Accu bijvullen / advies nieuwe accu

Emile007

Die hard MF'er
22 mrt 2005
296
304
Utrecht
Even een nitwit vraagje (heb al gezocht maar geen juist antwoord gevonden...)

Mijn accu doet het niet meer (motor heeft 6 weken stil gestaan) Ik gister de accu eruitgehaald en wat zie ik: 5 van de 6 compartimenten zijn helemaal leeg!
Er zit een Yuasa YB10L-B2 (Retarded Sulvation) in.

Ik heb hem zo leeg aan de oplader gehad...

Heeft het nog zin om hem bij te vullen met gedestileerd water?
Moet er ook accuzuur bij?

Of zal ik maar gelijk een nieuwe kopen? Zo ja, welke, want bij Motozoom e.d. hebben ze 200 modellen (en het scheelt behoorlijk is prijs met bv. Safe)
Ik rij 1 a 2 keer per week en soms ook 2 weken niet. In de winter staat de motor netjes ingepakt in de schuur... (met de accu in huis aan de druppellader)

E.
 
Leeg is waarschijnlijk einde verhaal voor de accu. Tenzij je weet hoe hij is leeggeraakt (motor omgevallen of zo). Dan wil vullen met zuur nog wel eens werken.
Anders gewoon vervangen. Scheelt je een hoop ellende.

Welke? YB10L-B2 lijkt me.

Motozoom:
Er zijn 2 producten gevonden:
Accu's en Ontsteking
product bestelnr. van voor
VARTA accu YB10L-B2 12036745 57,95 54,95
SAITO accu YB10L-B2 12036825 31,95 25,95
 
Ik dacht ook altijd dat helemaal leeg het einde van de accu was.
Maar vorig jaar had ik ook een keer alles droog. Toen starte hij gewoon na het vullen met gedes water. Dus ik denk dat het zeker het proberen waard is.

Vullen met zuur hoeft niet, want dat verdampt niet. (alleen zoals hierboven geschreven als hij is omgevallen)

Dus proberen. Water kost bijna niks.

[me]De Highlander zijn accu is nu een jaar later wel op.[/me]
 
ik heb de accu van de onlangs verkregen Z400 (ook bijna helemaal droog) gevuld met een nieuwe lading zuur (gewoon te koop bij de brezan of andere automateriale zaak, WEL EEN SMERIG GOEDJE!!!) en nu is hij gewoon weer op te laden (heb nog niet lang genoeg kunnen rijden om hem op te laden, maar reeds na 10 minuten pruttelen op het erf kwam de start motor al weer tot leven (daar voor NIETS (niet eens het relais))
dus is het proberen waard, fles kost iets van een euro.
 
Nieuwe accu kost 26 euro bij Motozoom (zo'n saito ding) en met druppellader blijft die accu wel heel.

Met deze blijf je voor 99,9% zeker met het gekloot zitten en loop je de kans je dynamo en spanningsregelaar dr uit te stoken.
 
Ik zou het bijvullen met gedistilleerd water altijd proberen; zit je zonder vervoer te ver weg dan is ook VERSE smelt van SCHONE sneeuw uit de diepvrieskast veilig.

Meet wel je spanning op de accu na met draaiende motor bij diverse toerentallen. Als bij flink toerental de accuspanning niet ongeveer 14 Volt haalt is er iets mis (kàn de accu zelf zijn) maar als je er hele Volts bovenuit gaat is er meestal iets mis met de spanningsregeling (zeer slecht voor de accu).

Kort na een rit en zonder recente her-start moet de accu ruime strepen boven 12 Volt staan, "staat-van-nieuw / ideaal" zelfs 13,2 Volt.

Na 1 of enige dagen stilstand zonder herstart moet de spanning toch ook nog wel liefst iets boven 12 zijn, hoewel ik soms machines goed zag starten na meting van slechts 11,8.

Heeft een accu met juiste vloeistofstand onbelast minder dan 10,8 Volt klemspanning dan is-ie voor 99,9% zeker dood.
 
Nieuwe accu kost 26 euro bij Motozoom (zo'n saito ding) en met druppellader blijft die accu wel heel.

Met deze blijf je voor 99,9% zeker met het gekloot zitten en loop je de kans je dynamo en spanningsregelaar dr uit te stoken.

Ja, die risico's bestaan zeer zeker; daarom ook minstens eerst kijken of je een herstelpoging de moeite waard vindt en bij alle probeersels METEN hoe de boel reageert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan