Accu aan Optimate 4 druppellader

Martijn-A

Grunniger yn Fryslân
13 feb 2022
176
232
Sneek
Dag mede MF-ers,

Heb voor het eerste keer de optimate 4 in gebruik genomen. Boekje door genomen. Echter, kom ik er niet helemaal uit. Denk voor jullie simpel antwoord op mijn vraag.

Ik heb de optimate 4 aangesloten via Can-bus.
Aangezet en heeft de stappen door lopen. Na de “test” van 30min. geeft hij het volgende aan (zie filmpje), echter kan niet uit de handleiding opmaken wat hij nu aan het doen is.

De amps knippert maar er staat geen “charge” of “Save”.

Of is hij nu de test voor 12 uur aan het doen.

Alvast bedankt voor reacties
 
Oplossing
Hij is met 0.2A aan het laden na de testfase of oplaaadfase, zodra hij vol is dan gaat hij over in de testfase:

89F339F1-3EF0-408B-9759-0390AD965DCF.jpeg
Is deze Optimate geschikt voor een CAN-bus systeem. Of heb je hem rechtstreeks op de accu aangesloten.

Op de CAN-bus

Dag mede MF-ers,

[...]

Ik heb de optimate 4 aangesloten via Can-bus.

[...]

Ik heb me echt verbaasd over de ingewikkelde gebruikersinterace van zo'n simpel apparaat. Als lampje zus en zo samen branden dan dit, als alleen die brandt dan dat. Maar dan wel afhankelijk van de laadmodus (direct of CAN-bus) anders betekent het weer wat anders.

En ik ben dan wel zo eigenwijs om te denken dat als ik het ingewikkeld vind, het niet aan mij ligt. Uiteindelijk is mijn ervaring dat als je hem er lang genoeg aan hebt liggen, de accu vol is. Halverwege kijken wat die aangeeft over de staat van de accu, leidt alleen maar tot verwarring.
 
Op de CAN-bus



Ik heb me echt verbaasd over de ingewikkelde gebruikersinterace van zo'n simpel apparaat. Als lampje zus en zo samen branden dan dit, als alleen die brandt dan dat. Maar dan wel afhankelijk van de laadmodus (direct of CAN-bus) anders betekent het weer wat anders.

En ik ben dan wel zo eigenwijs om te denken dat als ik het ingewikkeld vind, het niet aan mij ligt. Uiteindelijk is mijn ervaring dat als je hem er lang genoeg aan hebt liggen, de accu vol is. Halverwege kijken wat die aangeeft over de staat van de accu, leidt alleen maar tot verwarring.
Bij mij staat hij meestal op groen,en dan vind ik het best,kan mij al die feestverlichting boeien
 
Fase van snappen hoe zoiets in elkaar steekt ben ik allang voorbij, ik sluit hem aan en koppel hem af als ik wil gaan rijden. Heb zo’n ding (meerdere) en in de afgelopen 15 jaar nog nooit problemen mee gehad. Ok, accu gaat ook weleens stuk maar dat mag….._O-
 
Op de CAN-bus



Ik heb me echt verbaasd over de ingewikkelde gebruikersinterace van zo'n simpel apparaat. Als lampje zus en zo samen branden dan dit, als alleen die brandt dan dat. Maar dan wel afhankelijk van de laadmodus (direct of CAN-bus) anders betekent het weer wat anders.

En ik ben dan wel zo eigenwijs om te denken dat als ik het ingewikkeld vind, het niet aan mij ligt. Uiteindelijk is mijn ervaring dat als je hem er lang genoeg aan hebt liggen, de accu vol is. Halverwege kijken wat die aangeeft over de staat van de accu, leidt alleen maar tot verwarring.
Ligt het dus niet aan mij. Was op den duur zover dat ik mijn vrouw het zelf heb laten lezen. Direct doorgegaan naar de volgende stap MF inschakelen 😉
 
Ik ben tevreden. Hij geeft geel/groen aan. Voor mij goed genoeg.

Iedereen bedankt voor de reacties/antwoorden. Ben weer een stuk wijzer geworden*D
 

Bijlagen

  • 2AC3BF08-41F6-4841-9CBA-FBF217933762.jpeg
    2AC3BF08-41F6-4841-9CBA-FBF217933762.jpeg
    203,7 KB · Weergaven: 19
Terug
Bovenaan Onderaan