Accu defect of,........??

Tigobel

Rookie
20 apr 2008
7
0
Amersfoort
Terug vanuit Assen onderweg ff een bakkie gedaan.
Motor starten en nee hoor!!! Accu leeg. Na wat duwen en enkele zweetdruppels weer gestart.
Thuis aangekomen, 50km verder, de motor uitgezet en direct weer proberen te starten. NIETS, ik hoor alleen de benzinepomp opkomen en tijdens het starten het relais tikken, onvoldoende spanning!
De volgende ochtend weer proberen te starten, staat direct aan, dit meerder keren herhaald ook vandaag nog.
Al met al vreemd, onderweg geen spanning, thuis gekomen ook niet, nachtje slapen en alles lijkt weer in orde.

Het is overigens een nieuwe accu omdat de oude defect was. Of toch niet, bij de oude merkte ik als ik even gereden had dat deze ook in elkaar zakte.

Iemand een idee?
Het lijkt erop dat de accu zich tijdens de nacht hersteld/laadt?

Ps. het betreft een Triumpf Daytona 955I, 2003.
 
Hmmm,dat probleem heb ik ook de laatste tijd met de accu van m,n Magna.
Motor start koud perfect en startmotor draait ook vlot rond.
Maar als de motor warm is en bv na het tanken weer wil starten dan krijg ik hem maar moeizaam gestart,startmotor draait dan ook minimaal rond.
De volgende dag,koude motor....niets aan de hand!?
Ik vermoed dat de accu net aan genoeg spanning heeft om te starten,maar zodra de accu wat warmer? is geworden minder spanning afgeeft? ofzo?
 
Mogelijk komt de bendix niet in. Mocht dit weer gebeuren dan kan ik hier eens meer op letten.
Vroeger met mijn gaf ik er een ram tegen met een hamer en deed het dan weer. Mogelijk speelt dit nu ook?
Waarom als hij warm is, zo lijkt het tenminste.
 
hmmm bij mij is het zeker als die warm is,denk dat ik gewoon een wat mindere accu hebt en eerdaags leeg kom te staan maar wacht wel ff af,aanlopen kan dan altijd nog.....'
Want ronddraaien doet die bij mij dan nog wel alleen veel trager dan bij een koude motor(en accu?)
Als ik jou was zou ik inderdaad ff (mits je er bij kan) voorzichtig een tik tegen je startmotor geven kijken of die het dan doet.
Blijven de koolborstels hangen,misschien idd bij warmte ivm uitzetting van het één en ander?
 
Mogelijk komt de bendix niet in. Mocht dit weer gebeuren dan kan ik hier eens meer op letten.
Vroeger met mijn gaf ik er een ram tegen met een hamer en deed het dan weer. Mogelijk speelt dit nu ook?
Waarom als hij warm is, zo lijkt het tenminste.

Bendix??

Dit is een motor forum. Een bendix wordt op een startmotor van een automobiel gebruikt.

Normaal gesproken neemt de accu capaciteit af als de accu kouder wordt, dus het probleem zit waarschijnlijk niet in de accu.
Probleem kan dus heel goed in de startmotor zitten.
 
Normaal gesproken neemt de accu capaciteit af als de accu kouder wordt

Kouder? Ja in de winter! Zo rondom het vriespunt.
Een accu die warm wordt (buiten bv 25 Graden plus de evt. warmte van het motorblok) verminderd ook de werking van de accu.
Vaak merk je dat niet tot nauwelijks omdat een motor in het algemeen dan ook weer makkelijker start.
Tigobel,heb jij je nieuwe accu eerst nog ff aan de lader gezet of direct in de motor gezet?
Het kan dan ook zijn dat je accu het max. spannings niveau nog niet heeft bereikt.
Ik zou de accu eerst maar eens checken,evt. opladen,is toch het makkelijkste in eerste instantie.
Als dat niet helpt dan weet je pas zeker dat het niet je accu is!
 
Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gehad. Bleek een vuile startmotor te zijn. De startmotor goed schoon gemaakt met WD40 en weer ingevet met kopervet. Daarna is het probleem niet meer terug gekomen.
 
Het kan ook aan je bougiekabels/ een leiding liggen.
Of (kans is klein maar kan wel) aan je startknop, die kan corrosie bevatten, gewoon openmaken een keertje schoonmaken met wd40 en proberen.

s6
 
Wat betreft je accu kan ik alleen het aloude "Meten is weten" toevoegen.
Haal je accu eruit, bekijk hem goed (nog voldoende accuwater) en meet hem eens door.
Kijk ook of hij zijn spanning nog kan houden na enige tijd.
Aan de hand van je omschrijving is het goed mogelijk dat je accu stuk, je startmotor niet inkomt of je startrelais overleden is.
Enfin, meten is weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan