abs systeem plaatsen

Marco.xjr1300

xjr1300
7 jan 2018
27
2
zwolle
hallo motor vrienden.
een kennis van mij heeft een oude norton blok met frame zelf gebouwd, heel knap en een speciaal ding is het geworden.
Maar nu moet hij door de keuring en moet de motor aan allerlei voorwaarden voldoen dus hij moet ook een abs systeem dat zelfstandig( autonoom ) kan werken, omdat er weinig elektronica op de motor zit.
nu de vraag aan jullie wie heeft ervaring met het plaatsen van een abs systeem op een oude motor.
waar kun je zo abs systeem kopen
en als iemand ervaring heeft en de persoon met de norton kan of wilt helpen
het hoeft allemaal niet gratis te zijn.
Groetjes van marco en ik hoor graag van jullie
 
Oplossing
Wat ik zo snel kan vinden op de site van RDW, uitgegaan van nieuw gekeurd frame, dus bouwjaar na 1 januari 2016
Toelatingskeuring motor | RDW

- of zoals vermeld in de Wijze van keuren IK L1e-L7e* met een datum
eerste toelating vanaf 1 januari 2016*

Wijze van keuren L1e-L7e (Verordening 168/2013) (pdf, 677kb) (pdf, 257kb)

In de PDF van de hierboven staande link staat:
- indien het voertuig beschikt over een antiblokkeerremsysteem moet een functietest worden uitgevoerd waarbij wordt gecontroleerd dat tijdens het remmen automatisch de mate van slip in de draairichting van de wielen wordt geregeld.


https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-10-15/#Hoofdstuk5
Dit is hoofdstuk 5 van van de regeling...
Over een soortgelijke vraag liep laatst ook een topic.
https://www.motor-forum.nl/threads/abs-inbouwen-bij-een-yamaha-r1.456560/
Conclusie wat uit de vele reacties gehaald kan worden is dat ABS plaatsen in een motor die dat af fabriek niet heeft bijzonder kostbaar, tijdrovend en erg veel kennis vereist.

Een stand-alone systeem voor ABS ben ik eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen..



paar minuten googlen geeft o.a. dit als resultaat:
https://www.quora.com/Can-you-install-an-ABS-on-a-motorcycle-that-didnt-previously-have-it-installed
We did an ABS test for Bosch a couple of months ago, using a step-through equipped with outriggers. I asked the same question of the Bosch technical personnel onsite, and his reply was, “no, the Bosch ABS system needs to be calibrated for the motorcycle type in question.”

He explained that the ABS sensor, along with the servo, needs to be matched with the motorcycle, taking into account variables such as wheel size and stopping rate. He did say that while such a “retro-fit” kit could be put together, the issues of liability and such did not make it viable.
 
hallo motor vrienden.
een kennis van mij heeft een oude norton blok met frame zelf gebouwd, heel knap en een speciaal ding is het geworden.
Maar nu moet hij door de keuring en moet de motor aan allerlei voorwaarden voldoen dus hij moet ook een abs systeem dat zelfstandig( autonoom ) kan werken, omdat er weinig elektronica op de motor zit.
nu de vraag aan jullie wie heeft ervaring met het plaatsen van een abs systeem op een oude motor.
waar kun je zo abs systeem kopen
en als iemand ervaring heeft en de persoon met de norton kan of wilt helpen
het hoeft allemaal niet gratis te zijn.
Groetjes van marco en ik hoor graag van jullie
Ik zou nog eens in de regelgeving duiken. ABS is zo ver ik weet alleen verplicht bij homologatie, niet bij individuele keuren. Helemaal niet als het een oude motor is die het origineel ook nooit heeft gehad.
 
Klinkt als een bijzonder verhaal. Nog nooit gehoord of gelezen dat bij een individuele keuring abs vereist is..... het zou gaan om één verkeersdeelnemer extra die dan geen abs heeft.

Heb je iets meer info op welk punt of welk regeltje de afkeur precies is?

Dan kan er wat meer gericht meegedacht worden
 
Wat ik zo snel kan vinden op de site van RDW, uitgegaan van nieuw gekeurd frame, dus bouwjaar na 1 januari 2016
Toelatingskeuring motor | RDW

- of zoals vermeld in de Wijze van keuren IK L1e-L7e* met een datum
eerste toelating vanaf 1 januari 2016*

Wijze van keuren L1e-L7e (Verordening 168/2013) (pdf, 677kb) (pdf, 257kb)

In de PDF van de hierboven staande link staat:
- indien het voertuig beschikt over een antiblokkeerremsysteem moet een functietest worden uitgevoerd waarbij wordt gecontroleerd dat tijdens het remmen automatisch de mate van slip in de draairichting van de wielen wordt geregeld.


https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-10-15/#Hoofdstuk5
Dit is hoofdstuk 5 van van de regeling voertuigen, bij 5.4.31 worden de eisen voor remsystemen van motoren benoemd.
Ook hier lees ik zo snel geen datum vanaf wanneer ABS verplicht is
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
ABS is een optie van de fabrikant. Je kunt nu nog steeds motoren kopen die geen ABS hebben. Mijn zelfbouwer gaat binnenkort voor de keuring. Ik heb het hele eisenpakket doorlopen, ook de EU richtlijnen en verordeningen maar niets meegekregen van ABS, zit er bij mij ook niet op. Ook al keurmeesters gesproken, ook op Lelystad meer de term ABS is niet genoemd.
Waar komt die wens/eis vandaan??
Als het er af fabriek op zit moet het natuurlijk wel goed functioneren. Lijkt wel op de eis koplamp verstelling bij een auto. Als het er op zit en het werkt niet word hij bij de APK afgekeurd. Als het er niet op zit, ook goed.
 
ABS is een optie van de fabrikant. Je kunt nu nog steeds motoren kopen die geen ABS hebben. Mijn zelfbouwer gaat binnenkort voor de keuring. Ik heb het hele eisenpakket doorlopen, ook de EU richtlijnen en verordeningen maar niets meegekregen van ABS, zit er bij mij ook niet op. Ook al keurmeesters gesproken, ook op Lelystad meer de term ABS is niet genoemd.
Waar komt die wens/eis vandaan??
Als het er af fabriek op zit moet het natuurlijk wel goed functioneren. Lijkt wel op de eis koplamp verstelling bij een auto. Als het er op zit en het werkt niet word hij bij de APK afgekeurd. Als het er niet op zit, ook goed.

Motoren met 125cc of meer cilinderinhoud zijn verplicht om abs te hebben sinds 2017 meen ik.
 
In de PDF van de hierboven staande link staat:
- indien het voertuig beschikt over een antiblokkeerremsysteem moet een functietest worden uitgevoerd waarbij wordt gecontroleerd dat tijdens het remmen automatisch de mate van slip in de draairichting van de wielen wordt geregeld.
Voertuig beschikt niet over een antiblokkeerremsysteem. Dit gaat dus niet op voor de motor in kwestie.
 
Ik denk dat het voor een fanatieke hobbyist wel een leuk project zou zijn.
Een setje van een motor zoeken met dezelfde diameter wielen, geometrie en gewicht.
Rendabel is het niet, optimaal afgesteld zal ook een uitdaging zijn.
Maar als er aan een ECU gerommeld kan worden, is zo’n ABS computer ook vast wel te doen.
ik zie technisch geen problemen, alleen oplossingen ;)
Plug and pray :+
 
Maar de TS heeft het over een zelf gemaakt frame.. :o
Je zou nu ook gaan denken dat het ABS systeem is afgesteld op de overige hardware.
Ik heb Brembo klauwen, maar een setje van Hayes klaar liggen.
Volgens de reclame werken ze anders..

Using race-proven performance, Hayes developed a dynamic brake system specifically for the S1000RR.
“An overly aggressive initial bite has been solved, with the lever feel now offering a much more progressive feel."
 
Er zijn toch uitzonderingen zoals enduro motoren?
Voor zover ik weet is alles met meer dan 125cc en een kenteken verplicht om abs te hebben...

Je zou nu ook gaan denken dat het ABS systeem is afgesteld op de overige hardware.
Ik heb Brembo klauwen, maar een setje van Hayes klaar liggen.
Volgens de reclame werken ze anders..

Using race-proven performance, Hayes developed a dynamic brake system specifically for the S1000RR.
“An overly aggressive initial bite has been solved, with the lever feel now offering a much more progressive feel."
Die klauwen die niet gaan passen toch :+
Abs staat buiten het remgevoel.
 
Die klauwen die niet gaan passen toch :+
Abs staat buiten het remgevoel.
Ik moet inderdaad even langs Bikedesign voor andere remleidingen.
De hoek van de banjo is anders, en de originele leidingen zijn ongelooflijk exact gemaakt om het nog enigszins fatsoenlijk te torderen. :Y

On-topic nog gezocht naar RDW informatie voor de topicstarter.
Inderdaad niet te vinden. 8)7 Een beller is sneller.. hoop ik. :+
 
Bellen met de rdw keurmeesters levert veel verschillende info op is mijn ervaring uit het verleden. Ze weten het ook niet allemaal 100% zeker als het om de hele specifieke vragen gaat
 
Ik denk dat er nogal een verschil is tussen een zelfbouw motor en een serieproduct van een fabriek.
Zoals reeds gezegd moet een zelfbouw ook niet aan de huidige Euronorm voldoen,want dan zou er geen enkele door de keuring geraken.
In het streetfighter topic zitten nogal wat mensen met zelfbouw frames,daar heb ik nog nooit iets gehoord over ABS.
Dus ik zou daar mijn licht eens opsteken.
 
Ik zou nog eens in de regelgeving duiken. ABS is zo ver ik weet alleen verplicht bij homologatie, niet bij individuele keuren. Helemaal niet als het een oude motor is die het origineel ook nooit heeft gehad.
bedankt voor je bericht maar deze motor is in ze geheel zelf gebouwd op de wielen na dus bij het frame heeft ook geen kenteken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan