Accu / dynamo en of spanningsregelaar defect?

R6rob

MF'er
19 jul 2009
124
0
Van de week ging ik na een tijdje niet meer gereden te hebben is een klein rondje rijden.
Accu had ik aan een druppellader gehangen ( Optimate 4 ) en deze gaf een groen lampje.
Motor starte zonder problemen, maar halverwege het ritje zag ik dat het digitale scherm ( Snelheid en km stand ) spontaan uit en aan ging, daarnaast brande het rode olie of warmte lampje ook spontaan aan en uit .

Afijn motor ( Trouwens een Yamaha R6 uit 1999 ) aan de kant gezet. Na het e.e.a. nagekeken ( oliepeil, warmte maar deze waren in orde ) de motor weer gestart, deze wilden nu alleen niet meer starten. Motor ( In de buurt van de accu ) maakte een tikkend geluid. Leek op iets van een relais wat op en af ging. Zekeringen gecontroleerd, maar zover ik kon zien waren deze nog goed.

Motor uiteindelijk gestart met startkabels aan een auto accu en snel naar huis kunnen rijden... Wanneer ik onderweg mijn normale licht aan deed viel het digitale scherm weer uit, net alsof ie dan te veel stroom weg trok.

Ik vind het wel vreemd, omdat de accu net aan de druppellader heeft gestaan en ook nog geen jaar oud is. Daarnaast heb ik hier verhalen gelezen over defecte dynamo's en of spanningregelaars. Hoe kan ik deze testen, wil namelijk wel een nieuwe accu aanschaffen maar wil het e.e.a. uitsluiten. Zal morgen de accu zelf nog even door meten

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!!
 
Laatst bewerkt:
Zal ik jou net aan de lijn gehad hebben? :) haha, ook geinig. Kan ik bij jou ook terecht om het e.e.a. door te laten meten ( Boven genoemde onderdelen ) Dan ben ik gelijk klaar namelijk :)
 
Accu vandaag gemeten en spanning blijft 12,6 volt. Na weer een ritje te hebben gereden exact hetzelfde oorspronkelijke probleem.

Motor wilde alleen starten met startkabels, op zich wel vreemd want de accu was 12,6 volt voordat ik ging rijden en heb zon 50 km gereden....

Afijn bij thuis komst gelijk weer meten, ik meet nu een spanning van 11,6volt...
Toch een probleem in je laadcircuit. De 1 volt dat je accuspanning lager was is het verbruik in die 50 km rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan