkerrijstrook die gewoon vol op de voorganger klapt in een langzaam rijdende file. Gloednieuw Peugeotje, €9000 schade en waardoor, smartphone.
En daarna was het natuurlijk huilen want ze was geschrokken, de trut!
 
Ik heb proefondervindelijk ontdekt dat ABS op motoren meerwaarde heeft, zo'n 500 euro bij dezelfde motor met of zonder ABS. Zelf heb ik één motor gehad die ABS had en die heeft nooit wat hoeven doen, los van uitgeprobeerd worden want het ging nog wel eens stuk (R1200RT). Ik ben vaak genoeg op m'n plaat gegaan, maar heb mezelf nooit onderuit geremd.

Desalniettemin, toen vrouwlief een andere motor wilde vond ik het toch wel prettig als er ABS op zat, en als je zo eens naar de markt kijkt vinden meer mensen dat. Maar goed af en toe zit er een verkoper tussen die dat niet doorheeft, en z'n motor mét ABS, minder dan 10.000km en een volle kofferset voor minder wegdoet dan de gemiddelde 50.000'er zonder ABS of koffer :+
 
Er leeft blijkbaar al jaren het hardnekkige idee dat als ABS niet werkt, je geen remmen hebt. Dat is pertinent niet waar.

Op zo'n manier kan een fabrikant het ook nooit goedgekeurd krijgen, remmen zijn van levensbelang. Een functie die die eigenschap zou wegnemen krijg je echt nooit door een keuring heen. Als ABS om de een of andere reden zou weigeren of haperen, heb je gewoon géén ABS en werken je remmen zoals vanouds, ergo: zónder ABS.

Als je rem om de een of andere reden níét werkt, is er iets anders heel erg mis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan