Accu defect?

Marc Keijsers

MF veteraan
9 sep 2001
3.275
1
Sevenum
Ik hang met dit weer iedere week accu aan lader. Ik rij iedere dag 2x 10 kilometer. Motor start steeds goed, behalve als hij 5 minuten heeft stilgestaan met warme motor bv na tanken. Startmotor krijgt motor dan niet rond. Vreemd dat de koudstart wel lukt want dan is olie veel dikker. Wie weet of het aan de accu ligt of andere oorzaak. (accumate geeft oranje aan, laadt dan half uurtje, en dan weer groen)

Groet, Marc
 
Zo vaak bijladen dient geen enkel doel. Je accu zal er alleen slechter van worden.
Als je al wekelijks rijdt is er niks aan de hand en hoef je niet bij te laden. Het wordt anders als je hem een maand stil zet, maar ook dan nog zou een flinke rit voldoende moeten zijn om de accu weer op peil te krijgen...

Ik zou eens gaan kijken naar een andere accu want warm starten moet ook prima gaan met een normale accu. Mijn vorige auto had ook warme start problemen en bleek ook een overbejaarde accu te zijn...
 
Wat voor motor ?
Ook ik had dat probleem ooit met mijn V-Max.
Bleek dat de startmotor als ie warm was, slechte massa maakte in de startmotor zelf.
Warmte= uitzetting=geen contact.
Na +/-10 minuutjes wachten startte ie weer.
Startmotor opengemaakt en massa aansluiting dikker gesoldeert.
Wel soldeer gebruikt die hogere temp. aankan dan huis- ,tuin- en keuken soldeer.
Probleem bij mijn motor is sindsdien opgelost. :Y
 
Zo vaak bijladen dient geen enkel doel. Je accu zal er alleen slechter van worden.
Als je al wekelijks rijdt is er niks aan de hand en hoef je niet bij te laden. Het wordt anders als je hem een maand stil zet, maar ook dan nog zou een flinke rit voldoende moeten zijn om de accu weer op peil te krijgen...

Ik zou eens gaan kijken naar een andere accu want warm starten moet ook prima gaan met een normale accu. Mijn vorige auto had ook warme start problemen en bleek ook een overbejaarde accu te zijn...

Waarom is wekelijks laden slecht?
Het kan dat mijn accu slecht of versleten is, maar waarom gaat de koudstart dan erg goed ?
 
Wat voor motor ?
Ook ik had dat probleem ooit met mijn V-Max.
Bleek dat de startmotor als ie warm was, slechte massa maakte in de startmotor zelf.
Warmte= uitzetting=geen contact.
Na +/-10 minuutjes wachten startte ie weer.
Startmotor opengemaakt en massa aansluiting dikker gesoldeert.
Wel soldeer gebruikt die hogere temp. aankan dan huis- ,tuin- en keuken soldeer.
Probleem bij mijn motor is sindsdien opgelost. :Y

CBR600RR
Oei, das veul en gespecialiseerd werk. Hij draait wel, maar is moe! /zou ik eigenlijk een keertje moeten jumpstarten met warme motor. Start ie dan wel goed, dan is startmotor niet dus.
 
Als je wekeljks laadt, word de accu "lui" en de levensduur van de accu wordt verkort.
Op sommige laders zit een optie voor diepladen.
Eerst ontlaadt ie de accu en daarna wordt ie geladen. Duurt ook veel langer dan normaal laden. Goed voor de accu, word ie sterk van. Eens in het jaar is voldoende.

In principe laad jouw spanningsregelaar de accu voldoende bij.
Probeer eens een andere accu te lenen. Of zuurwegen, dan weet je zeker of het aan de accu ligt. Kun je bij een motordealer ff laten doen of garage ,maar deze hebben meestal geen kleine tule om het accuzuur uit te zuigen.
 
Als je wekeljks laadt, word de accu "lui" en de levensduur van de accu wordt verkort.
Op sommige laders zit een optie voor diepladen.
Eerst ontlaadt ie de accu en daarna wordt ie geladen. Duurt ook veel langer dan normaal laden. Goed voor de accu, word ie sterk van. Eens in het jaar is voldoende.

In principe laad jouw spanningsregelaar de accu voldoende bij.
Probeer eens een andere accu te lenen. Of zuurwegen, dan weet je zeker of het aan de accu ligt. Kun je bij een motordealer ff laten doen of garage ,maar deze hebben meestal geen kleine tule om het accuzuur uit te zuigen.

Heb een accumate, doet altijd in oranje zone laden. Dan is de accu nog niet diep ontladen. wellicht tijdje met lampen aan laten staan en dan zoorladen dus.
 
Als je wekeljks laadt, word de accu "lui" en de levensduur van de accu wordt verkort.
Op sommige laders zit een optie voor diepladen.
Eerst ontlaadt ie de accu en daarna wordt ie geladen. Duurt ook veel langer dan normaal laden. Goed voor de accu, word ie sterk van. Eens in het jaar is voldoende.
Ontladen is slecht voor een loodaccu, en een geheugeneffect heeft hij ook niet. '(
Als je het over NiCd accu's hebt.. dan heb je gelijk.. maar die zitten niet in een motorfiets. :W
 
Begin eens met de accuspanning op te meten bij stationair draaiende motor en wisselend toerental; komt de spanning ooit noemenswaardig boven 14,1 Volt dan is een kapotte spanningsregelaar bezig je accu dood te martelen.
 
Ga mey je motor rijden tot hij warm is.
Ga daarna de motor opnieuw starten met een multimeter op de accu polen en meet de spanning terwijl je start.
Een goede acccu zal niet verder zakken dan zo'n 11 volt.
Ga je daar ver onder dan is de accu kapot.
 
2x 10 kilometer vind ik niet vet, kan over een paar dagen gerekend juist niet genoeg zijn om de accu vol te houden.

Slecht starten bij warme motor betekent vaak dat een klem niet goed vastzit op een (vaak ook nog eens niet brandschone) accupool .... máár kan ook een beginsymptoom zijn van door kapotte spanningsregelaar gemartelde accu. Troost: daar kom je dan redelijk snel vanzelf achter en als je dan niet de laadspanning checkt, nog een keer met de nieuwe accu.

Laadspanning meten op de accupolen bij draaiende motor en wisselend toerental is een routine-proefje. Mag niet beneden 13V komen maar ook nauwelijks boven 14. Moet de accu zelf het affakkel-werk van kapotte spanningsregelaar opsoppen dan "stabiliseert"-ie meestal typisch op ongeveer 18V, uitdrogend en steeds slechter startend.
 
Ben ik mee eens, spanningsregelaar kaduk, had het ook met mijn blade.
' s morgens zit de accu vol door de lader, daarna laadt deze niet meer op, meet je spanningsregelaar na.
Dat is vast het probleem.
Wat is merk, type, leeftijd motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan