Accu eruit en opladen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bikerpro

MF'er
27 okt 2006
107
0
Hey beste mensen,

Ik heb m'n motor altijd buiten staan. Alleen heeft hij nu in de winter 2 maanden stil gestaan zonder druppellader. Nu is m'n accu volgens mij verrot want elke dag moet ik die motor vooruitduwen. Is het misschien mogelijk om de accu eruit te halen en hem binnen op te laden met zo'n druppellader. Want ik hoor overal dat de motor binnen moet staan als je een druppellader gebruikt. En is het dan niet het makkelijkst als ik deze accu gewoon elke keer aan de lader zet i.p.v. een nieuwe te kopen. (ik zit namelijk krap bij kas:P)

Alvast bedankt
 
Het mooiste is om je accu wel in een redelijk geventileerde plaats weer op te laden, er kan knalgas ontstaan.

Misschien kun je in de winter dus gewoon je accu uit je motor halen en em binnen aan de druppellader zetten.

Meestal zijn accu's gewoon overleden als ze heel diep ontladen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je mag je motor ook buiten laten staan, met de accu er in en dan aan de druppelaar hoor. Geen probleem.

Zorg je er gewoon voor dat niemand last heeft van het snoer (of daarme de boel omver kan trekken) en als ie klaar is, ruim je de boel weer op.
 
Het mooiste is om je accu wel in een redelijk geventileerde plaats weer op te laden, er kan knalgas ontstaan.

Misschien kun je in de winter dus gewoon je accu uit je motor halen en em binnen aan de druppellader zetten.

Meestal zijn accu's gewoon overleden als ze heel diep ontladen zijn.

En is het makkelijk om zelf die accu uit de motor te halen?
 
Meestal wel,

bij mijn RT is het de polen los en je trekt em er zo uit.

bij de VT500 van mijn vrouw moet je ff de CDI losmaken; is dus wat lastiger.

Let wel op:

een accu kan je wel opladen met een druppellader, maar duurt vrij lang
een accu lader is geen druppellader, dus accu vol - afkoppelen.
 
Laatst bewerkt:
Meestal wel,

bij mijn RT is het de polen los en je trekt em er zo uit.

bij de VT500 van mijn vrouw moet je ff de CDI losmaken; is dus wat lastiger.

Let wel op:

een accu kan je wel opladen met een druppellader, maar duurt vrij lang
een accu lader is geen druppellader, dus accu vol - afkoppelen.

Bedankt voor de info. Maar als ik een druppelader gebruik hoef ik hem dus niet perse af te koppelen als de accu vol is?
 
Druppelladers zijn laders welke je de hele winter eraan zou kunnen laten zitten.

Deze zorgt voor een optimaal peil.

Dus ja, dit kan zonder problemen.

Accu's eruit halen en opladen wil je niet doen. Elke keer alles losslopen (kappen, zadel).

Accu dood? Opladen. Nog steeds dood? Nieuwe halen.
 
Laatst bewerkt:
Druppelladers zijn laders welke je de hele winter eraan zou kunnen laten zitten.

Deze zorgt voor een optimaal peil.

Dus ja, dit kan zonder problemen.

Accu's eruit halen en opladen wil je niet doen. Elke kees alles losslopen (kappen, zadel).

Accu dood? Opladen. Nog steeds dood? Nieuwe halen.

Wat is het nadeel van eruit halen en opladen? En ik kan hem dus gewoon buiten in de open lucht bijladen?
 
Je kan altijd proberen of je accu nog bruikbaar is door hem op te laden.
Gewoon 24 hr aan een lader hangen. (laden met 10% van de capaciteit, dus bijv. met 1,2 A voor een 12Ah accu).
Daarna moet hij helemaal opgeladen zijn.
Dat kan je controleren met een zgn zuurweger.
Een aardige indicatie of er uberhaupt wat gebeurd is, is het meten van de spanning. Die moet hoger zijn dan 12V, zo ongeveer 13 a 13,5 volt zou mooi zijn.

Vul de cellen ieg bij met gedistilleerd water of met gedemineraliseerd water, voordat je de accu op de lader aansluit.
Is het vloeistofniveau in 1 of meer cellen fors lager dan het MIN merkteken, dan geef ik je weinig hoop......
 
Nog een vraagje. Ik krijg m'n motor niet meer weg uit m'n tuin, kan ik misschien met behulp van zo'n optimate druppellader m'n accu opladen en vervolgens de motor wegrijden? Hij is dan de volgende dag wel weer leeg maar gewoon om er zoiezo weg mee te kunnen.
 
Als je de lader niet continue aangesloten kunt laten staan ben je misschien beter uit met een kleine auto-accu lader (tot 6 of 8 ampere maximaal of zo) die automatisch de stroom terugregelt. Deze zal de accu een stuk vlotter opladen en staat meer kans (ondanks alle magische beloftes van Optimate) een diep ontladen accu weer daadwerkelijk tot leven te brengen.

Als ex-eigenaar van een Optimate II ben ik nogal cynisch over deze (in mijn idee goedkoop gemaakte en zwaar overgewaardeerde) units, maar als je voor een Optimate zou kiezen wees dan zeker dat je niet een versie krijgt die ingeprogrammeerd heeft om periodiek doodleuk de accu geheel te ontladen en vervolgens met zorgelijke spanningen van rond de 17 - 18 V (gemeten op de mijne) weer terug op peil te "braden".

Succes!
 
Mijn accu was ook "dood".
Heb ik eruit gehaald, in de schuur gezet, bijgevuld en aan een gewone acculader gehangen, totdat de accu aan z'n strot vol zat.
Daar ik constant aan het sleutelen was en de motor niet gebruikte -afgelopen winter- heeft de accu constant aan de druppellader gehangen.
Een druppellader van 10 euries bij de Lidl !!!
Buiten opladen; geen probleem.
Buiten aan een druppllader hangen; geen probleem.
Eruit halen en binnen opladen met een gewone oplader c.q. druppellader; geen probleem.

Je ziet.....je kan alle kanten op.
Wat jou het makkelijkst uitkomt moet je dus doen.
 
Mijn accu was ook "dood".
Heb ik eruit gehaald, in de schuur gezet, bijgevuld en aan een gewone acculader gehangen, totdat de accu aan z'n strot vol zat.
Daar ik constant aan het sleutelen was en de motor niet gebruikte -afgelopen winter- heeft de accu constant aan de druppellader gehangen.
Een druppellader van 10 euries bij de Lidl !!!
Buiten opladen; geen probleem.
Buiten aan een druppllader hangen; geen probleem.
Eruit halen en binnen opladen met een gewone oplader c.q. druppellader; geen probleem.

Je ziet.....je kan alle kanten op.
Wat jou het makkelijkst uitkomt moet je dus doen.

Bedankt voor de info. En is je accu nu weer levend? of moet je hem constant aan de druppellader hangen.
 
Bedankt voor de info. En is je accu nu weer levend? of moet je hem constant aan de druppellader hangen.


Nee hoor, ik hoef 'm niet constant aan de druppellader te hangen.Die is er alleen voor bedoeld dat als je je motor een lange tijd niet gebruikt, dat je accu op peil blijft.
Mijn accu is weer levend en doet het weer als vanouds.
Nu staat de motor buiten en zal 'm regelmatig gebruiken.
Op deze manier blijft ook de accu in conditie.
Van de winter gaat ie weer naar binnen en hang ik 'm weer aan de druppelaar.
 
Meestal wel,

bij mijn RT is het de polen los en je trekt em er zo uit.

bij de VT500 van mijn vrouw moet je ff de CDI losmaken; is dus wat lastiger.

Let wel op:

een accu kan je wel opladen met een druppellader, maar duurt vrij lang
een accu lader is geen druppellader, dus accu vol - afkoppelen.

Dan is dat bij de 1200 beter geregeld dan bij de 1100...
daar was je 20 schroeven verder voordat je bij de accu bent :X


Hoe dan ook, als je nu bij elke rit de motor aan moet duwen is waarschijnlijk je accu toch niet helemaal je van het.
Na een flinke rit moet die namelijk gewoon weer opgeladen zijn.

Dus, aanduwen, en de rest van de dag lekker gaan touren,
of de accu er uit sleutelen en laden maar.
 
Wat is het nadeel van eruit halen en opladen? En ik kan hem dus gewoon buiten in de open lucht bijladen?

Het nadeel is dat je een en ander moet lossleutelen om bij de accu te komen,
tenzij het bij jouw motor een kwestie is van zadel eraf, polen loshalen en accu uitnemen.


Ja hij kan gewoon buiten opgeladen worden.
Als de lader maar droog blijft als het regent, maar da's makkelijk te regelen.
 
Ik heb ff aan m'n dealer gevraagd hoeveel zo'n druppellader kost. Hij zei ongeveer 69 euro. Maar ik heb al een Optimate 3 voor 45 euro gezien, en ik hoor hier dat iemand em voor een tientje heeft :S
Heeft iemand nog advies over deze dingen? Prijs kwaliteit en dergelijke

Overigens, kan elke druppellader op elke motor worden aangesloten, of moet ik daar nog rekening mee houden?


Thnx
 
Laatst bewerkt:
Een druppelaar is een druppelaar.
Dus elke druppelaar kan op elke motor aangesloten worden, geen probleem.
Natuurlijk heb je prijs/kwaliteitsverschillen.
Dat heb je onder de motoren ook, bijvoorbeeld.
Ik heb er dus één van de Lidl.
Kostte me 10 euries.
Doet 't perfect, hij geeft stroom door en daar gaat 't om, he?
Wellicht zal ie 't wat minder lang doen als één van 45 of 69 euries.
Voor een tientje kan je je geen bult vallen, toch?
Stuk?...kopen we weer een nieuwe....
Eens in de zoveel tijd heeft Lidl van die aanbiedingen volgens een bepaald thema;
Ruitersport, surfsport, vissport, wintersport etc etc en zo ook voor de motorsport.
Helmen, handschoenen, kleding, sloten....etc etc noem maar op.
Even de blaadjes van de Lidl in de gaten houden.....
En als je daar niet op kan wachten....tsja, dan moet je er ééntje halen van 45 of 69 euries.

Succes verder met het druppellader gebeuren...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan