Acceleratie motorscooters

ewolffenbuttel

Die hard MF'er
26 feb 2007
351
0
Rotterdam
Hoi,

Zijn er ergens cijfers bekend van acceleraties van motorscooters?.......of zit die informatie alleen in het hoofd van BUIKSCHUIVER ;) ;)

Ik ben nml. best benieuwd hoe snel mij Scarabeo 500 is in vergelijking met andere scooters.
Ik kan het soms vergelijken met andere motoren en dan valt het me niet tegen maar ik heb nog nooit naast een andere motorscooter gestaan bij een stoplicht.
 
Een van de bronnen is volgens mij deze site:

Maxiscooter : le guide

Je kunt nu zelf een model selecteren en dan naar onderen scrollen. Hier staan dan de tijden van 0 naar 100 meter!(dus niet va 0-100km/h!)
Ook staat hier het doorsnee verbruik genoemd(waarbij ze wel volgens mij behoorlijk gassen) en hun "gemeten" topsnelheid dus niet op de teller.

Volgens mij een van de betrouwbaarste site's op deze gebieden om het verschil te zien.

Verder is het een beetje "geheimzinnig" omtrend deze cijfers.Vaak moet je dus uit testen halen wat een scooter nu doet. Theoretisch zijn ze best langzaam(in vergelijking tot een motor)in de praktijk best snel, zeker gezien het vaak geringe vermogen.

Wat wel is dat een scooter snel op 80km/h kan zitten terwijl de acceleratie naar 100 km/h dan minder snel verloopt. De Honda SH 300 bijvoorbeeld is bijna net zo snel op 80 dan de meeste 400 en 500cc scooters, daarboven komt hij dan te kort gezien z'n cilinderinhoud en vermogen om ze bij te houden(logisch natuurlijk). Het is dus ook net welk "bereik"je zelf belangrijk vindt.

Wat ook een mogelijkheid is op youtube zoeken. Gewoon de gewenste merk en model intoetsen en dan kijken of er een acceleratie filmpje op staat. Wel is het addertje onder het gras hierbij dat er dus ook "aangepaste" versie's tussen zitten dus niet origineel. Aan jou de kunst die normale eruit te vissen.
 
Laatst bewerkt:
Enkele voorbeelden van: "originelen":

Suzuki burgman 650: (PS; mph is maal 1,6= km/h.) :W


Honda SH 300i: })


Gilera GP 800: :}

 
hoi frank7 volgens jouw website zou de aprilia atlantic sprint de snelste 500 zijn.
om precies te zijn heeft hij dezelfde acceleratie als de burg 650.
de burg zou maar 1 honderste lanzamer zijn dan de gp800.
nou heb ik die testen natuurlijk niet gedaan maar ik heb wel in frankrijk naast de gp gestaan met de burg voor het stoplicht.
ik kan je vertellen dat die honderste op de site in de practijk eerder 1 honderste knipperen met je ogen is en dat de gp dan aan de horizon verdwenen is haha.
da s mijn practijk ervaring.
 
haha als ik die film van de burg zie dan durf ik het met de meeste 500 ook wel aan.
alleen kon ik wel duidelijk aan de toeren horen dat het er niet van harte ging dus erg vertekent.
 
Wat wel is dat een scooter snel op 80km/h kan zitten terwijl de acceleratie naar 100 km/h dan minder snel verloopt.

Inderdaad, daarom zullen cijfers van 0-60 of 0-80 representatiever zijn dan 0 tot 100.
Mijn 2takt 125cctje trekt in de stad elke auto eruit maar boven de 80 gaat het niet zo snel meer.
 
ja dat ken ik nog van mijn yamaha maxster 150.
dat veranderde wel toen ik de dna 180 haalde die was echt wel vlot.
 
Laatst bewerkt:
hoi frank7 volgens jouw website zou de aprilia atlantic sprint de snelste 500 zijn.
om precies te zijn heeft hij dezelfde acceleratie als de burg 650.
de burg zou maar 1 honderste lanzamer zijn dan de gp800.
nou heb ik die testen natuurlijk niet gedaan maar ik heb wel in frankrijk naast de gp gestaan met de burg voor het stoplicht.
ik kan je vertellen dat die honderste op de site in de practijk eerder 1 honderste knipperen met je ogen is en dat de gp dan aan de horizon verdwenen is haha.
da s mijn practijk ervaring.
Idd,sossa volgens hun is die aprilia erg snel, waarbij het geheim wel eens in het gewicht en/of overbrenging zou kunnen zitten. Echter is dit tot 100 meter en is dus lastiger verglijken dan van 0-80/0-100 bijvoorbeeld. Het geeft puur een indicatie, meer niet. Wel heb ik vertrouwen in hun metingen voor de topsnelheden, die lijken mij vrij accuraat.

Overigens staat in dezelfde filmpje van de burgman 650 verschillende metingen, ook voor de acc. in de power modus, die zou je dan eigenlijk moeten pakken. Al ga je met jouw super snelle Burgman de GP 800 inderdaad niet bijhouden, helaas.
 
Als ik dit filmpje zie, durf ik het wel aan en vergelijkbaar met de SC300ie *O*
Nou,nou jij durft....(grapje) ;)

Tot Mats zijn J Costa heeft.... Dan wordt het feest aan het stoplicht...

The Dukes ut HAsselt....
 
Apart dat volgens de site de T-max 2008 6.5L/100km verbruikt, en een actieradus heeft van 240 km terwijl de T-max 2007 6.6L/100km verbruikt en dan 250km ver komt terwijl er bij deze een liter minder in de tank gaat.. :?
 
Laatst bewerkt:
Vreemd is dat de cijfers voor de 0-100m op de Franse site precies kloppen met de Italiaanse gegevens die ik heb (InMoto, geen site maar een gezaghebbend maandblad met echte metingen op het circuit, geen onbetrouwbare GPS-gegevens) voor wat betreft de Beverly 500 en de SilverWing 600. De Burgman 650 is volgens de Italianen echter 0,4 s langzamer op de 100m, vreemd dat de Franse versie juist sneller zou zijn. En in Frankrijk is de nieuwe T-max ineens een tiende snéller dan de Bev500. En daar geloof ik dus gewoon helemaal niets van. Ook sluit ik me geheel bij Sossa aan dat de GP800 slechts een tiende sneller zou zijn dan de Burgman: absolute nonsens, een GP800 maakt zulke grote stappen dat de titel "sprintkanon" voor de Beverly 500 slechts een troostprijs is.....

Nog even wat cijfertjes dan zoals jullie van me gewend zijn: :X

Model__________Top___0-100m___0-200m
Scarabeo 500____148____6,86_____10,59
Nexus 500______162_____6,68_____10,16
Silver Wing 600___158____6,73_____10,26
Xciting 500_______130____6,90_____10,65
Beverly 500______159____6,58_____10,08
Burgman 650_____155____7,06_____10,72
T-max 500_______150____7,16_____10,83
 
Laatst bewerkt:
Een snelheid met GPS is alleen betrouwbaar als een gemiddelde over een bepaalde afstand. Aangezien zowel de maximum snelheid als de momentane snelheid bij een GPS-meting altijd over één sample wordt gemeten (met alle fouten die het systeem in zich heeft), is zo'n meting per defenitie onbetrouwbaar en kan slechts als indicatie opgevat worden.

Ik heb niet geschreven over de betrouwbaarheid van een stopwatch, daar zitten menselijke fouten in en wil hier geen schatting geven of dat betrouwbaarder of minder betrouwbaar is dan GPS.

De enige juiste meting is OF een meting met optische cellen over een bepaalde afstand, OF een optische meting met een elektronisch ook dat op het wegdek gericht is en zo de precieze afstand en snelheid meet. En dat weer in twee richtingen op vlakke rechte weg of circuit natuurlijk. Reken maar niet dat officiele snelheidsrecords met GPS gemeten worden: deze komen meestal tot stand met de eerste methode, terwijl serieuze tests door vakbladen in de auto- en motorbranche de tweede methode gebruiken. Vroeger hadden ze in plaats van een oog een fietswiel naast het voertuig, maar bij motoren is dat niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Nog even wat cijfertjes dan zoals jullie van me gewend zijn: :X

Model__________Top___0-100m___0-200m
Scarabeo 500____148____6,86_____10,59
Nexus 500______162_____6,68_____10,16
Silver Wing 600___158____6,73_____10,26
Xciting 500_______130____6,90_____10,65
Beverly 500______159____6,58_____10,08
Burgman 650_____155____7,06_____10,72
T-max 500_______150____7,16_____10,83

Vraagje:
Waarom is de top van de Scarabeo zoveel lager dan van de Nexus en de Beverly?
Ik kan me voorstellen dat er wel wat verschil tussen zit maar zoveel??? Er zit toch hetzelfde blok onder?
 
Moeilijk te zeggen, maar ik weet dat in de Scarabeo het MASTER-blok minder op "agressief" is afgesteld als in de Beverly, waardoor de acceleratie dus (heel weinig) minder is en de top wat lager. De Nexus heeft de hogere top door de betere stroomlijn en de 2 pk extra t.o.v. de andere MASTERs. De acceleratie van de Beverly wordt dus verklaard door de afstelling en het lagere gewicht (gelijk aan dat van de Scarabeo overigens). Zijn mindere stroomlijn houdt hem weer van de eerste plaats voor de topsnelheid. De verbruikscijfers door dezelfde testers steunen mijn idee van de afstelling: het gemiddelde testverbruik bedraagt voor de Scarabeo 1:17,4, terwijl Nexus tot 1:15,2 komt en Beverly tot 1:15,0.

Overigens haal ik die 1:15 normaal gesproken nooit vanwege de extreme omstandigheden in Napoli, maar voor zover ik me kan herinneren heeft Bazaki (die maakt veel plezier op z'n Bev500 maar rijdt meer onder normale omstandigheden zonder bergen en superdicht verkeer en zo) een verbruik van inderdaad omstreeks 1:15. Dus voor een Scarabeo zou 1:17,4 ook wel eens vrij makkelijk haalbaar zijn!
 
Laatst bewerkt:
GPS,
over de, zeer minieme, afwijking van de snelheid dat ben ik mee eens maar als je 4x dezelfde afstand meet, heb je een goed gemiddelde.
Gebruik je GPS apparatuur welke ook in de landmeetkunde wordt toegepast, dan is het bijzonder nauwkeurig.
De klok/tijd van de GPS is ook vreselijk nauwkeurig want die hangt aan een timebase van een atoomklok.
Voor overige ben ik het met u eens.
 
Tsja de Burgman 650 van Sossa wilde ook 175 op de teller wel halen. Dat was 172 op de TomTom. En ik kan het weten, want ik zat achterop...

Groeten, Karl


corectie 188 op de teller is 172 op gps.
toen je bij mij achterop zat reden we maximaal 178 dat is plus minus 165 op gps.
momenteel haalt hij de 188 niet ivm de hoge scherm. 180 haalt hij wel en met wat wind 185 op de teller.
en die lieftalige tomtom was in dit geval de garmin zummo :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan