accu binnen 6 maanden stuk

bierelier

Booze Brother, Pensionado.
Donateur
2 jan 2002
41.186
29.074
Snits
motor
Honda CB Sevenfifty 1992, km st 102000,

vorig jaar nieuwe accu geplaatst, zeer weinig gereden, 500km hooguit, vorige accu was ook al na 2 jaar stuk.
heb vorig jaar voor plaatsen eea nagemeten met de oude en nieuwe accu
accu spanning voor tijdens en na laden-
accuspanning bij starten - oude accu zakte naar 5 -6 volt , nieuwe accu 12 v ruim
met nieuwe accu laadspanning gemeten volgens instructie van Zot, spanning blijft netjes tussen/onder/boven de opgegeven waardes.

vandaag aan de hand van boek wat dingen gemeten, weerstand van de spoelen op de dynamo allen netjes rond de opgegeven waardes.
de spanningsregelaar gepoogd te meten, ook volgens instructie uit boek, daar meet ik ik gewoon compleet niks, op geen enkele opgegeven combinatie.

met een opgeladen accu - geeft 13v aan, een startpoging gedaan, klein klikje maar verder niks accuspanning zakt naar 4-5 volt.
accu is overleden iig daar ga ik vanuit, maar om nu na iedere 500 km een nieuwe accu te halen wordt me wat te gek.
vorig jaar na plaatsen nieuwe accu ook nooit startproblemen gehad en er zat meestal wel enkele weken tussen de ritjes, sleutel omdraaien en starten zonder problemen.
accu ziet er ook goed uit, niks te zien van oververhitting oid

voor ik een nieuwe cq 2dehands spanningsregelaar koop wil ik wel weten dat dit het euvel is.
iemand nog een idee?
 
Om de Optimate LEDs te begrijpen moet je minstens rocket science cum laude aan MIT hebben afgerond.
Het aandachtig lezen van de gebruiksaanwijzing, in een poging om de werking te doorgronden, resulteert niet zelden in gedwongen psychiatrische opname.
vandaar die mannen in witte jassen ...
 
wat je zou kunnen proberen:


Dan kan je real time de accu in de gaten houden. Trekt weinig stroom. etc. helpt misschien?
 
Laatst bewerkt:
het apparaatje geeft wel inzicht in de accu spanningen, tijdens het starten, rijden.... je ziet spanningen in een grafiek. Niet 100% accuraat , maar misschien goed genoeg om het probleem zelf te vinden....lekstroom is dan maar voor 1 dag , dat je het apparaatje gebruikt.
 
het apparaatje geeft wel inzicht in de accu spanningen, tijdens het starten, rijden.... je ziet spanningen in een grafiek. Niet 100% accuraat , maar misschien goed genoeg om het probleem zelf te vinden....lekstroom is dan maar voor 1 dag , dat je het apparaatje gebruikt.
het blijft een dure voltmeter (en alleen dat) met een zender en je betaald ook voor de app
op alieexpress koop je een voltmetertje voor in je dashboard voor 2? euro, je ziet ook in real time wat de spanning is en die trekt je batterij niet leeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan