ABS overrated? Of niet?

Oliesporen, zand, bladeren, of gewoon wegdek met een lage wrijvingscoëfficiënt geven een soortgelijk effect.
Óóóóóhhh, dan valt het mee, dat kan ik ook wel zonder.
Me harlie heb geeneens remmen, is alleen maar voor de sier. Trap’m gewoon in ze 1 en laat de koppeling los.
 
Mwoah... Je kunt ja sowieso niet harder dan 25 km/h, anders moet je zo ver teruglopen voor al die losgetrilde boutjes en moeren. :+ :]
 
Het is een raar ding die Yamaha, ondanks de ABS zet je de motor zo op zijn voorwiel bij hard remmen. Achterwiel komt dan heel erg hoog. Lompe ABS waarschijnlijk. Voor de rest is die Yamaha een goed paard.

ABS =/= stoppie verhindering. Als de band niet slipt, ABS't het ook niet - ook al gaat het achterwiel omhoog.
Sommige motoren detecteren een stoppie als je de achterrem ook bedient (terwijl het achterwiel de lucht ingaat; de weg "drijft" dan het achterwiel niet meer aan en de computer snapt dan wat er aan de hand is)

"Je kan vol knijpen want je hebt ABS" is dus niet altijd een goed advies.
 
Een keer je zelf op een stomme manier onderruit remmen kan ook wel lache zijn. Bij de meeste close calls ga ik toch eerder voor een ontwijk manoeuvre dan een paniek reactie on the brakes. ABS lijkt me geen wondermiddel middel. Maar elk beetje helpt.
 
Mwoah... Je kunt ja sowieso niet harder dan 25 km/h, anders moet je zo ver teruglopen voor al die losgetrilde boutjes en moeren. :+ :]
Alles is gelast.
Je hebt toch wel remschoenen?:P🥾
jup, helemaal vast.
Simpel gezegd, het heeft dus toegevoegde waarde. :)
Alleen ballast
Een keer je zelf op een stomme manier onderruit remmen kan ook wel lache zijn. Bij de meeste close calls ga ik toch eerder voor een ontwijk manoeuvre dan een paniek reactie on the brakes. ABS lijkt me geen wondermiddel middel. Maar elk beetje helpt.
Daarom heb ik goeie balhoofdlagers. Ontwijkt net wat makkelijker.
 
Een keer je zelf op een stomme manier onderruit remmen kan ook wel lache zijn. Bij de meeste close calls ga ik toch eerder voor een ontwijk manoeuvre dan een paniek reactie on the brakes. ABS lijkt me geen wondermiddel middel. Maar elk beetje helpt.

In de afgelopen tien jaar heeft ABS me één keer gered, en me nooit dwars gezeten. Voor mij de moeite waard dus.
 
In de afgelopen tien jaar heeft ABS me één keer gered, en me nooit dwars gezeten. Voor mij de moeite waard dus.

Hoe was de situatie denk je afgelopen als je geen ABS had. Ik bedoel wat was zeg maar een beetje de situatie.

Ik heb mezelf me keer met een snelheid van 40km/u onderuit geremd. Een auto reed voor me, maar ik kijk nog veel verder door de bocht. Tot ik plots op de rem moest want de auto bleek dus afgeremd te hebben in de tijd dat ik vooruit keek. dat was echt 3 seconden ofzo. Ben benieuwd of ABS me had gered in deze situatie.

Dit was dus wel een gevalletje van schrik reactie en iets te hard op rem en nog koude banden. Reed net 1 minuut weg van werk.
 
Ik heb mezelf me keer met een snelheid van 40km/u onderuit geremd. Een auto reed voor me, maar ik kijk nog veel verder door de bocht. Tot ik plots op de rem moest want de auto bleek dus afgeremd te hebben in de tijd dat ik vooruit keek. dat was echt 3 seconden ofzo. Ben benieuwd of ABS me had gered in deze situatie.

Zo ben ik ooit onderuit gegaan (ver voordat ABS gemeengoed was op motoren) in de winter. Leerervaring ;)

De keer dat ABS me gered heeft was omdat een auto vlak voor mijn neus besloot van rijbaan te veranderen ... nat weer, koud wegdek ... het ABS ving de eerste schrikreactie op (paniekremming) zodat ik veilig kon uitwijken. Fractie van een seconde, maar daar zonder had ik me vrijwel zeker onderuit geremd.
 
Reed net 1 minuut weg van werk.
Precies wat ik ooit eens een keer gelezen heb, de eerste drie kilometer is de concentratie vaak niet wat het moet zijn.
En daar gebeuren dus veel ongelukken. Sindsdien ben ik scherp als een mes vanaf de eerste meters. :]

Dit artikel ging overigens over autorijden. Een reden om bij korte stukjes en vooral vanaf het begin je gordel om te doen.
 
is niet echt om te lachen volgens mij? zonder abs sta ik sneller stil

Ik heb ook jarenlang zonder gereden. Maar de moderne ABS systemen zijn echt goed, en grijpen bij normale remacties ook niet in.

Het gaat om die ene keer dat je bij een klant wegrijdt na een vermoeiende meeting, het regent en er troep op de weg ligt, je even afdwaalt naar de actiepunten waaraan je je gecommit hebt, en dan die auto tegenkomt die een lompe onverwachte actie uithaalt. Dan kan ABS het verschil zijn tussen op je plaat gaan en kunnen remmen, uitwijken, remmen.

En nee, op de motor hoor je niet nog met je werk bezig te zijn, maar we zijn allemaal mensen ;)
 
Net in het donker in de regen op het laatste moment vol in de ankers voor rood licht met een lullige timing.
Geen enkele schrik om hard te knijpen, dus eerst goed spiegelen en dan dus inderdaad rap stoppen.
Met de oldtimer had ik met meer haast moeten spiegelen, dan met samengeknepen billen zo hard mogelijk remmen, waarschijnlijk keertje herpakken als het wat ging schuiven en dan met achterwiel op de streep eindigen.

Kan ook. Maar ik vind de combinatie moderne remmen en abs dikke prima. :Y

M'n vliegles over een overstekende polo was ook met de ouwe. Daar heb ik flink over terug gedacht en zelfs wat gerekend. Binnen de mogelijkheden heb ik er toen heel veel snelheid uit gehaald.
Maar op m'n huidige motor had ik me een hoop gedoe kunnen besparen. Dan had ik nog meer snelheid eruit kunnen halen en nog net achter door gepast.
Gedoe was trouwens een kromme motor, een week nauwelijks slapen, en een plek in mijn rug die 10 jaar later nog altijd soms opspeelt.

Wil overigens niet zeggen dat ik niet durf te rijden op bv m'n XL met trommel remmetjes. O-)
 
is niet echt om te lachen volgens mij? zonder abs sta ik sneller stil
Ik durf de weddenschap met je aan te gaan dat ik op m’n ouwe, zware Breva sneller stil sta dan jij op je superbike zónder abs.
Helaas wonen we te ver uit elkaar.
Ik heb geen zin om er zoveel tijd in te steken, alleen om aan te tonen dat je aanname niet juist is.
 
Is er al een motor met Hill-assist ? Makkelijk voor in de bergen.
Of een zijspan combi met volautomatisch achteruit file-parking system.
Volgens sommige is het echt levensgevaarlijk om je zonder abs in het verkeer te begeven.
Werkt abs? Vast wel. Heb ik het gemist tot nu toe (30 jaar motorrijden), nee.
Dus wat mij betreft overrated.
Both the Gold Wing and Gold Wing Tour models feature Hill Start Assist (HSA). This feature momentarily holds your motorcycle’s position on inclines after you’ve released the brakes and before you apply the throttle, eliminating any roll-back drama. It’s a great convenience when starting from a stop on a hill.

2018 Honda Gold Wing: Finally a bike with reverse gear and it’s better than ever!
 
KTM 1290 SAS heeft ook HHC (Hill Hold Control). Soms erg irritant systeem btw.
Wilde mijn motor eens tussen wat rotsen parkeren voor wat foto's, greep dat systeem telkens in..
 
Ik durf de weddenschap met je aan te gaan dat ik op m’n ouwe, zware Breva sneller stil sta dan jij op je superbike zónder abs.
Helaas wonen we te ver uit elkaar.
Ik heb geen zin om er zoveel tijd in te steken, alleen om aan te tonen dat je aanname niet juist is.


Nu heb ik wel eens op het circuit tijdens een of andere cursus remtesten gedaan en vergeleken met de instructeur die een zware bmw had incl abs.
Ik stond toch echt eerder still.. Niet omdat ik zo'n rem god ben, of omdat zonder abs beter zou zijn, maar puur omdat ik betere banden had. Ben het ook niet eens met zijn statement dat je met remmen zonder ABS sneller stilstaat, maar afhankelijk van de banden, zou je wel eens een langere rem weg kunnen hebben..
 
Dat ABS voor een langere remweg zorgt is niet geheel onjuist of onbekend. Het zorgt er in de 1e plaats voor dat de wielen niet blokkeren. En dus dat je je niet onderuit remt.
In een paniekreactie is menig motorrijder niet meer in staat om de voorrem optimaal te benutten.
Tijdens oefeningen is er geen sprake van paniek of ‘n schrikreactie.
Dan is het goed mogelijk om sterker te remmen dan mét abs.
Om een paniekreactie na te bootsen zou een emmer met nat zand op het asfalt een goed idee zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan