Acceleratiepomp

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.647
113.260
Rèswèk
Wat is er de reden van dat een viercilinder benzinemotor in een auto perse een acceleratiepomp nodig heeft en een motorfiets niet.

Nou rij ik niet zo lang 4-takt maar die 4-takten die ik open heb gemaakt hebben geen acceleratiepomp. En dan gaat het hier uiteraard over carburatiemotoren
 
Mijn CB750F2 uit 1979 had schuifcaburateurs en een acceleratiepomp. Daarna kwamen de 16 kleppers met CV carburateurs, die hebben geen acceleratiepomp nodig.
 
Oplossing
MIjn ttr250 (1cil 4t) heeft ook een acceleratiepompje.
Dat mis ik op de xr400, sommige doen een upgrade naar een mikuni tm36 met acc pomp.
Schijnt een wereld van verschil te zijn.
Mijn XR600 had wel een acc pomp. Een echte offroad had ook nooit een CV carburateur, want die klappen dicht als je neerkomt van een sprong.
 
Als we toch bezig zijn kunnen we ook wel vragen waarom sommige carbs Air Cutoff's hebben, en andere niet?

RR, kom er maar in?
Staat los van het systeem, heeft tot doel klappen en knallen tegen te gaan bij dcelereren, dat zou vwmb op CV en gewone carbs kunnen
 
Wat is er de reden van dat een viercilinder benzinemotor in een auto perse een acceleratiepomp nodig heeft en een motorfiets niet.

Nou rij ik niet zo lang 4-takt maar die 4-takten die ik open heb gemaakt hebben geen acceleratiepomp. En dan gaat het hier uiteraard over carburatiemotoren

Ik heb een auto die geen acceleratiepomp heeft. Om dat te compenseren heeft de gasklep een mechanisme en speciale vorm dat ervoor zorgt dat hij niet in 1 keer open gaat bij ineens vol gas geven.

En mijn bmw r60/7 heeft de acceleratiepompen verstopt onder in de vlotterkamer. Als je het niet weet herken je ze niet gauw.
 
Jah, okee... in grove lijnen dan. Zoals ook niet iedere gewone carb een pomp heeft.
Mijn wellicht niet helemaal goede conclusie is dat een CV carb te langzaam open gaat om benzinetekort te creeeren
 
Een CV carburateur heeft idd geen acceleratiepomp nodig. Veel motoren hebben een CV carb, maar lang niet alle motoren. Een motor zonder CV carb rijdt wel altijd leuker omdat hij veel directer op het gas reageert.
 
01-0023-2T.jpg
 
Wat is er de reden van dat een viercilinder benzinemotor in een auto perse een acceleratiepomp nodig heeft en een motorfiets niet.

Nou rij ik niet zo lang 4-takt maar die 4-takten die ik open heb gemaakt hebben geen acceleratiepomp. En dan gaat het hier uiteraard over carburatiemotoren

Ik sleutel best veel aan klassieke auto's en die hebben vaak 1 of meer CV carburateurs, net als best wat motoren die geen acceleratiepomp hebben. De oer SU (Skinners Union) carburateurs (begin 1900 t/m jaren 70) werden in dezelfde tijd ook gebruikt voor (het opvoeren van) motorfietsen:

Photo2318hdi3-468x351.jpg
E-type-Triple-SU-HD8-1.jpg


En het leuke is dat nu in de klassieker wereld steeds vaker de SU's in opgefokte toepassingen worden vervangen door........ jawel......
2s7zamb.jpg


Mikuni HSR's met acceleratiepomp (lees: motor carburateurs). Want die bieden "instant" gasresponse en maximale prestaties in een klein jasje. Maar, die zijn dus een stuk minder handig om op een te laag toerental opeens het gas in te stampen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan