Accu dood?

StreetGuy

Die hard MF'er
30 aug 2022
337
296
Zeeland
Hallo mensen. Gisterenavond probeerde ik mijn Triumph ST (2009) te starten maar er gebeurde helemaal niets als ik de startknop indruk.. (Staat in zn vrij + koppelingshendel ingeknepen + dodemansknop in Aan positie etc ..)
Het dashboard verlichting ging wel aan, brandstofpomp hoor je lopen.
De lampen bleven uit, normaal gesproken springen ze aan op contact maar dat deden ze dus niet.

Vanochtend weer geprobeerd weer hetzelfde verhaal maar nu ging het dashboard verlichting helemaal niet meer aan (heel eventjes maar dan viel alles weg), de multimeter erop aangesloten en gaf 9V aan. Daarna de accu maar losgekoppeld en aan de lader gehangen en later op de dag weer geprobeerd en starte gelukkig in 1x

Ik heb er een filmpje van gemaakt met een opgeladen accu.. Je kan duidelijk zien dat de dynamo wél bijlaadt.

Ik heb de laatste tijd hele grote ritten gemaakt waarbij dus de accu constant bij wijze van is bijgeladen dus ik snap niet waarom de accu opeens is ontladen?

Wel heb ik vorige week deze sigaretten plug (zonder led verlichting oid) aangesloten direct op de accu, zou het hierdoor komen?
20230520_151622.jpg
 
Als je dan toch de multimeter in de hand hebt, kun je die veronderstelde lekstroom naar de plug prima meten.

Persoonlijk zet ik alle later toegevoegde verbruikers achter een simpel relais. (of drie, inmiddels)
 
Tot nu toe elke motor die ik heb gehad heeft een 12v aansluiting gehad voor iets en bij allemaal zijn de kabels doorgeknipt voor een soortgelijk probleem. Kijkende dat je dit als laatste hebt geïnstalleerd zou ik denken dat het idd hierdoor komt. Of je zet hem niet direct aan je accu of je bedenkt iets met relais etc zoals @prop-er suggereert
 
Als je dan toch de multimeter in de hand hebt, kun je die veronderstelde lekstroom naar de plug prima meten.

Persoonlijk zet ik alle later toegevoegde verbruikers achter een simpel relais. (of drie, inmiddels)
Hoe exact moet ik de lekstroom meten, ik ben een leek mbt electronica.
De plug is inmiddels er tussenuit maar kan ik zo weer aansluiten
 
Hoe exact moet ik de lekstroom meten, ik ben een leek mbt electronica.
De plug is inmiddels er tussenuit maar kan ik zo weer aansluiten
Eerst maar eens proberen of je accu niet dood is gegaan. 9 volt is wel heel weinig. Meestal is je accu dan wel een heel stuk kwijt. Je kan een draad pakken die ingeschakeld wordt door je contactslot. Dan is je plug tenminste uit als je contactsleutel eruit is.
 
Oke duidelijk.

Even snel een YouTube filmpje bekeken hoe je lekstroom meet

Ik weet niet of ik iets verkeerds doe maar dit is de uitkomst, ook een keer doorgemeten met de sigaretten plug ertussen maar de waardes zijn beiden 0.00

Geeft nu na een uur sinds opladen (meerdere keren motor gestart en uit) 12.86V, dit zegt nog niks natuurlijk maar idd heel vreemd de spontane dip naar 9V uit het niets

20230520_170235.jpg
 
Ik heb zojuist met draaiende motor de min-pool losgekoppeld om eventjes iets te testen en hij liep best beroerd en een minuut later vanzelf uitgevallen.

Wat ik in die 1 minuut heb geconstateerd is dat de dynamo 10V aangeeft op de + & - van de draden. Hoort dit niet gewoon minstens 12v te wezen? Hij moet immers een "dooie" accu opvangen toch?
 
Niet met een losgekoppelde accu en draaiende motor meten, je trekt alle parameters uit balans en die 12 v stopcontact trekt geen lekstroom... accu (of generator) is gewoon dood. Dat onderscheid kan je maken door met lopende motor op de accu te meten, dan zou je zo'n 14 volt moeten meten. Dat is geen garantie want er kan 1 cel sluiting maken en dan meet je ook geen 14 volt. Meet eerst de spanning maar eens met lopende motor
 
:j


@StreetGuy waar schrik je van???

Effe wat toevoegingen: Een leeggetrokken accu die niet geladen wordt door dat de dynamo stuk is lijkt ook stukkend te zijn. Dus die moet je eerst effe aan de lader hangen
 
Laatst bewerkt:
Niet met een losgekoppelde accu en draaiende motor meten, je trekt alle parameters uit balans en die 12 v stopcontact trekt geen lekstroom... accu (of generator) is gewoon dood. Dat onderscheid kan je maken door met lopende motor op de accu te meten, dan zou je zo'n 14 volt moeten meten. Dat is geen garantie want er kan 1 cel sluiting maken en dan meet je ook geen 14 volt. Meet eerst de spanning maar eens met lopende motor
Ow sh!t dat wist ik dus niet
Met lopende motor 14.2V
-+ 13V in de ruststand
Contact aan (gaan lampen aan etc) 12.54V
 
Ik zou eerst de accu proberen op te laden, lukt dat niet, nieuwe accu en die vol in de motor zetten.
Dan spanning meten met draaiende motor.
Accu is inmiddels volledig opgeladen
Kon daarna weer gewoon starten alsof er niks gebeurd was (meerdere keren zelfs) geen gekke waardes tegengekomen, zie mn vorige berichten.

Morgen weer een nieuwe dag en kijken hoe de boel ervoor staat. Ik vermoed zelf zoals Rob al aangaf een kapotte cel die sporadisch een sluiting heeft gemaakt en vanaf heden gaat maken😕
 
Ow sh!t dat wist ik dus niet
Met lopende motor 14.2V
-+ 13V in de ruststand
Contact aan (gaan lampen aan etc) 12.54V
OK... Let op, een slechte accu kan zich als heel goed profileren door juist op de verkeerde momenten te meten. Laad hem een nacht op, zet morgen je contact aan en meet de spanning met veel gebruikers, licht remlicht knippers... Na een paar muniten moet je dan nog steeds kunnen starten, doet-ie dat niet of met moeite kan je die accu naast Pim Fortuin onderbrengen. Je hebt een 14 Ah accu toch?
 
OK... Let op, een slechte accu kan zich als heel goed profileren door juist op de verkeerde momenten te meten. Laad hem een nacht op, zet morgen je contact aan en meet de spanning met veel gebruikers, licht remlicht knippers... Na een paar muniten moet je dan nog steeds kunnen starten, doet-ie dat niet of met moeite kan je die accu naast Pim Fortuin onderbrengen. Je hebt een 14 Ah accu toch?
Ja 14A dacht ik wel. Gaan we doen morgen, motor staat inmiddels in de garagebox en ik ergens anders
 
Oke duidelijk.

Even snel een YouTube filmpje bekeken hoe je lekstroom meet

Ik weet niet of ik iets verkeerds doe maar dit is de uitkomst, ook een keer doorgemeten met de sigaretten plug ertussen maar de waardes zijn beiden 0.00

Geeft nu na een uur sinds opladen (meerdere keren motor gestart en uit) 12.86V, dit zegt nog niks natuurlijk maar idd heel vreemd de spontane dip naar 9V uit het niets

Bekijk bijlage 1881376
Alleen die plug zou niks doen. Is gewoon een stekkerdoos. Toevallig iets van handvat verwarming?

Maak jij heel snel de accupolen goed schoon van corrosie en vet. Ziet er niet mooi uit op de foto. Triumph zijn niet de makkelijkste starters.
Je wil geen onnodige verliezen tijdens het starten.

Wat is de spanning tijdens het starten!?

Ga eerst de batterij van multimeter vervangen, dan kan je weer fatsoenlijk meten.

Anyway, er zijn tegenwoordig betere elektronische meet instrumenten om de accu testen. Kan je de beschikbare koudstartstroom (CCA) meten.
 
Laatst bewerkt:
Alleen die plug zou niks doen. Is gewoon een stekkerdoos. Toevallig iets van handvat verwarming?

Maak jij heel snel de accupolen goed schoon van corrosie en vet. Ziet er niet mooi uit op de foto. Triumph zijn niet de makkelijkste starters.
Je wil geen onnodige verliezen tijdens het starten.

Wat is de spanning tijdens het starten!?

Ga eerst de batterij van multimeter vervangen, dan kan je weer fatsoenlijk meten.

Anyway, er zijn tegenwoordig betere elektronische meet instrumenten om de accu testen. Kan je de beschikbare koudstartstroom (CCA) meten.
Wat van jou bijdrage was er nog niet gezegd :?
Ja die kabelschoen, maar die is gewoon goed...
 
Laatst bewerkt:
Alleen die plug zou niks doen. Is gewoon een stekkerdoos. Toevallig iets van handvat verwarming?

Maak jij heel snel de accupolen goed schoon van corrosie en vet. Ziet er niet mooi uit op de foto. Triumph zijn niet de makkelijkste starters.
Je wil geen onnodige verliezen tijdens het starten.

Wat is de spanning tijdens het starten!?

Ga eerst de batterij van multimeter vervangen, dan kan je weer fatsoenlijk meten.

Anyway, er zijn tegenwoordig betere elektronische meet instrumenten om de accu testen. Kan je de beschikbare koudstartstroom (CCA) meten.
*-Nee geen handvatverwarming

*-Wat je daar ziet is zuur vrije vet idd, goed om de polen vrij te houden van corrosie (heeft er erger uit gezien) is nu best netjes, Samsung maakt het erger dan het in werkelijkheid is

*-Spanning tijdens het starten met volledig opgeladen accu = 10,4 V

*-2 tal multimeters gebruikt en een druppelader met een digitale scherm wat het voltage van de accu aangaf tijdens het laden (9.8V) en komt dus overeen met de multimeter die terplekke op de motor 9.4V aangaf zonder laden;)
 
Ik heb gisterenavond de druppel lader aan de accu gehangen en na uurtje was deze volgens druppellader vol daarna maar de klemmetjes van de lader los gemaakt en gaan wezen slapen.

Vandaag; 10 uur later met een volgeladen accu 12,82V de deur uitgelopen richting de Motor, daar de accu erop aangesloten en de multimeter erop die nog steeds 12.82 V aangaf

Daarna de sleutel omgedraaid en contact aangezet waarbij de achterlichten en hoofdverlichting gingen branden en dit enkele minuten zo gelaten..Toen het voltage inmiddels was gedaald naar exact 12,30 V vond ik het tijd om maar eens de motor te starten en terwijl ik dit deed heb ik de multimeter goed in de gaten gehouden en gekeken hoe laag de Voltage zou zakken, dit is met meerdere starts elke keer rond de 10,40V geweest. Starte elke keer netjes in 1x
 
Laatst bewerkt:
*-Nee geen handvatverwarming

*-Wat je daar ziet is zuur vrije vet idd, goed om de polen vrij te houden van corrosie (heeft er erger uit gezien) is nu best netjes, Samsung maakt het erger dan het in werkelijkheid is

*-Spanning tijdens het starten met volledig opgeladen accu = 10,4 V

*-2 tal multimeters gebruikt en een druppelader met een digitale scherm wat het voltage van de accu aangaf tijdens het laden (9.8V) en komt dus overeen met de multimeter die terplekke op de motor 9.4V aangaf zonder laden;)
Zuurvrij vet doe je er op als de polen zijn aangesloten. Er bestaat speciaal vet die wel elektrisch geleidend is. Normaal gesproken zie daar geen vet.

Die 10,4v vind ik niet heel geweldig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan