abs systeem plaatsen

Marco.xjr1300

xjr1300
7 jan 2018
27
2
zwolle
hallo motor vrienden.
een kennis van mij heeft een oude norton blok met frame zelf gebouwd, heel knap en een speciaal ding is het geworden.
Maar nu moet hij door de keuring en moet de motor aan allerlei voorwaarden voldoen dus hij moet ook een abs systeem dat zelfstandig( autonoom ) kan werken, omdat er weinig elektronica op de motor zit.
nu de vraag aan jullie wie heeft ervaring met het plaatsen van een abs systeem op een oude motor.
waar kun je zo abs systeem kopen
en als iemand ervaring heeft en de persoon met de norton kan of wilt helpen
het hoeft allemaal niet gratis te zijn.
Groetjes van marco en ik hoor graag van jullie
 
Oplossing
Wat ik zo snel kan vinden op de site van RDW, uitgegaan van nieuw gekeurd frame, dus bouwjaar na 1 januari 2016
Toelatingskeuring motor | RDW

- of zoals vermeld in de Wijze van keuren IK L1e-L7e* met een datum
eerste toelating vanaf 1 januari 2016*

Wijze van keuren L1e-L7e (Verordening 168/2013) (pdf, 677kb) (pdf, 257kb)

In de PDF van de hierboven staande link staat:
- indien het voertuig beschikt over een antiblokkeerremsysteem moet een functietest worden uitgevoerd waarbij wordt gecontroleerd dat tijdens het remmen automatisch de mate van slip in de draairichting van de wielen wordt geregeld.


https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-10-15/#Hoofdstuk5
Dit is hoofdstuk 5 van van de regeling...
Over een soortgelijke vraag liep laatst ook een topic.
https://www.motor-forum.nl/threads/abs-inbouwen-bij-een-yamaha-r1.456560/
Conclusie wat uit de vele reacties gehaald kan worden is dat ABS plaatsen in een motor die dat af fabriek niet heeft bijzonder kostbaar, tijdrovend en erg veel kennis vereist.

Een stand-alone systeem voor ABS ben ik eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen..



paar minuten googlen geeft o.a. dit als resultaat:
https://www.quora.com/Can-you-install-an-ABS-on-a-motorcycle-that-didnt-previously-have-it-installed
bedankt voor je bericht
 
Wat ik zo snel kan vinden op de site van RDW, uitgegaan van nieuw gekeurd frame, dus bouwjaar na 1 januari 2016
Toelatingskeuring motor | RDW

- of zoals vermeld in de Wijze van keuren IK L1e-L7e* met een datum
eerste toelating vanaf 1 januari 2016*

Wijze van keuren L1e-L7e (Verordening 168/2013) (pdf, 677kb) (pdf, 257kb)

In de PDF van de hierboven staande link staat:
- indien het voertuig beschikt over een antiblokkeerremsysteem moet een functietest worden uitgevoerd waarbij wordt gecontroleerd dat tijdens het remmen automatisch de mate van slip in de draairichting van de wielen wordt geregeld.


https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-10-15/#Hoofdstuk5
Dit is hoofdstuk 5 van van de regeling voertuigen, bij 5.4.31 worden de eisen voor remsystemen van motoren benoemd.
Ook hier lees ik zo snel geen datum vanaf wanneer ABS verplicht is
heel erg bedankt voor je reactie ik ga hier zeker even na kijken
 
Nieuwe motoren moeten ook voldoen aan de Euro 5 norm, ook dat is GEEN eis bij de keuring. Dus wat nieuwe motoren af fabriek moeten hebben is een ander spoor als de keuring van een zelfbouw.
klopt de motor moet ook brandstofinjectie systeem hebben maar dat is opgelost van een donor motor.
de cilinders zijn van een oude norton het krukas gedeelte bestaat uit een dubbele krukas die met tandwielen verbonden zijn het blok is dan ook uit een massief stuk aluminium gefreesd, heel apart.
zou zelf niet zo kunnen verzinnen, maar goed er zijn nog vele uitdagingen te gaan want het blok maakt nog te veel motor geluid dus hoe hij dat gaat oplossen weet ik nog niet.
ben nu voor de persoon in kwestie op zoek naar een standalone abs systeem.
 
Ik denk dat er nogal een verschil is tussen een zelfbouw motor en een serieproduct van een fabriek.
Zoals reeds gezegd moet een zelfbouw ook niet aan de huidige Euronorm voldoen,want dan zou er geen enkele door de keuring geraken.
In het streetfighter topic zitten nogal wat mensen met zelfbouw frames,daar heb ik nog nooit iets gehoord over ABS.
Dus ik zou daar mijn licht eens opsteken.
bedankt voor je reactie zal er zeker naar kijken goede tip
 
Ik heb een zelfbouwer, ben voor info al in Lelystad geweest. XV 1600 blok, twee-cilinder, 1 carburateur. Geen injectie eis. Geen ABS, wordt gewoon gekeurd.
ACtC-3e20lCtqTFxlCykia9HPoka2KdrEokrNvkTobQLj6nDf1odct3pgPXB-wbDP2k5YTVwYOvPy4ho_Zk8buFX0eAtLlCMb8Cjf_ofPQxQTK_6mboFzipR_elHxAq7GOgabQW1zWWoSK01CE02pgUW-5ev=w1341-h895-no

Mijn project.
Deze groene is onlangs goedgekeurd, geen ABS en geen injectie.
800ht-dragstyle-1-jpg.1545237

Beauty van Roy Willemse. Even zoeken op Hardtail dragstyle project.
Doe er je eventuele voordeel mee, niet moeilijker maken als het is. je zult nog genoeg uitdagingen tegen komen.
Succes met bouwen!!
 
wow ziet er heel mooi uit knustselsmurf2 nou dat is wel heeeeel wat knutsel uren. ik ga meteen even met mijn kennis praten hier over.
ik doe dit voor hem want hij is niet zo bedreven met computers en motorforums.
maar bedankt ik ga even goed kijken op rwd wat de eisen zijn.
 
bedankt voor je bericht maar deze motor is in ze geheel zelf gebouwd op de wielen na dus bij het frame heeft ook geen kenteken.
Ook dan, ga je er geen duizenden van maken, dus zit je aan individuele goedkeur en niet aan Homologatie. ABS en injectie enzo zijn dan niet nodig. Milieueisen zijn een stuk lager.

Website van RDW is daar redelijk compleet in tegenwoordig:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branche...uring-aanvragen/motor/toelatingskeuring-motor
Ja, het is een hoop tekst om door te lezen, maar het is allemaal redelijk begrijpelijk.
 
Dat had ik ook zo begrepen, ook na de hele eisen keuring doorgelezen te hebben, inclusief richtlijnen en verordeningen, Europees. De keurmeester van RDW Lelystad heeft het daar ook helemaal niet over gehad. Bij mijn vraag over de Euro 5 norm werd vermeld dat dat niet voor zelfbouw van toepassing was. Op bouwen als origineel, dus luchtfilter, carburateur en uitlaat. Dan kwam hij zeker door de emissie-meting heen en met die set-up ook door de geluidsmeting. En dat gesprek was dit jaar.
 
Even wat zitten lezen, kwam wat bekende tekst tegen, gelukkig.

Regels zijn van september 2020

Indien
het voertuig beschikt over een antiblokkeerremsysteem moet een functietest worden uitgevoerd waarbij wordt 22 gecontroleerd dat tijdens het remmen automatisch de mate van slip in de draairichting van de wielen wordt geregeld.

Niet-seriematig geproduceerd voertuig

De uitlaatgassen van voertuigen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan 3.5% vol.
Wordt nergens gesproken over een injectiesysteem.

Dus ik ga nog steeds hoopvol richting Lelystad.

ps dingetje wat je wel geregeld moet hebben is je carterventilatie, zodanig dat die weer in het verbrandingscircuit terecht komen.
 
Ik zat ook even mee te kijken inde regelgeving en bovenstaand klopt helemaal. Enige wat ik kan vinden over ABS is:
1608456466883.png

in de wijze van keuren richtlijn. Belangrijk is het woordje indien zoals @Knutselsmurf2 ook al aangeeft.

Verder in hoofdstuk 5 van de regeling voertuigen:
1608456736976.png


De waarschuwingsinrichting geeft geen defect aan als het er niet in zit, en de onderdelen voldoen aan puntje 12, want ze zitten er niet op dus kunnen ook niet door corrosie zijn aangetast, lekkage vertonen enzovoort.

Dat is alles wat ik kan vinden over ABS.


Over uitstoot het volgende (injectie wordt niet over genoemd):
1608456930788.png

Ik kan alleen Regelement nr. 40 niet makkelijk online vinden. Eventueel kun je daar nog het RDW over mailen. Als je er daar niet uitkomt kan ik mijn contactpersoon bij de RDW wel even een berichtje sturen.
 

Bijlagen

  • 1608456636125.png
    1608456636125.png
    7,4 KB · Weergaven: 4
motor vrienden heel erg vriendelijk bedankt voor jullie reacties en mee denken ik ga met mijn maat met zijn (klapton) zo heet de motor verder beramen wat de volgende stappen zijn.
groetjes marco
 
Terug
Bovenaan Onderaan