Accu aan de acculader Yamaha FZ6N

Infernoss

MF'er
3 jul 2019
102
71
Amsterdam
Hoi Allemaal,

Ik ben een mooi weer rijder, begin dit jaar een mooie Yamaha FZ6N gekocht uit 2008. Nu heb ik hem binnenstaan en ben ik voorlopig niet van plan om er mee te rijden.
Daarom zou ik graag een keer een acculader willen aansluiten. Ik ben niet de meest technische persoon, maar met youtube en google kom je erg ver. Het aansluiten lijkt mij dan ook geen probleem, echter blijkt dat de Accu van mijn motor niet onder het zadel zit. Deze zit onder de brandstoftank en ik heb werkelijk waar geen idee hoe ik erbij kom.

Iemand die een soortgelijke ervaring heeft? Ik vermoed dat ik de kap eraf moet halen en dat ik hem dan zou moeten zien. De handleiding van de motor is nogal onduidelijk erin hoe ik daadwerkelijk bij de Accu kom..... Er staat wel iets in over brandstoftank weghalen. Ik zit er ook aan te denken om een garage te bellen en te kijken of zij mij hier mee kunnen helpen en het 1 keer kunnen laten zien. Dan zou ik het de volgende keer zelf moeten kunnen doen...

Thanks
 
Ja, pas nog gedaan bij een 2004 model en dat zit best klote.
en ja de tank moet er af dus dat is lastig als die vol zit.
wat je vooral voorzichtig moet doen , als je de tank gaat verwijderen, is de slang van de benzine loshalen, die zit met een klem die aan 2 kanten goed ingeknepen moet worden eer je er aan trekt. dan komen er misschien een paar drupjes benzine bij vrij, maar het is plastic dus als je te lomp doet heb je een probleem want een benzinekraan is er verder niet.

kort en krachtig filmpje hoe dat werkt/ eruit ziet

Je zou kunnen proberen of je de positieve krokodillenklem van je lader op de plus kan krijgen zonder iets los te halen , min kan je dan ergens op het frame doen.

Ik zie ook geen losse kap op je benzinetank, die sommige motormodellen/merken wel hebben maar deze dus blijkbaar niet : Yamaha FZ6-SHG 2008 4S86 EUROPE 1G4S8-351F1 FUEL TANK - buy original FUEL TANK spares online
 
Als je echt lastig bij je accu kunt en je toch naar een garage gaat, zou je een aansluiting voor een onderhoudslader kunnen laten monteren. Dan sluit je je lader voortaan binnen 2 tellen aan.
De meeste CTEK en Optimate laders hebben er wel zo’n aansluiting bij zitten. Half metertje kabel vanaf je accu met een zekering naar een klein afsluitbaar stekkertje naar een handig plekje.

8937B795-D600-4CAA-AF94-B509C2C7594B.jpeg
 
Volgens heeft iedereen vakantie en zit massaal op MF 😀

Zelf gooi ik de tank voor de winter bomvol (dat doe ik eigenlijk het hele jaar wel), dus dan is het eraf halen ook weer zowat... Persoonlijk heb ik een hekel aan simpel sleutelwerk om alleen maar ergens bij te kunnen komen, dus dan liever 10 min. extra werk en er dan voor altijd vanaf zijn.
 
Thanks allen. Ik zag ook deze youtube filmpjes:


Daar verwijderen ze deels de tank zonder het geheel er af te halen. Heb alleen de tank inderdaad vol gedaan voor de winterstalling. Had alleen even eerst moeten kijken hoe de accu zat. Stukje onervarenheid.

En inderdaad het lijkt mij dan het beste om iets permanent aan te laten sluiten bij de garage ipv er zelf aan gaan kloten. Zodat ik makkelijk vanaf de zijkant hem kan aansluiten.
 
Thanks allen. Ik zag ook deze youtube filmpjes:


Daar verwijderen ze deels de tank zonder het geheel er af te halen. Heb alleen de tank inderdaad vol gedaan voor de winterstalling. Had alleen even eerst moeten kijken hoe de accu zat. Stukje onervarenheid.

En inderdaad het lijkt mij dan het beste om iets permanent aan te laten sluiten bij de garage ipv er zelf aan gaan kloten. Zodat ik makkelijk vanaf de zijkant hem kan aansluiten.

als de tank er niet af hoeft en die goed ondersteund is hoef je idd alleen die 2 boutjes aan de voorkant los te halen en een laadsnoertje aan te sluiten, dat is wel te doen.

*edit* wat een kleretroep van die muizen in dat 2e filmpje, ik dacht al ' wat zit daar nou voor zooi op zn luchtfilter..
 
Ik heb zelf een paar weken geleden op mijn FZ6SA uit 2006 een permanent druppellader kabeltje aangesloten.
Stap 1: Zadel en kappen die tegen je tank aan zitten eraf halen.
Stap 2: Als het goed is zitten er aan de voorkant van je tank 2 5mm zeskanten die je los kun halen en dan kun je de tank naar boven tillen (scharniert bij het zadel). Met een stukje hout van 25cm kun je deze dan tegenhouden als het ware zodat je met 2 handen aan je accu kunt werken.
Dan zie je als het goed is de schroefjes op de accu zitten. die even losdraaien, oogje van je kabeltje erdoor en de boel weer terugschroeven.

Ik was ook een beetje huiverig om dit te doen, maar eerlijk is eerlijk, het viel reuze mee.
 
Thanks!

Oke ik denk dat ik het toch zelf ga doen, mijn winterstallingperiod voor korting is ook net ingegaan bij de verzekeraar...
Het accugedeelte ziet er ook niet heel spannend uit inderdaad. De tank ben ik het huiverigst over.
Vriend van mij moest ook bij zijn auto nog een druppellader gebruiken, dus wordt een dagje samen aanklooien denk ik.
Wordt het iets meer gedoe dan gedacht, maar de groter de voldoening.

@Wesselzm had jij de tank ook vol?
 
Thanks!

Oke ik denk dat ik het toch zelf ga doen, mijn winterstallingperiod voor korting is ook net ingegaan bij de verzekeraar...
Het accugedeelte ziet er ook niet heel spannend uit inderdaad. De tank ben ik het huiverigst over.
Vriend van mij moest ook bij zijn auto nog een druppellader gebruiken, dus wordt een dagje samen aanklooien denk ik.
Wordt het iets meer gedoe dan gedacht, maar de groter de voldoening.

@Wesselzm had jij de tank ook vol?
Ja ik had hem zo goed als vol. Was niet echt een probleem. Ik ben er ongeveer anderhalf uur mee bezig geweest. Meeste werk was eigenlijk de kappen eraf halen (ik heb de gekuipte versie).

Succes ermee!
 
Ja ik had hem zo goed als vol. Was niet echt een probleem. Ik ben er ongeveer anderhalf uur mee bezig geweest. Meeste werk was eigenlijk de kappen eraf halen (ik heb de gekuipte versie).

Succes ermee!
Ah top, bedank. Denk dat het nog scheelt dat ik de naked heb. Tijd maakt me niet zoveel uit, uiteindelijk vind ik het wel leuk als het me lukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan