ABS sensor Yamaha FZ1 schoonmaken

Jilly82

MF'er
31 okt 2021
33
25
Ik had na aankoop van mijn FZ1 (bouwjaar 2008) in maart de eerste km's heerlijk gereden...en uiteraard nog steeds 8-). Ik had wel een behoorlijk zwetende (beetje lekkende) voorvork, dus meteen de keerringen laten vervangen.
Echter gaat het ABS lampje af en toe knipperen na een ongeveer driekwartier rijden, het gebeurt trouwens niet altijd. Na een pauze tussendoor is tie weer weg. Ik denk door die lekkage dat er olie gekropen is bij die ABS sensor (ik hoop niet dat het iets anders mis is met de abs ).

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie af en toe die sensor schoongemaakt en waarmee kan ik dat schoonmaken? Is een contact spray/cleaner oké? Of remmenreiniger?
Thanks voor jullie tips!
 
Rem je niet gewoon te hard? :P
Sommige motoren knipperen blijkbaar met het ABS lampje bij het ingrijpen (zelf nooit gezien, wel met traction control, lol)

ABS sensoren werken op een magneetsignaal, dus of deze wat vies is zou niet veel uit moeten maken.

Controleer of de sensor niet doorgeschuurd is of op andere wijze beschadigd. Controleer ook of je ergens aan de bedrading een beschadiging ziet

Wat ook veel uit zou kunnen maken is of je een LED achterlicht hebt. ABS systemen nemen (ook) een signaal af van het remlicht. Als er een LED achterlicht in zit dan is de weerstand van het remlicht hoger dan verwacht en denkt het ABS systeem dat het remlicht defect is.
(LED lampen gebruiken immers minder energie, dus simpel uitgelegd: voor een bepaalde spanning (in dit geval 12V) moet de weerstand omhoog om het amperage naar beneden te brengen wat weer resulteert in het lagere vermogen).

Nou zou het ABS lampje in dat geval logischerwijs altijd moeten knipperen, maar misschien zit er ergens een vermogensweerstand niet goed aangesloten, als in, losse verbinding e.d. waardoor het soms wel soms niet goed werkt.
Die vermogensweerstand moet daar/zou daar moeten zitten om de totale weerstand van het remlichtcircuit omhoog te brengen zodat het voor het ABS systeem lijkt alsof er een normale gloeilamp in zit.
Het moeten best flinke weerstanden zijn omdat alle vermogen wat niet door de lamp gaat als warmte wordt uitgestoten (wet van behoud van energie).

Misschien dat die vermogensweerstand te heet wordt, als het altijd rond 45min na vertrek gebeurt zou ik kijken of die weerstand wel ergens op het frame zit (niet met de draden maar met het lichaam van de weerstand zeg maar) zodat die zijn warmte kwijt kan. Meestal doen ze er koelpasta tussen (ziet er als een witte pasta uit).

Dit is allemaal als we er van uit gaan dat je een LED achterlicht hebt natuurlijk.

Als je geen LED achterlicht hebt, dan zou er alsnog ergens een slechte verbinding kunnen zitten in het remlichtcircuit, dat kan ook in schakelaars zitten als ze intern beschadigd/vervuild zijn.

Overigens, baat het niet dan schaadt het niet, dus je zou de sensor altijd droog kunnen vegen met een doek en een ontvetter. Ik zou alleen niet durven zeggen of het met remmenreiniger o.i.d. kan.
 
Laatst bewerkt:
Rem je niet gewoon te hard? :P
Sommige motoren knipperen blijkbaar met het ABS lampje bij het ingrijpen (zelf nooit gezien, wel met traction control, lol)

ABS sensoren werken op een magneetsignaal, dus of deze wat vies is zou niet veel uit moeten maken.

Controleer of de sensor niet doorgeschuurd is of op andere wijze beschadigd. Controleer ook of je ergens aan de bedrading een beschadiging ziet

Wat ook veel uit zou kunnen maken is of je een LED achterlicht hebt. ABS systemen nemen (ook) een signaal af van het remlicht. Als er een LED achterlicht in zit dan is de weerstand van het remlicht hoger dan verwacht en denkt het ABS systeem dat het remlicht defect is.
(LED lampen gebruiken immers minder energie, dus simpel uitgelegd: voor een bepaalde spanning (in dit geval 12V) moet de weerstand omhoog om het amperage naar beneden te brengen wat weer resulteert in het lagere vermogen).

Nou zou het ABS lampje in dat geval logischerwijs altijd moeten knipperen, maar misschien zit er ergens een vermogensweerstand niet goed aangesloten, als in, losse verbinding e.d. waardoor het soms wel soms niet goed werkt.
Die vermogensweerstand moet daar/zou daar moeten zitten om de totale weerstand van het remlichtcircuit omhoog te brengen zodat het voor het ABS systeem lijkt alsof er een normale gloeilamp in zit.
Het moeten best flinke weerstanden zijn omdat alle vermogen wat niet door de lamp gaat als warmte wordt uitgestoten (wet van behoud van energie).

Misschien dat die vermogensweerstand te heet wordt, als het altijd rond 45min na vertrek gebeurt zou ik kijken of die weerstand wel ergens op het frame zit (niet met de draden maar met het lichaam van de weerstand zeg maar) zodat die zijn warmte kwijt kan. Meestal doen ze er koelpasta tussen (ziet er als een witte pasta uit).

Dit is allemaal als we er van uit gaan dat je een LED achterlicht hebt natuurlijk.

Als je geen LED achterlicht hebt, dan zou er alsnog ergens een slechte verbinding kunnen zitten in het remlichtcircuit, dat kan ook in schakelaars zitten als ze intern beschadigd/vervuild zijn.

Overigens, baat het niet dan schaadt het niet, dus je zou de sensor altijd droog kunnen vegen met een doek en een ontvetter. Ik zou alleen niet durven zeggen of het met remmenreiniger o.i.d. kan.
Kontakt spray of wd 40 lijkt mij
 
Hoi René en Onkelbeem erg bedankt voor je uitgebreide reactie en toelichting!
Ik was al bang dat ik te hard remde whaha (valt gelukkig mee met remmen ;) )

De mogelijke opties die je onderbouwt zijn me duidelijk, ik ga de LED achterremlicht nakijken of dit allemaal goed aangesloten zit, en hoe weerstandjes gemonteerd en aangesloten zit. Ik begin wel eerst bij het schoonmaken en zo verder :).

Overigens gaf een mede fz1 rijder op betreffende forumdeel dat het mogelijk inderdaad de combi met led verlichting kom zijn. Ik geef een update als het zover is. Thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan