ACchterwiel bij bandit 650 bj 2006 blijft draaien

Cuchulain

MF'er
27 mei 2015
52
2
Nog een van onze drie motoren heeft het probleem van het ronddraaiende achterwiel, meer bepaald op de bandit 650.
Ik heb hier ook voor mijn gsx1100f een draadje over die koppeling.
Bij de 650 heeft het geen zin om het kabeltje wat aan te spannen; Dat maakt geen verschil. deze motor staat ook te koop, geef ik maar meteen mee.
de motor hebben wij van de eerste eigenaar over genomen. 54k op teller, en steeds bij 1 offciele suzukidealer onderhouden. De man is vrachtwagenchaufeur en heeft er niet zelf aan geprutst. Dus ook hier zit ik even op een dood spoor wat het moeilijk ontkoppelen betref. Bij recente middelzware motoren heb ik dat nu 2 maal voor in 10 jaar tijd; De FZ6 van yamaha had dit op het eind ook. Die is al 3 jaar verkocht. ik rijd sinds 1989 en had dit probleem was voor mij de eerste decennia onbestaande.
Wat zou er mis zijn met onze 650 bandit?
 
Tenzij je tijdens het rijden ook last hebt van het moeilijk ontkoppelen (vraag: is dat zo?), hoeft er niet per se iets mis te zijn: kan zijn dat de koppelingsplaten een beetje kleven, door de olie die erin zit bijvoorbeeld. Mijn splinternieuwe BMW heeft soms precies hetzelfde. Zo ook de GSF650 Bandit van mijn (ex-)vriendin: dat ding heeft het z'n hele leven gehad, toen-ie nieuw was, en ook bij het afscheid ervan bij km stand 60k of daaromtrent. Al mijn FJR-en hadden het, vooral na de koude start.
 
Laatst bewerkt:
Na een koude start bij een klevende koppeling kunt je dit doen: start de motor, laat hem stationair lopen, trek de koppeling in, laat de koppeling snel weer los. Hierna kan er doorgaans probleemloos in de eerste versnelling geschakeld worden. Ik heb er overigens ook een theoretisch verhaal bij bedacht.
 
Mijn yamaha hadden dat na koude start, net als de fjr van onze vriend hier. ik heb van 1991 tot 2000 de voorloper van de fjr gehad, de fj 1200, en van 2016 tot 6 maand terug uit nostalgie ook weer. Maar na 2 minuten warmdraaien stopt dat meedraaien van dat achterwiel; Bij de bandit is dit niet zo; dat is het verschilletje waar ik me vragen bij stel.

@RG-gamma als het mechaniek slecht afgesteld is dan zou dat al 14 jaar zo zijn. De vorige eigenaar heeft dat ook altijd zo geweten.

Begin maart was er bij mijn dealer trouwens ook een fjr rijder die het over zijn koppeling had. Mijn dealer heeft nog aan bmw gewerkt en deze merkte op dat dit fenomeen bij bmw zelfs nog veel sterker was. de bmw motoren (sommige) gaan zelfs lopen als je niet oplet, voegde hij er nog aan toe. Ik vind het gewoon vervelend, maar zo ver ik kan nagaan is alles steeds god gemonteerd geweest. Is er verschil mogelijk wanneer je omschakelt naar een bepaald merk/type olie die minder kleeft maar voldoende frictie houd op de platen?
 
Inderdaad, motor in de versnelling en achterwiel van de grond zal het wiel eigenlijk altijd wat meedraaien. Heeft zo goed als geen weerstand kleinste beetje wrijving tussen de platen door b.v. wat dikkere olie is voldoende. Als je stil staat op een vlakke ondergrond, zet de motor in de versnelling met koppeling ingetrokken en hij wil niet vooruit rollen dan is er meestal niets aan de hand. Pas als je de rem erbij moet pakken of echt tegen houden zou ik me zorgen gaan maken.
 
Je hebt het over aanspannen van de kabel, maar heb je nu wel of niet voldoende vrije speling op het handle?
Anders moet de kabel juist losser.
 
Er is een verschil mogelijk, maar die is erg klein.


Klein, maar niet onbelangrijk voor sommigen. Ik rijd wel eens graag met die 650, maar hij maakt met zijn originele uitlaat wel kabaal op de snelweg. ik doe veel snelwegverkeer, dat is niet echt deze 650 zijn ding vind ik. Aan legale snelheden is het te doen, maar als je regelmatig tussen 130 140:u gaat word het voor mij licht hinderlijk. Sinds we die bandit 1200 hebben heeft ze die ingepikt. Ze kan beter aan de grond, en dus meer kracht zetten met haar korte beentjes. Ook vind ze de neutraal makkelijker bij de 1200. deze zijn wiel trekt haast niet mee. Dus voor het neutraal schakelen heeft het op deze 650 wel een kleine invloed. het wiel trekt ietsje te hard. Dit is ook deel van de redenen dat we deze fiets te koop hebben gezet in België.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan