ABS overrated? Of niet?

Nee, je remt je niet onderuit. Je kleunt rechtop in het obstakel waar je te dicht op zat. ABS verkort je remweg niet, het voorkomt blokkeren en schakeld de remmen pulsgewijs uit.
Die haarspeldbocht met grind haal je nog steeds niet, die vrachtwagen van links ontwijk je niet.
ABS is valse veiligheid.
In een auto werkt het overigens wel, daar kan je blijven sturen.

De moderne (bochten)ABS systemen zorgen ervoor dat je ook kunt blijven sturen en remmen.....tot de griplimiet van de band bereikt is. Maar dat is bij de auto hetzelfde...
 
17 jaar alweer _O-
Ik word oud :/

Nog veel veilige kilometers gewenst! :)
Ken je hem dan ook al zo lang? _O-

Ik heb niet veel veilige kilometers gehad, er kwam in 2018 een auto van rechtsachter uit een kettingbotsing.
Toen mocht ik 'out' van de ambulance met een versplinterde ellepijp en spaakbeen. Geen botje meer heel in de rechterarm.
ABS had hier niet gewerkt. Ik zag hem niet aankomen, en de bestuurder van de auto het andere koekblik ook niet.

Nummer drie kwam even full speed een file inrijden. 8)7

Ben nu wel blij met ABS op mijn drie Beemers, het onderdrukt enig opgelopen hersenfalen. :Y
Er zit een knopje op het stuur om het uit te zetten, misschien ooit een keer in het terrein. :9
 
Voor sommigen kan abs ook juist gevaarlijk zijn omdat ze denken dat alles ineens kan. Zie de teenslipper brigade.

Die van de teenslipperbrigade hebben lak aan alles en voelen zich onoverwinnelijk. Of die nu wel of geen ABS hebben die wel/niet aanstaat/heel is zal ze worst wezen. Ik ken niemand met een koekblik die ineens meer risico neemt omdat ABS het wel even oplost. Dit is meer een probleem bij die tanks die voor je gaan denken bij rijbaanwisselingen en voor je gaan remmen omdat er voor je iets stil staat enzo. Daar wordt je laks van omdat het ingrijpt in je dagelijks rijden. Slechte zaak dat het nadenken en opletten voor ze weggeautomatiseerd wordt.

ABS is er - voor mijn gevoel - om proberen te voorkomen dat je controle kwijt raakt en op je plaat gaat. Er zijn vast verschillende systemen, maar bij mijn weten gaat ABS zich er pas mee bemoeien als je wiel stil staat of dat dreigt te gaan doen. Ik geloof niet dat ik zonder ABS het zelf kan oplossen met mijn reactievermogen. Tegen de tijd dat je door hebt dat een wiel stil staat lig je al. ABS is vooral handig in situaties waarbij je verrast wordt door gladheid, of door een verkeerssituatie die je overvalt. Het is natuurlijk zaak dat je dat voor bent, maar je bent niet alleen op de weg dus die ene keer dat het ineens stil staat vlak voor je is het fijn te weten dat je niet even zelf moet gaan uitzoeken waar het blokkeerpunt ook al weer zit vandaag.

En is de remweg dan langer? Dat vraag ik me ook af. Had de ABS er niet op gezeten, dan had je wiel toch al lang stil gestaan? Een glijdend wiel remt nog slechter. Dan schuif je met enige kracht onder het koekblik of vangrail. Dan liever met minder snelheid er rechtop op af. Als je toch moet kiezen..

Kortom, voor mij is ABS een laatste vangnet als al het andere heeft gefaald. In mijn koekblik en straks op mijn motor.

Mic

p.s. ik denk dat het een CBF600 wordt, lijkt me een leuk instapmodel :)
 
Ken je hem dan ook al zo lang? _O-

14 1/2 jaar 8)7

Ik heb niet veel veilige kilometers gehad, er kwam in 2018 een auto van rechtsachter uit een kettingbotsing.
Toen mocht ik 'out' van de ambulance met een versplinterde ellepijp en spaakbeen. Geen botje meer heel in de rechterarm.
ABS had hier niet gewerkt. Ik zag hem niet aankomen, en de bestuurder van de auto het andere koekblik ook niet.

Nummer drie kwam even full speed een file inrijden. 8)7

Ben nu wel blij met ABS op mijn drie Beemers, het onderdrukt enig opgelopen hersenfalen. :Y
Er zit een knopje op het stuur om het uit te zetten, misschien ooit een keer in het terrein. :9

Dat is mooi zuur!

Ik ben eens bijrijder geweest in zo'n nummer drie ;(
Nam met 140 een korte afrit naar boven, beneden schreeuwde ik al dat ie moest remmen maar hij keek luchtig opzij en zei; niks aan de hand, ABS.
En daar ging het pedaal, krrrrrrrrrrrrr, zo naar de bodem.
Waar auto's stil stonden voor het verkeerslicht reed hij nog 50 en ik had geen gordel om, gek genoeg had ik niets.

Maar dat is inmiddels 27 jaar geleden, he is nog niet eens dat ik iets tegen ABS heb, meer met het aantal personen dat veiligheidssystemen overschat.
Dat geldt ook voor ESP, airbags en al die andere meuk.
Het kan enorm helpen, alleen blijft er door risicocompensatie heel weinig van die hulp over.
Je gaat er dan misschien niet zo hard in, maar in ieder geval hard genoeg voor een bak ellende.

Anyhow, altijd doen waar je je goed bij voelt. :]
 
Woonwerk doe ik nooit meer zonder abs. Voor de funmotoren vind ik het niet nodig.

Er zit erg veel verschil in de werking. Sommige systemen merk je niets van, andere verlengen gevaarlijk je remweg.
 
Er leeft blijkbaar al jaren het hardnekkige idee dat als ABS niet werkt, je geen remmen hebt. Dat is pertinent niet waar.

Op zo'n manier kan een fabrikant het ook nooit goedgekeurd krijgen, remmen zijn van levensbelang. Een functie die die eigenschap zou wegnemen krijg je echt nooit door een keuring heen. Als ABS om de een of andere reden zou weigeren of haperen, heb je gewoon géén ABS en werken je remmen zoals vanouds, ergo: zónder ABS.

Als je rem om de een of andere reden níét werkt, is er iets anders heel erg mis.

Ik ben het helemaal met je eens dat van levensbelang is, maar toch is dit niet helemaal waar.
Bij de oudere BMW R1200Gs en 1150 is er een aantal jaar een servo-bekrachtigd-remsysteem met ABS geleverd.

Mijn ervaring is dat als die ABS in storing gaat, je amper nog remkracht hebt, echt gevaarlijk!
Heeft mij altijd verbaasd dat BMW dit door een keuring heeft weten te krijgen.

Normaal gesproken werkt bij elke motor het remsysteem nog prima, ondanks dat de ABS functie niet werkt.

Ik ben overigens benieuwd wanneer de bochten-ABS de nieuwe standaard wordt, zoals ABS aantal jaar geleden ook verplicht is geworden,
Ik heb het op mijn KTM, maar gaat nog steeds niet goed in mijn hoofd om zomaar even vol in de remmen te gaan in een bocht ;)
 
Je haalt twee dingen door elkaar. ABS en rembekrachtiging. Zonder abs remt het prima. Zonder servobekrachtiging gaat het remmen een stuk zwaarder.

Ik heb er ook ervaring mee en ik heb òf hele sterke handen òf ik ben belabberde ouwe fietsen gewend. Ja, je moet een flink stuk harder knijpen dan zonder bekrachtiging en ja het is even schrikken maar het is zeker te doen. Je kunt je motor echt wel tot stilstand krijgen. Nee, dan moet je niet meer een eind hoeven rijden, dat is ruk. Maar dat geldt voor veel vormen van pech die je onderweg kunt krijgen.
 
Ik ben me ervan bewust dat het 2 verschillende elementen zijn. Maar het zit wel in 1 unit verwerkt bij de GS.

Maar bij die betreffende GS modellen is het niet een kwestie van harder knijpen, je remhendel komt gewoon tot aan je handvat.
Een GS is geen lichte motorfiets. Je kan slechts lichtjes afremmen, maar een noodstop kan je vergeten.

Google maar eens iemand zijn ervaring die in de bergen de rembekrachtiging/ABS verloor...
 
Ik ben me ervan bewust dat het 2 verschillende elementen zijn. Maar het zit wel in 1 unit verwerkt bij de GS.

Maar bij die betreffende GS modellen is het niet een kwestie van harder knijpen, je remhendel komt gewoon tot aan je handvat.
Een GS is geen lichte motorfiets. Je kan slechts lichtjes afremmen, maar een noodstop kan je vergeten.

Google maar eens iemand zijn ervaring die in de bergen de rembekrachtiging/ABS verloor...
Ik probeer me even te herinneren hoe het voelde op m'n 2005 1200RT... kan me (gelukkig) niet heugen dat het hendel echt tegen het handvat kwam en ik níét meer kon remmen, maar de kracht was wel veel minder met contact uit.
 
Ik zou zeggen dat als je kon kiezen tussen met of zonder, ik altijd voor met zou gaan. Het is een extra veiligheidsmaatregel. Vooral jij die zo veel rijd. Ik ben nou niet een ervaren rijder, maar ik heb gelest met en daarna een gekocht zonder. Nu heb ik daar zelf geen problemen mee, maar merkte dat ik soms nog wel eens slip met m’n achterband. Je leert wel rijden zonder :)
 
Ik zou zeggen dat als je kon kiezen tussen met of zonder, ik altijd voor met zou gaan. Het is een extra veiligheidsmaatregel. Vooral jij die zo veel rijd. Ik ben nou niet een ervaren rijder, maar ik heb gelest met en daarna een gekocht zonder. Nu heb ik daar zelf geen problemen mee, maar merkte dat ik soms nog wel eens slip met m’n achterband. Je leert wel rijden zonder :)
Ik heb ABS en tractiecontrole maar soms slipt de achterband ook wel eens. ( terugschakelen)
Bij de andere motor slipt het achterwiel niet bij terugschakelen. :( (slipper clutch)
Wielslip moet je gewoon worden, voor en achterwiel.
 
Je haalt twee dingen door elkaar. ABS en rembekrachtiging. Zonder abs remt het prima. Zonder servobekrachtiging gaat het remmen een stuk zwaarder.

Ik heb er ook ervaring mee en ik heb òf hele sterke handen òf ik ben belabberde ouwe fietsen gewend. Ja, je moet een flink stuk harder knijpen dan zonder bekrachtiging en ja het is even schrikken maar het is zeker te doen. Je kunt je motor echt wel tot stilstand krijgen. Nee, dan moet je niet meer een eind hoeven rijden, dat is ruk. Maar dat geldt voor veel vormen van pech die je onderweg kunt krijgen.
Rembekrachtiging op een motor?
 
je staat sneller stil zonder abs dus moet dat hebben. wat ik altijd doe met een nieuwe motor is paar keer een stoppie testen dan weet je tot hoe ver je kan gaan
 
Rembekrachtiging op een motor?
Ik schrok mij de eerste keer dood toen ik een R1100S had in 2004 en iets te hard kneep. :Y _O-
De motor duikt ook niet door de telelever.
Dit versterkt de beleving nog een keer.
Daarna voel je de luxe er van. :9
 
Nou ja, geen enkele dragracer die tractiecontrole gebruikt..en daar is de hele sport echt wel zo snel mogelijk optrekken. Dus :+
 
Laatst bewerkt:
Maar niet te vergelijken, omdat dat spul erop speciaal daarvoor gebouwd is.,als je ze naast elkaar zet, en je heel, heel goed kijkt ,zie je mischien zelfs wel wat verschillen.... :+
 
Vraag mij nu af:

Mijn Honda vtec met abs heeft hij nou tractioncontrol, dus werkt dat de andere kant (optrekken) op.. :?
 
Ik ben 2 weken geleden heel lullig gaan liggen , als ik op dat moment abs had gehad had ik nu geen schade gehad. Dus ja abs wel wel de moeite , voor 1000 euro heb je geen nieuwe Kuip , stuur en accessoires voor . En dat te bedenken dat ik echt amper 40 reed ofzo
 
Terug
Bovenaan Onderaan