ABS overrated? Of niet?

Precies wat ik ooit eens een keer gelezen heb, de eerste drie kilometer is de concentratie vaak niet wat het moet zijn.
En daar gebeuren dus veel ongelukken. Sindsdien ben ik scherp als een mes vanaf de eerste meters. :]

Dit artikel ging overigens over autorijden. Een reden om bij korte stukjes en vooral vanaf het begin je gordel om te doen.

Klopt, de eerste kilometers van huis of bij huis zijn het gevaarlijkst. Je let dan minder op omdat je de route al helemaal kent...

Dat ABS voor een langere remweg zorgt is niet geheel onjuist of onbekend.
Het zorgt er in de 1e plaats voor dat de wielen niet blokkeren. En dus dat je je niet onderuit remt.
In een paniekreactie is menig motorrijder niet meer in staat om de voorrem optimaal te benutten.
Tijdens oefeningen is er geen sprake van paniek of ‘n schrikreactie.
Dan is het goed mogelijk om sterker te remmen dan mét abs.
Om een paniekreactie na te bootsen zou een emmer met nat zand op het asfalt een goed idee zijn.

ABS geeft je een iets langere remweg, zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren en je kunt reageren.
Remweg is substantieel iets langer omdat de remmen aangrijpen, en weer loslaten enz. enz.

Vochtig gras werkt ook prima, plus een zachtere landing als asvalt asfalt :-)
 
De meeste frictie bereik je met ~~ 10% wiel slip.
Moderne (= sleutelwoord hier) ABS zet de de remkracht niet aan-en-uit, maar moduleert de remkracht om precies rondom die slip te remmen.
Succes om dat met de hand ook te doen.
 
abs laat je schijf los als hij dreigt te blokkeren. wat zorgt voor dat je stukken asfalt aflegt zonder te remmen. dus nu kunnen jullie allemaal lullig reageren maar ga graag die uitdaging aan hoor. en dat hoeft niet op een superbike :)
 
abs laat je schijf los als hij dreigt te blokkeren. wat zorgt voor dat je stukken asfalt aflegt zonder te remmen. dus nu kunnen jullie allemaal lullig reageren maar ga graag die uitdaging aan hoor. en dat hoeft niet op een superbike :)
Zo werkt een *moderne* ABS dus niet. Niet *aan/uit* maar *meer/minder*
 
abs laat je schijf los als hij dreigt te blokkeren. wat zorgt voor dat je stukken asfalt aflegt zonder te remmen. dus nu kunnen jullie allemaal lullig reageren maar ga graag die uitdaging aan hoor. en dat hoeft niet op een superbike :)

Je hebt je dus duidelijk niet verdiept in de werking van de moderne ABS systemen. Met de nieuwste (sport) ABS systemen kun je met meer dan 1,2 G remvertraging remmen...….. de normale motorrijder komt daar over het algemeen en zeker in een schriksituatie niet in de buurt.
 
Toch vind ik het vrij expres uitzien, als bij elke! rem aktie de non abs vanaf het eerste moment blokkeert en dan de hele weg geblokkeerd blijft.
Dan kun je de voorrem net zo goed een schakelaar geven, zoals je dodemansknop of je startknopje. :X
 
Ik heb op mijn CRF250L (TET bike ) ook geen ABS maar dit filmpje zegt denk ik genoeg:

Ik zie vooral berijders die geen voertuigbeheersing hebben. Zij negeren de omstadigheden en gebruiken de remmen verkeerd.
Als je niet kunt rijden moet je niet op de motor gaan zitten.
 
Toen ABS er net was, was er een discussie over het nut ervan. Hoe bestaat het dat die nog steeds voortduurt? Degenen die denken dat je met een motor op glad wegdek snel en zonder te vallen tot stilstand kunt brengen hebben dat nog nooit geprobeerd.
 
Heb m'n motor (voor) nog nooit in de ABS gehad, maar ik ben blij dat het erop zit.
 
Op de moderne werkt het mooi.

Op mijn eigen motor was het een ouderwets horkerig type. Ik rij op grof profiel dus aan de rem denken was voldoende om een ABS "klapper" te veroorzaken.
Off-road was het helemaal vervelend. Je gaat in het zand zonder snelheid te minderen gewoon recht af op wat je niet wilt raken. Verder houd ik ook wel van spelen met een glijdend achterwiel.
Heb de zekering er maar uit gehaald.

Als ik gewoon puur op straat zou rijden met bijpassende banden en een fatsoenlijke (moderne) abs zou dat wel mijn voorkeur hebben, maar als het niet op de motor zat die ik wilde hebben zou het me weinig uit maken.
 
Toen ABS er net was, was er een discussie over het nut ervan. Hoe bestaat het dat die nog steeds voortduurt?

Het motorrijdend volk is tamelijk conservatief van aard.
Nieuwerwetse techniek wordt maar heel erg archwaenend toe gelaeten ende getolereerd.
Dat heb ik inmiddels ook maar geaccepteerd en kan nog maar smalend lachen als ik zo'n achterhaalde argumenten lees.
 
Toen ABS er net was, was er een discussie over het nut ervan. Hoe bestaat het dat die nog steeds voortduurt? Degenen die denken dat je met een motor op glad wegdek snel en zonder te vallen tot stilstand kunt brengen hebben dat nog nooit geprobeerd.
Ach ja het gaat ook sins 2008 over een apk voor motoren die er misschien nooit komt .

Dat noemen we lekker bezig zijn
 
Ik zie vooral berijders die geen voertuigbeheersing hebben. Zij negeren de omstadigheden en gebruiken de remmen verkeerd.
Als je niet kunt rijden moet je niet op de motor gaan zitten.

Ja, ik denk dat dat ook de bedoeling is vd testen, zo weinig mogelijk invloed en anticipatie vd berijder om de verschillen duidelijk te maken anders krijg geen "eerlijk" beeld natuurlijk.
Er zijn genoeg motorrijders die zonder ABS al jaren rijden en geen problemen hebben maar dat is volgens mij de discussie niet?

Dezelfde rijder op dezelfde motor ( merk/type ) met en eentje zonder ABS wat is dan veiliger, met welke motor kun je dan ( hoeveel ) meer zonder in de problemen te komen?
 
Ja, ik denk dat dat ook de bedoeling is vd testen, zo weinig mogelijk invloed en anticipatie vd berijder om de verschillen duidelijk te maken anders krijg geen "eerlijk" beeld natuurlijk.
Er zijn genoeg motorrijders die zonder ABS al jaren rijden en geen problemen hebben maar dat is volgens mij de discussie niet?

Dezelfde rijder op dezelfde motor ( merk/type ) met en eentje zonder ABS wat is dan veiliger, met welke motor kun je dan ( hoeveel ) meer zonder in de problemen te komen?

Dit is ongeveer de zelfde discussie als: is een auto met airbags veiliger dan dezelfde auto maar dan zonder airbags.

Ik heb namelijk nog nooit airbags nodig gehad, dus is het voor mij niet veiliger...…..
 
Een zo zwaar mogelijke auto, met alle mogelijke snufjes erop en de meest geavanceerde constructie. Dan is het redelijk hufterproof. (Voor de inzittenden)

Verder is elke stap er eentje. Je kunt andersom ook oerend hard op de BSA met een kartonnen helm en navenante remmen en banden.

Met wat-als worden hele forums vol geluld.

Ik zie in dit topic weinig ongenuanceerde lachwekkende anti-ABS meningen. Maar dat kan aan mij liggen.
 
Hard rijden is minder veilig dan rustig aan...
Niet motorrijden is nóg veel veiliger...

Poehéé blij dat ik abs heb....
Wordt je aangereden door een koekblik...
Zegt de voetganger:” zie je wel dat motorrijden gevaarlijk is...”

Maar hij had wel een geel hesje aan EN abs...

abs werkt vast wel, airbags ook. Een goeie helm doet ook een boel.

De discussie wel/niet kan nog wel 300pagina’s doorgaan.
Heeft abs voor mij toegevoegde waarde?
Nee.
Misschien als ik de motor voor woon-werkverkeer zou gaan gebruiken.... maar misschien zet ik dan ook wel een gele helm op...
 
Terug
Bovenaan Onderaan