Accu, dynamo of spanningsregelaar

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Onderweg op de autobaan (met de vfr) verloor ik plotseling vermogen, de motor liep onregelmatig en ik hoorde knallen/plofjes. Ik dacht meteen aan de ontsteking en om de een of andere vage reden was m'n eerste reactie: licht uit. Dat deed ik dus en de motor liep weer mooi rond! Later parkeerde ik en de accu was leeg; knipperlichten, claxon en startmotor werkten niet meer. Kan het aan de accu liggen of is dit uitgesloten? Er moet toch een keer een nieuwe in (deze is 3 jaar oud). Of moet ik sowieso de laadspanning laten meten ergens?
 
Ik denk dat een goede dynamo voldoende moet kunnen leveren om de motor goed rijdend te houden anders zou je de akku nooit op kunnen laden. Dus ik zou eerst eens kijken naar de spanningsregelaar. De akku zou ik even een nacht aan de lading zetten en dan testen. Doet 'ie het een half uur goed (met licht aan) dan is die wel ok.
 
dynamo kun je door meten, effe met spaningsmeter op de polen van de accu, geef gas kijk of voltage toeneemt. accu testen door aan de lader zetten. als dit alles goed is blijft spanningsregelaar over. mijn vriendin heeft ook zo'n geintje gehad, ineens lege accu, dat was de spanningsregelaar.
 
de accu is een gevoelig ding. als de accu in de winter in de motor hebt laten zitten in een koude garage dan is hij waarschijnlijk stuk er zit wel stroom in maar hij houdt de stroom niet vast als je hem een paar uur aan de lader hebt gehad,

of je dynamo wat doet kun je met een simpele voltmeter zelf controleren. voltm. aansluiten op de +/- van de accu. als de motor draait moet de meter +/- 13-14 volt aangeven. als je de verlichting inschakelt moet de meter iets minder aangeven.

je spanningsregellaar moet je door laten meten.
 
Het ligt waarschijnlijk niet aan de accu, als je motor loopt, moet je dynamo en spanningsregelaar genoeg spanning leveren om je motor met lichten aan draaiend te houden.
Dit lukt nu niet, waardoor hij je accu langzaam leeg terkt. Je dynamo levert nog wel genoeg spanning om je motor te laten draaien zonder licht. Dit is een bekend probleem.

Wat je eerst kan controleren is een spanning (volts) op je accu polen, deze moet bij lopende motor ruim 14 volt zijn.

Als dit niet het geval is weet je zeker dat je dynamo of spanningsregelaar stuk is.
Je dynamo heeft drie spoelen, die elk 33 volt gelijkstroom leveren. Er komen dus drie draden uit je dynamo die naar je gelijkrichter/spannigsregelaar gaan. deze drie draden zijn vaak geel. Deze kan je dus ook meten.


Maar controleer eerst wel nog even je massa draad tussen dynamo/blok en frame en tussen frame en accu, controleer ook even of je accupolen goed schoon zijn en of een van de accuklemmen niet los zit.

Succes.
 
Het komt regelmatig voor bij de VFR serie dat de spanningsregelaar kapot gaat.
Op de VFR-list staan honderden gevallen daarvan.
Meten is weten.

Sterkte voor mijn VFR was de regelaar 570,- (gulden)
 
Ik rij al een paar maanden met een lege (kapotte)accu, even een paar metertjes duwen en hij loopt als een zonnetje. Dus het lijkt me inderdaad het meest logisch dat er meer mis is dan alleen de accu.
Maar gezien de bovenstaande post wordt het voor mij toch tijd om eventjes een nieuwe accu te halen.
 
Gizmo geeft inderdaad het juiste antwoord. Dit kun je met een goede multimeter dus zelf doen.
Mocht het de spanningsregelaar zijn dan bestel je deze bij siccema motoronderdelen ipv. een orginele. Deze zijn ook beter dan orgineel.
 
Mijn pa heeft een VFR uit '90 gehad en had ook van die problemen.
Lag aan de spanningsregelaar.
Nu heeft ie een VFR uit '96 en daar is ook al de spanningsregelaar van kapot geweest.
Het is een bekend VFR kwaaltje.
Nieuwe spanningsregelaar kost rond de 400 gulden en een 2e handse rond de 200 gulden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan