Acceleratie MotoGP

363.. Tandjes dat gaat best rap hè. Even in perspectief, de topsnelheid in de f1 staat op naam van Bottas met 372,5.
We weten allemaal dat het op sommige circuits belachelijk hard kan gaan maar als je het zo even leest besef je weer hoe hard het echt gaat.
Meer in perspectief nog is om die 363 van Jorge Martin af te zetten tegen de topsnelheid in de F1 op diezelfde baan...(322.1 door Lewis Hamilton). Of 362 het jaar daarvoor door Brad Binder op de KTM.

Dat is meer dan 40 km/uur verschil op hetzelfde stukje :]
 
Meer in perspectief nog is om die 363 van Jorge Martin af te zetten tegen de topsnelheid in de F1 op diezelfde baan...(322.1 door Lewis Hamilton). Of 362 het jaar daarvoor door Brad Binder op de KTM.

Dat is meer dan 40 km/uur verschil op hetzelfde stukje :]
Als ze zouden willen zou een F1 een veel hogere kunnen hebben , maar het doel is zo hard mogelijk door een bocht en daar offeren ze top snelheid voor op
 
Als ze zouden willen zou een F1 een veel hogere kunnen hebben , maar het doel is zo hard mogelijk door een bocht en daar offeren ze top snelheid voor op
Ja, je kunt niet alles hebben. Als ze willen kunnen ze vast ook een wheelie, maar het doel is zo hard mogelijk rond en dan is het niet fijn als de voorkant het luchtruim kiest dus ze offeren dat spektakel (ook) al op. Op de motor kan dat lekker allemaal wel en kunnen ze ook met veel meer tegelijk door een bocht, dus persoonlijk vind ik de motorwedstrijden veel spectaculairder, maar puur on topic was het wel een relevant punt vond ik. Ze komen allebei uit diezelfde bocht, dus als ze in de F1 zoveel hebben opgeofferd voor die snelheid door die bocht, krijgen ze dus feitelijk nog een voorsprong ook qua topsnelheid (want ze komen er immers harder uit).

Het ging over de acceleratie in de MotoGP. In perspectief wordt dan de topsnelheid van de F1 genoemd. Meer in perspectief is dan volgens mij de topsnelheid op hetzelfde stukje. Anders kunnen we wel gaan vergelijken met raketmotoren op de zoutvlaktes.

Dus stel, we vragen ons af wie vanaf punt X het hardst kan accelereren over een recht stuk en meten daarom de snelheid op het punt X+Y. De F1 mag met een hogere snelheid beginnen op punt X omdat die nou eenmaal harder uit de bocht komt, zoals je terecht aangeeft, en daardoor zal die dus al harder rijden op punt X. O-)

Dan is het toch des te gaver (qua acceleratie) dat de topsnelheid aan het einde van dat rechte stuk bij de MotoGP alsnog veel hoger is. Blijkbaar heeft de GP-fiets dan nog veel harder geaccelereerd dan waar ik al van uitging. Eigenlijk is het verschil geen 40km/uur verschil over die afstand, maar nog meer :+
 
Top uitleg !
Idd is het verschil veel groter aangezien de F1 veel harder het rechte stuk op komt.

ach t is sowieso geen vergelijk.. motogp heeft gewoon superieure rechte lijn snelheid en de f1 heeft de bochtensnelheid
 
Top uitleg !
Idd is het verschil veel groter aangezien de F1 veel harder het rechte stuk op komt.

ach t is sowieso geen vergelijk.. motogp heeft gewoon superieure rechte lijn snelheid en de f1 heeft de bochtensnelheid
Dankje. Ik bedenk me dat het eigenlijk nog extremer is, omdat de F1 mogelijk nog niet eens wordt 'afgevlagd' als de MotoGP fiets zijn topsnelheid daar heeft bereikt, omdat de F1 nog wat langer kan blijven versnellen nu zij zoveel later kunnen gaan remmen voor de eerste bocht. ;)

(bedenk van de rechte-lijn-wedstrijden op een dragstrip waar ze tegelijk starten vanaf 0 km/uur bij de startstreep en dan bij het passeren van de finishstreep je hun eind-/topsnelheid ziet)
 
Klopt wederom, al is het zo dat de f1 al eerder op zn " top" zit volgens mij.. luchtweerstand heeft wat meer invloed dan op een motorfiets, het late remmen zou dus niets meer uit mogen maken
 
Klopt wederom, al is het zo dat de f1 al eerder op zn " top" zit volgens mij.. luchtweerstand heeft wat meer invloed dan op een motorfiets, het late remmen zou dus niets meer uit mogen maken
Ok, cool. Interessante toevoeging, dat wist ik niet. :)
 
Ja, je kunt niet alles hebben. Als ze willen kunnen ze vast ook een wheelie, maar het doel is zo hard mogelijk rond en dan is het niet fijn als de voorkant het luchtruim kiest dus ze offeren dat spektakel (ook) al op. Op de motor kan dat lekker allemaal wel en kunnen ze ook met veel meer tegelijk door een bocht, dus persoonlijk vind ik de motorwedstrijden veel spectaculairder, maar puur on topic was het wel een relevant punt vond ik. Ze komen allebei uit diezelfde bocht, dus als ze in de F1 zoveel hebben opgeofferd voor die snelheid door die bocht, krijgen ze dus feitelijk nog een voorsprong ook qua topsnelheid (want ze komen er immers harder uit).

Het ging over de acceleratie in de MotoGP. In perspectief wordt dan de topsnelheid van de F1 genoemd. Meer in perspectief is dan volgens mij de topsnelheid op hetzelfde stukje. Anders kunnen we wel gaan vergelijken met raketmotoren op de zoutvlaktes.

Dus stel, we vragen ons af wie vanaf punt X het hardst kan accelereren over een recht stuk en meten daarom de snelheid op het punt X+Y. De F1 mag met een hogere snelheid beginnen op punt X omdat die nou eenmaal harder uit de bocht komt, zoals je terecht aangeeft, en daardoor zal die dus al harder rijden op punt X. O-)

Dan is het toch des te gaver (qua acceleratie) dat de topsnelheid aan het einde van dat rechte stuk bij de MotoGP alsnog veel hoger is. Blijkbaar heeft de GP-fiets dan nog veel harder geaccelereerd dan waar ik al van uitging. Eigenlijk is het verschil geen 40km/uur verschil over die afstand, maar nog meer :+
En die fiets gaat 150 meter eerder in de remmen.
 
Een f1 kan door de downforce letterlijk op de kop in een tunnel rijden, dat redden ze met de brommer dan weer niet :]
Wel als ze zo’n tunnel maken.
1365C7CC-8926-443B-8D01-D7E6795F2FFF.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan