accu en motorhoes

Danny R1

Die hard MF'er
19 apr 2006
482
36
Weert
De motor gaat binnenkort weer met winterslaap. Nou wil ik de accu dit jaar in de motor laten zitten en een druppellader eraan hangen. Kan ik gewoon een hoes over de motor trekken of moet deze een beetje open blijven zodat de accu nog wat kan "ademen".
 
Daar zeg je wat.

De accu produceert tijdens het laden kleine hoeveelheden waterstofgas/knalgas ( als ik het me goed herinner )
Het zijn kleine hoeveelheden. Máár, knalgas/waterstofgas is lichter dan lucht, in theorie Zou het zich op kunnen hopen onder de hoes.
Al helemaal als het maanden de tijd krijgt om dat te doen.

Als je dan in het voorjaar de hoes er weer af trekt onder het genot van een sigaretje, kan je doei zeggen tegen je stalling/fiets/haar.

Ligt er ook aan of je een ademende hoes hebt of niet.

Maargoed, dit is theorie. :P
 
~
Daar zeg je wat.

De accu produceert tijdens het laden kleine hoeveelheden waterstofgas/knalgas ( als ik het me goed herinner )
Het zijn kleine hoeveelheden. Máár, knalgas/waterstofgas is lichter dan lucht, in theorie Zou het zich op kunnen hopen onder de hoes.
Al helemaal als het maanden de tijd krijgt om dat te doen.

Als je dan in het voorjaar de hoes er weer af trekt onder het genot van een sigaretje, kan je doei zeggen tegen je stalling/fiets/haar




Daar zal ik dan misschien niet zo'n last van hebben aangezien ik de motor 1 keer in de maand start tijdens de winterslaap.
 
Laatst bewerkt:
Daar zeg je wat.

De accu produceert tijdens het laden kleine hoeveelheden waterstofgas/knalgas ( als ik het me goed herinner )
Het zijn kleine hoeveelheden. Máár, knalgas/waterstofgas is lichter dan lucht, in theorie Zou het zich op kunnen hopen onder de hoes.
Al helemaal als het maanden de tijd krijgt om dat te doen.

Als je dan in het voorjaar de hoes er weer af trekt onder het genot van een sigaretje, kan je doei zeggen tegen je stalling/fiets/haar.

Ligt er ook aan of je een ademende hoes hebt of niet.

Maargoed, dit is theorie. :P
Omdat dat gas lichter is als lucht, kan het ook zo zijn, als je de hoes vast heb zitten aan je motor, het gas je motor op tilt. Zorg dus dat die laadkabel van je druppellader goed vast zit, anders vliegt je motor zo weg!
 
dat zal allemaal wel loslopen, de meeste motorhoezen zijn toch ademend zodat er onder de hoes geen vochtige broeikas ontstaat en zo je motor begint te roesten enz.

verder zijn de meeste accu's tegenwoordig wel onderhoudsvrij (gel accu) en die hoef je dus ook nietmeer te vullen enz, wat dus ook inhoudt dat er geen gassen uit kunnen komen tijdens het laden..

ook is het volgens mij zo dat de ontwikkeling van dit zogenaamde knalgas in veel hogere mate zich ontwikkelt met een gewone acculader en niet met een druppellader, omdat deze dat heel rustig aan doet, en ook gerust een hele winter aan de accu kan blijven hangen...
 
Daar zal ik dan misschien niet zo'n last van hebben aangezien ik de motor 1 keer in de maand start tijdens de winterslaap.

da's ook niet heel zinvol anders... tenzij je er dan ook echt een stuk mee gaat rijden zodat motor/olie/versnellingsbak/etc volledig op bedrijfstemperatuur gekomen zijn.. maar dan heeft het hele stallings verhaal niet zoveel zin :-)

het beste is nog steeds om je motor tijdens de winterslaap gewoon helemaal met rust te laten en de accu thuis in een niet al te warm of koud hoekje aan de druppellader te zetten.

steeds de motor starten voor een korte tijd en dan weer uitzetten zorgt ervoor dat je heel veel vocht en zure verbrandingsresten gaat ophopen in de motorolie en uitlaatsysteem.
 
Je zou natuurlijk ook kunnen elke maand zowat als het es redelijk weer is, een ritje van een km of vijftig kunnen doen. Is goed voor de motor, is goed voor de accu en is vooral goed voor jezelf ! Ritjes bij zonnig vriesweer zijn bijzonder geestig, en al helemaal als de velden vol sneeuw liggen en de wegen geruimd zijn.
 
\
Daar zal ik dan misschien niet zo'n last van hebben aangezien ik de motor 1 keer in de maand start tijdens de winterslaap.

Veel slechter kun je het niet doen voor je motor.....
Die koude start zorgt voor een hoop condens in je blok, in de condens zitten ook nog wat zuren (onverbrande koolwaterstoffen etc.) en andere agressieve stofjes. Omdat je verder niets doet, blijft dat vocht in het blok. Volgende start gebeurt hetzelfde, enz. Dat vocht krijgt dus lekker lang de tijd..... Daarnaast is de kans dat je bougies vet slaan ook veel groter.

Als je een motor langere tijd niet gebruikt, vul de tank tot aan de rand (dat voorkomt roest door condens), pomp de banden wat harder op dan normaal. Nog beter is het om een toevoeging in je benzine te gooien om vergommen te voorkomen, daarnaast de accu af en toe bijladen of onder een druppellader. Het allerbeste is de olie te verversen als je de motor voor langere tijd wegzet.

Maar start de motor alleen als je hem daarna ook nog ruimschoots warm rijdt. Dan kan de condens van een koude start verdampen.
 
Sinds de benzine vrijwel geen zwavel meer bevat, is dat verhaal van zuren in de olie en de uitlaat vrijwel van de baan.
Condenswater in de motor is natuurlijk nog steeds niet goed.
Het is meer dan je misschien zou denken: geen bijprodukt, maar een hoofdbestanddeel van de uitlaatgassen.
CxHy+O2 > CO2+H2O
Tijdens een klein ritje dus al gauw liters water.
 
Het is meer dan je misschien zou denken: geen bijprodukt, maar een hoofdbestanddeel van de uitlaatgassen.
CxHy+O2 > CO2+H2O
Tijdens een klein ritje dus al gauw liters water.

Dan moet je dat water wel zelf bijvullen want anders kom je niet aan liters. Of verbruik jij liters benzine voor een klein ritje?
 
Veel slechter kun je het niet doen voor je motor.....
Die koude start zorgt voor een hoop condens in je blok, in de condens zitten ook nog wat zuren (onverbrande koolwaterstoffen etc.) en andere agressieve stofjes. Omdat je verder niets doet, blijft dat vocht in het blok. Volgende start gebeurt hetzelfde, enz. Dat vocht krijgt dus lekker lang de tijd..... Daarnaast is de kans dat je bougies vet slaan ook veel groter.

Als je een motor langere tijd niet gebruikt, vul de tank tot aan de rand (dat voorkomt roest door condens), pomp de banden wat harder op dan normaal. Nog beter is het om een toevoeging in je benzine te gooien om vergommen te voorkomen, daarnaast de accu af en toe bijladen of onder een druppellader. Het allerbeste is de olie te verversen als je de motor voor langere tijd wegzet.

Maar start de motor alleen als je hem daarna ook nog ruimschoots warm rijdt. Dan kan de condens van een koude start verdampen.


ik laat hem dan meestal een minuut of 5 draaien tot hij ongeveer 85 graden is of is dat ook slecht dan? Doe het al jaren zo.
 
ik laat hem dan meestal een minuut of 5 draaien tot hij ongeveer 85 graden is of is dat ook slecht dan? Doe het al jaren zo.

Het word niet aangeraden om dat te doen nee. Of het ècht zo schadelijk is weet ik niet.

Ik lees hier nog wel eens dat voor de winterstop word aangeraden om de olie af te tappen na het laatste ritje en te vullen met 'verse' (vaak goedkope) olie om dat verzuren .e.d tegen te gaan. Flesje toevoeging door de benzine tegen het vergommen inderdaad en de bandjes wat oppompen.

Na de stop banden weer op normale werkdruk zetten, motor warmdraaien, olie vervangen voor nieuwe 'dure' olie en gaan.

De dubbele oliewissel vind ik een beetje onzinnig, maar het houd je van de straat.

Ik pleur nooit wat door de benzine tegen vergommen, zo lang kan ik toch nooit wachten. :+

Ohja.. en dat knalgas: niet druk om maken. :+
 
Ik ben zeeman van beroep en ik maak lange reizen: vroeger tot 6 maanden, tegenwoordig 3 maanden.
Meestal doe ik helemaal niets aan mijn motor als ik het land verlaat.
Mijn huidige motor (Triumph Tiger 1050) is de eerste en enige motor die dit "beloont" met een lege accu. Tegenwoordig maak ik de polen los en dan blijft de accu vol.
Als ik thuis kom start hij gewoon en is hij klaar voor de eerste rit. :]
 
:^

Na 5 minuten kan ik nog gerust m'n hand op de cilinders/carter houden...
Oftewel, na 5 minuten draaien is hij echt niet warm.

Wat makrolon zegt: beter 20 km rijden, anders stil laten staan.

Nog een aanvulling daarop: beter stil laten staan, dan 10/20 minuten "laten draaien"
Maar dat is mijn mening ( dat het onbelast draaien van een motor niet echt helpt )
 
Nog een aanvulling daarop: beter stil laten staan, dan 10/20 minuten "laten draaien"
Maar dat is mijn mening ( dat het onbelast draaien van een motor niet echt helpt )
:^

Onbelast (warm)draaien heeft geen enkele zin en is ook nog eens slecht voor je motor.
Of je laat 'm staan, óf je maakt er een ritje mee om hem echt warm te draaien.

Gaat je motor er meteen van kapot als je 'm steeds weer koud start? Welnee, maar waarom zou je dat doen als het geen enkele zin heeft én het niet goed is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan