accu (bijna)leeg; starten voor newbie's

Brrollo

MF'er
24 jun 2004
126
0
diemen
JAja...vooral door willen blijven rijden van de winter, maar de tussenpozen worden wel steeds langer...
Vandaag bleek dat twee weken rust met ingeschakeld alarm toch teveel had getrokken van t accuutje. Ben maar opgehouden met doorstarten om te voorkomen dattik m helemaal leeg aan het starten was. Maar hoe nu verder? Ervaring anyone?
 
JAja...vooral door willen blijven rijden van de winter, maar de tussenpozen worden wel steeds langer...
Vandaag bleek dat twee weken rust met ingeschakeld alarm toch teveel had getrokken van t accuutje. Ben maar opgehouden met doorstarten om te voorkomen dattik m helemaal leeg aan het starten was. Maar hoe nu verder? Ervaring anyone?
Aandrukken of weer volladen.

En dan natuurlijk nieuwe accu als je 'm niet twee weken kunt laten staan. Of een andere oplossing.
 
Overstarten vanaf een andere accu, en dan vol rijden (accu) of accu 24 uur aan de lader.

De accu verliest standaard 1% aan cap. per dag, bij vorst 5%, dus dat gaat snel, ik start elke week de motoren even die ik die week niet gebruikt hebt en stuur ff 20 min, dan kunen ze er weer een week tegen, als het geen -20 wordt (buiten gestald) beide winterfietsen
 
Een druppellader kopen, voor het geval je langer stil staat. (enne die druppellader zal je nog wel vaker nodig gaan hebben, kan je in iedergeval zelf checken of je accu niet overleden is of beschadigd...ACCUMATE is een goeie)
 
WANNEER LADEN?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.
LADEN EN ONTLADEN
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur
ONDERHOUDSLADER
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen wc druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er ver schillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning.
NETADAPTERS? NIET DOEN!
Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.
NIEUWE ACCU’S
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
BIJVULLEN VAN ACCU’S
Het electrolyt (voor een nieuwe accu zwavelzuur) is de geleidende vloeistof waarmee een nieuwe accu wordt afgevuld. Daarna moet je een accu nooit meer bijvullen met electrolyt, maar hooguit met gedestilleerd water. Een onderhoudsvrije accu mag je nooit lospeuteren en bijvullen
ACCULADER EN AUTO ALS STARTHULP
In de handleiding van een lader wordt er meestal niet over gesproken, maar gebruik een lader nooit als starthulp. Een auto en zijn accu zal je in de meeste gevallen wel weer op weg helpen, maar er kan grote schade ontstaan aan jouw accu. Met name onderhoudsvrije accu's kunnen slecht tegen te hoge stromen. Een ander punt betreft motoren met een motormanagement systeem. De centrale regeleenheid kan kapot gaan als de autoaccu wordt gebruikt als starthulp. Ook kan een slechte accu uit elkaar spatten als je er bijvoorbeeld een accu van een dikke diesel aan vast knoopt.
AANSLUITEN VAN EEN ACCULADER
Vaak staat in de handleiding van de lader hoe je een accu moet aansluiten. De volgorde is eerst de klemmen van de acculader op de accu aansluiten, de rode op de plus en de zwarte op de min. Heb je dit gedaan dan steek je de stekker in een 220V stopcontact. Zo voorkom je vonkvorming en eventuele beschadigingen aan accu en lader.

De accu verder;

Een accu is net zoiets als behang het valt pas op als het er niet meer is.
Tot die tijd kun je het eigenlijk negeren.
Tot het moment dat het ineens weg is.
Dan opeens mis je iets.
Een motorfiets is niet meer tot leven te wekken zonder accu, tenzij je nog een ouderwetse magneetontsteking gebruikt en genoegen neemt met een lichtopbrengst die toe en afneemt bij het wisselen van de toerentallen LANG LEVE DE RATBIKE!
Aan het eind van het seizoen wordt het glimmende ijzer weggezet zonder enige voorziening en dan gaat de eigenaar ervan uit dat alles in het voorjaar zo maar weer zal functioneren.
In het ergste geval houdt men er rekening mee dat de motor even gestart moet worden met behulp van een autoaccu.
Maar zeker de ouderwetse loodaccu, is een redelijk delicaat stukje techniek dat, net als de rest van een motorfiets, onderhoudt behoeft.
Gemiddeld verliest een loodaccu die niet meer wordt opgeladen ongeveer 1% van zijn vermogen per dag wat alleen maar meer wordt wanneer er nog accessoires als een klokje of een alarmsysteem actief zijn.
En een accu die helemaal wordt leeg getrokken krijgt sulfideaanslag op de platen waardoor een soort kortsluiting ontstaat en de accu niet meer oplaadt.
Die kan je dus weggooien

Wat ikzelf doe, in mijn eigenbouw Viper Intruder VS 750 blijft heel de winter de accu in staan in de schuur waar het niet warm is.

Deze staat aan een druppellaadsysteem van M&S, werkt perfect
Maar dan in het voorjaar, wordt ie overgestart met een powerpack van 1600 Ampère, middels het M&S systeem en de accu = stroomgeleiding, reduceer apparaat van de ampère’s, en dan is het starten lopen

Druppel lader is absoluut geen acculader, druppellader laadt de accu bij tot haast vol, 13.8 volt geloof ik, en dan ontlaad ie hem weer, vaak tijdens het afhalen is ie in de ontlaad fase en start de fiets dus niet.

Bij mijn andere motoren haal ik de accu’s eruit en zet deze op de warme vliering de hele winter lekker aan een druppellader daar komt de factor temperatuur bij kijken en dat is in het voorjaar erin zetten en starten lopen.

En de GSX 1100 loopt heel de winter als echt pekelijzer door

Vragen? Niet duidelijk? Stel maar.

Groeten Hulzie
 
[me]Crash heeft hier helaas een beetje teveel ervaring mee B| oude cb's starten slecht in de winter [/me]

controleer dodemansknop & standaard!
Licht uit!
contact aan
motor in 2e versnelling
choke aan
koppeling in
zo hard mogelijk met de motor aan de hand rennen
op de motor springen en tegelijk of een fractie later de koppeling laten knallen!

meestal slaat ie dan gelijk aan of begint een beetje te stotteren, indien gewenst herhalen ;)
houd in ieder geval NOOIT het gas vol open want dan verzuipt ie :(

 
Laatst bewerkt:
ik denk dat je het gas gewoon moet doen als je normaal ook doet met starten dmv de startmotor... tis immers nu de ketting die de motor aandrijft ipv een startmotor, maar de beweging is hetzelfde.
en inderdaad zal dankzij de compressie en de tandwielverhoudingen het een beetje zwaar worden om door een 1ste versnelling heen te duwen
 
Ik heb zelf een CB 750 van 1973, waar de electrische starter vanaf gesloopt is, in die ruimte de bobine's weggebouwd zijn, maar met deze vorst nog 1 x kickstarten en lopen (twee keer zonder op contact voortrappen, olie naar de nokkenassen bregen) en dan op contact, en rambam zegt ie. Wel op de choke, 2 maal zonder op contact gas geven, volledig op en dicht, en dan op contact, 1 x trappen en gelijk een feestje, is gewoon een kwetsie van juiste bougies, en onsteking exact op tijd, en geen verlies is in de kabels

DSC00163.JPG


Vanochtend om 05.00 uur nog feestje gehad in de vorst, en morgenvroeg weer om 05.00 uur ( alle chroom staat in de food lube, gebeurd niks mee)

Als ze echt pekel gestrooid hebben gebruik ik de GSX 1100 voor het werkverkeer pas
 
Laatst bewerkt:
Als ze echt pekel gestrooid hebben gebruik ik de GSX 1100 voor het werkverkeer pas

Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is maar in Almere en omstreken zijn de straten en wegen al wit van het zout ;(
 
Das droog zout, doet niet veel, daar vindt ik olie afdoende voor (en ik rij door het veld heen naar mijn werk, is maar 17 km, daar wordt niet gestrooid, nu nog niet tenminste) Rimboebewoner zeg maar
 
[me]Crash heeft hier helaas een beetje teveel ervaring mee B| oude cb's starten slecht in de winter [/me]
controleer dodemansknop & standaard!
Licht uit!
contact aan
motor in 2e versnelling
choke aan
koppeling in
zo hard mogelijk met de motor aan de hand rennen
op de motor springen en tegelijk of een fractie later de koppeling laten knallen!

meestal slaat ie dan gelijk aan of begint een beetje te stotteren, indien gewenst herhalen ;)
houd in ieder geval NOOIT het gas vol open want dan verzuipt ie :(

Tenzij SV650 ... -> bij contact gaat het licht aan en indien niet te starten -> aanduwen zal ook niet meer lukken B|
 
Ik weet niet wat voor motor je hebt maar als het meer dan 125cc is, zou ik hem in een hogere versnelling zetten ;)

Eerste manier:
Dr naast rennen (zo hard mogelijk), dr op springen en terwijl je nog een keer extra op het zadel springt gewoon in de 1 stampen.
Lukt dat niet, dan kun je hogere versnellingen proberen, maar met ingetrokken koppeling en in de versnelling duwt ie een stuk zwaarder.
 
Eerste manier:
Dr naast rennen (zo hard mogelijk), dr op springen en terwijl je nog een keer extra op het zadel springt gewoon in de 1 stampen.
Lukt dat niet, dan kun je hogere versnellingen proberen, maar met ingetrokken koppeling en in de versnelling duwt ie een stuk zwaarder.

Dat valt je om de donder niet mee, enzei je een echte brommer hebt, maar met een beetje motor, mijn 1100 redt je dat daar niet mee, 750 ook niet, alleen de CB 350, die valt te duwen

Bij de SV is het een kleine kunstje om hem tijdens het starten het licht niet te doen laten branden, daar zet je zo een schakelaar tussen en bouw je weg ergens in de kuip
 
Als de startmotor wel de boel goed aanjaagt maar de motor niet start is er mischien ook wel iets anders aan de hand. Want als je hem leeg kan starten dan werkt de accu nog voldoende. Hoor je alleen tjechek en nog es tjechek en daarna niks dan is de accu leeg.(en wordt het dus aanduwen maar doe dat in zijn 2 of zelfs 3 ivb compressie)Check wel ff als hij loopt of de accu geladen wordt want zeker na lang stilstaan willen de koolborsteltjes van de dynamo wel eens niet meer werken en rijd je de accu leeg. een tik tegen het dynamo deksel wil dan wel eens helpen.

Bij het starten met moeilijk weer zet ik hem ook altijd eerst in zijn vrij (dus niet alleen maar ontkoppelt want dan ondervindt de motor toch nog een extra weerstand)

Wat kan het zijn?en wat kan ik doen?

*Benzine van slechte kwaliteit (zomer benzine, bezine te oud) met weinig hoge fracties waar door hij nu met de kou moeilijk aan slaat)
Flesje benzine verbeteraar er in tot de winterbenzine net als de Beaujolais is geariveerd en tijdelijk hoger octaan gehalte tanken(helpt ook wat bij carbicing)
.
*Bougie heeft zijn beste tijd gehad. En vonkt niet optimaal waardoor hij niet aanslaat. Boudies vervangen/schoonkamen bijbuigen.

*Lek stroom de kabel naar de bougie verliest stroom waardoor deze niet vonkt en dus niet aanslaat. Kabels inspuiten met vochtwerende electrospray bougieskappen in vetten met vaseline. En als dat niet helpt vervangen (soms een duurgeintje ivb vastzitten aan boubine. krimpkousen willen ook wel eens de truuk doen.

*Kapotte zekering. start circuit doet het wel maar motor circuit is onderbroken. Zekeringen controleren

*Benzine kraan staat nog dicht.(checken of je geen vrouw bent) kraan openen en ff wachten.

*Benzine is op. (checken of je geen vrouw bent)Tanken met een Jerrycan.

*Startknop/dodemans knop staat uit. (jezelf voor je harses slaan) knop om en starten.

*Vocht onder in je caberatuers. Carbs een voor een aftappen met schroefje onder aan de carb.

Ik ben vast nog wel iets vergeten maar dat wordt wel weer door een ander aangevuld.
 
Een paar weken geleden trof ik in de parkeergarage een collega aan die pogingen deed zijn gsxr aan te duwen.
Op motorlaatzen op een gladde garagevloer valt dat dus niet mee. Bovendien was zijn accu zo leeg dat de benzine pomp en injectie ook geen stroom meer kregen.
(leve de carburatuer en de vacuümpomp).
Uiteindelijk hebben we, terwijl hij op de motor zat, met twee man de motor een flink eind (meter of twintig) na koppeling los door moeten duwen voordat hij aansloeg.
 
*Benzine van slechte kwaliteit (zomer benzine, bezine te oud) met weinig hoge fracties waar door hij nu met de kou moeilijk aan slaat)
Flesje benzine verbeteraar er in tot de winterbenzine net als de Beaujolais is geariveerd en tijdelijk hoger octaan gehalte tanken(helpt ook wat bij carbicing)
Winterbenzine? Wat is dat?
Nog nooit van gehoord eigenlijk, maar ben nu wel nieuwsgierig.
 
Laatst bewerkt:
Dat valt je om de donder niet mee, enzei je een echte brommer hebt, maar met een beetje motor, mijn 1100 redt je dat daar niet mee, 750 ook niet, alleen de CB 350, die valt te duwen

Bij de SV is het een kleine kunstje om hem tijdens het starten het licht niet te doen laten branden, daar zet je zo een schakelaar tussen en bouw je weg ergens in de kuip


ik deed het met men ZX7R alleen :-)
vorig weekend nog (2x) met een RF900R van een maat gedaan, moesten we met 3 voor zijn (1 erop zitten en 2 duwen)
 
LOL !! ...

Ik heb één keer mijn Goldwing 1200 aangeduwd ...(vergeten contact helemaal uit te zetten)

Dat was de eerste , maar zéér zeker óók gelijk de láátste keer ! (380 kilo !!) ... B|

Ik was kapòt !
 
Een druppellader kopen, voor het geval je langer stil staat. (enne die druppellader zal je nog wel vaker nodig gaan hebben, kan je in iedergeval zelf checken of je accu niet overleden is of beschadigd...ACCUMATE is een goeie)

Het enige juiste antwoord voor een structurele oplossing :}
 
Starten in z'n vrij met de koppeling ingetrokken, scheelt weer wat weerstand.
 
Winterbenzine? Wat is dat?
Nog nooit van gehoord eigenlijk, maar ben nu wel nieuwsgierig.
Winter benzine bevat meer snel verdampende benzine delen(hoge fractie) en ook minder water waardoor de benzine bij koudere temperaturen makkelijker een gasmengsel vormt en minder vocht bevat wat kan bevriezen voor de sproeier van de carberateur.

Winter bezine wordt helaas steeds later geintrodiceerd ivb directe brandstof inspuiting van auto's die hebben geen carbs meer.
 
ah batterij problemen waar kennen we die van ... *D

Mijn intruder 750 heeft dat eens gehad met een batterij van 1 maand oud, in het mooiste deel van september. De batterij kon blijkbaar niet tegen de warmte (slecht batterijtje geweest) en 1 cel begaf het. Heb het ding 4 km bergop geduwd (zelfs na het starten met een auto-accu viel hij stil bij het minste stroom verbruik bvb het remlicht). Resultaat 2 uur later op het werk en doodop. (Kardan aandrijving en 80cm breed stuur bergop is zwaar balen).

Met de CBR600F heb ik het dit weekend gehad bij het ophalen, (wist echter dat de batterij leeg was en na een 24 uur aan de druppellader ging hij weer als een klokje hoor) gewoon lang stukje oprit of weg zoeken, in zijn 1 zetten, lichten en troep af, rennen gelijk een halve gare, eenmaal wat vaart erop springen en koppeling laten schieten (minimaal gebruik van de gas tenzij je graag vliegt) en voila, je kan naar huis... Misschien niet het beste voor ketting/koppeling maar werkt wel en 10 km duwen doen we niet aan mee.

Groeten SV
 
Terug
Bovenaan Onderaan