accu / dynamo checken?

mitch1978

Rookie
4 nov 2004
3
0
dordrecht
Hoi,

als ik een accu en een dynamo van een motor wil checken of ze goed zijn, wat zijn dan de spanningen die ik zou moeten meten?

:? :?
 
Das niezo moeilijk;

Laat je motor lopen, zet de spanningsmeter op de accupolen en kijk of hij (met hier en daar wat toerental verhoging) hoger dan 12 v komt (da's dus de normale accuspanning).

Volgens mij moet tussen de 13,5 / 14,5 komen, maar das meer iets voor de experts.
Je kan ook even langs een goede accuboer (voor de haarlemmers; papentorenvest) die doet het wel even voor je.

succes.
 
ja, ok, 12V weet ik, maar het moet dus ca 14V zijn bij draaiende motor. :} Dat is dan zeker begrensd door spanningsregelaar? En wanneer is de accu echt dood, 10V? Sja, en dan als er een probleem blijkt te zijn, (motor start namelijk soms wat moeilijk wanneer ligt het aan de spanningsregelaar en wanneer aan de dynamo of accu zelf (of lekstroom natuurlijk). Multimeter heb ik iig *D
 
Normaal gesproken zal je accu rond de 12V zijn.
Bij stationair kan die best wel iets onder de 12 zitten
Met oplopend toerental loopt de spanning op tot zo'n 14V (maar iig NOOIT boven 14.4V !)

Als de spanning niet oploopt of zelfs (vanaf een bep. toerental) terugloopt, dan is het de spanningsregelaar denk ik.

Als de spanningsregelaar lekker (ruim) boven de 13V uitkomt bij hogere toeren, dan moet je na een langere rit ff 10 minuten nadat je de motor uit hebt gezet, je accu-spanning meten:
- Hoe verder die boven de 12V zit, hoe beter die nog is. (perfect is 12.8V - 13V)
- Hoe verder die onder de 12V zit, hoe slechter die nog is. (slecht is <11.5V)
(Controleer ook ff het waterniveau in je accu-cellen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan