Accu geeft te hoge spanning?

2 jan 2005
42
0
hallo,

vandaag een gloednieuwe accu uit de doos gepakt en even meten wat de waarde was. blijkt dat hij zo rond de 18 volt aangeeft. nou niet gelijk komen met de meter is kapot want dat dacht ik ook. maar in totaal 3 meters gebruikt. ook in de motor loopt de gemeten waarde bij 3 duizend toeren op tot 17.5 volt???

het gaat om een r1 uit 2001.

ieand eenidee of is de accu niet goed en moet ik hem maar terug brengen.

vr gr ej huiskamp
 
A(mpere) V(olt) O(hm)

AVO _O- Ook wel Multimeter

Ik wil geen reklame maken, Maar "Fluke" maakt nu wel erg goede AVO meters.
Er zijn echter wel meer goede merken.
Koop er een die minimaal 50.000 Volt per Ohm weerstand heeft.

Je bedoelt waarschijnlijk 50.000 Ohm per Volt.
Maar tegenwoordig voldoen zelfs de 5 euro metertjes van de bouwmarkt daar aan.
Toch kan je die beter niet nemen, want die van mij die ik voor erbij had gekocht geeft soms de meest bizarre waarden aan. Vooral bij gelijkspanningen waar wat storing of een wisselspanningscomponent op zit.
 
Je bedoelt waarschijnlijk 50.000 Ohm per Volt.

Sorry ..... Helaas .......Je hebt helemaal gelijk.


Maar wat de bedrukking betreft. De "Chinezen" zetten er op wat de mens wil.

Metertje krijg je net niet kado bij een pak was middel.
Een Goede multi meter gaat richting 100.00 euri.
Een betere gaat al gauw over de 200.00 euri.

En de echte professionele gaan richting 500.00 euri.
Die heb ik niet. Ik heb er meerdere . de goedkoopste was 30 jaar geleden 500 gulden.
Dan heb ik een nieuwere van pakembeet 300.00 euri (specifiek laag Ohm bereik)
Ik meet vanaf 0 OHm in 2 achter de komma
En eentje die de spanning in 2 achter de komma meet.

Dat is zeker niet nodig voor de hobby.
Echter in de moderne motorfiets techniek wordt wel met 1 achter de komma nauwkeurig gemeten.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat de bedrukking betreft. De "Chinezen" zetten er op wat de mens wil.
Ja, weet ik, maar die 50.000 Ohm/V halen ze echt wel, zelfs nog wel veel meer dan dat. Zoveel Ohm/V is meer iets dat vroeger belangrijk was bij de analoge meters. Is nu geen issue meer.

Op zich zijn die goedkope metertjes best wel bruikbaar, als je maar precies weet wat zo'n meter wel kan en niet kan. Voor metingen aan een auto/motor zijn ze in principe meer dan nauwkeurig genoeg. Het probleem zit hem er meer in dat ze blijkbaar heel vreemd reageren op stoorsignalen op de te meting spanning/stroom. Bij een draaiende motor heb je dat al snel als gevolg van de dynamo, spanningsregelaar, ontsteking, etc.

Daarnaast heb je nog dingen als kwaliteit van de overbelastingsbeveiliging, temperatuur/vocht gevoeligheid, nauwkeurigheid op de lange termijn, robuustheid, isolatiewaarde etc. Bij een wat duurdere meter is dat allemaal veel beter.
 
Ik zou deze accu heel goed bewaren, en even naar shell/BP/nuon/eneco of wie je maar kunt bedenken schrijven dat je een 6 cellige accu hebt die maar liefst 18 v opwekt, dat ding is goud waard, wat zeg ik je hoeft nooit meer te werken als je het goed doet
 
Ja, weet ik, maar die 50.000 Ohm/V halen ze echt wel, zelfs nog wel veel meer dan dat. Zoveel Ohm/V is meer iets dat vroeger belangrijk was bij de analoge meters. Is nu geen issue meer.

Op zich zijn die goedkope metertjes best wel bruikbaar, als je maar precies weet wat zo'n meter wel kan en niet kan. Voor metingen aan een auto/motor zijn ze in principe meer dan nauwkeurig genoeg. Het probleem zit hem er meer in dat ze blijkbaar heel vreemd reageren op stoorsignalen op de te meting spanning/stroom. Bij een draaiende motor heb je dat al snel als gevolg van de dynamo, spanningsregelaar, ontsteking, etc.

Daarnaast heb je nog dingen als kwaliteit van de overbelastingsbeveiliging, temperatuur/vocht gevoeligheid, nauwkeurigheid op de lange termijn, robuustheid, isolatiewaarde etc. Bij een wat duurdere meter is dat allemaal veel beter.

Vergeet niet te vertellen dat een dure proffesionele meter ook jaarlijks geëikt dient te worden, om die kwaliteit te garanderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze accu heel goed bewaren, en even naar shell/BP/nuon/eneco of wie je maar kunt bedenken schrijven dat je een 6 cellige accu hebt die maar liefst 18 v opwekt, dat ding is goud waard, wat zeg ik je hoeft nooit meer te werken als je het goed doet

Het is nog niet duidelijk of het nou een 6 cellig geval is ;). In elk geval wel bijzonder dat die motor nog heel is _O-.
 
hallo,

vandaag een gloednieuwe accu uit de doos gepakt en even meten wat de waarde was. blijkt dat hij zo rond de 18 volt aangeeft. nou niet gelijk komen met de meter is kapot want dat dacht ik ook. maar in totaal 3 meters gebruikt. ook in de motor loopt de gemeten waarde bij 3 duizend toeren op tot 17.5 volt???

En wat is het nou, loopt het voltage op of daalt het :?
 
Hang er eens een belasting aan, een flinke gloeilamp ofzo, en meet dan eens parralel op de polen.
Dit natuurlijk zonder dat die in ingebouwd, en zonder ander spul er op.
Neem ook een fatsoenlijke meter, op de DC stand.
 
heren heren,,,

uiteraard reageer ik nog wel maar er zijn ook mensen die onregelmatig werken en vervolgens in de nacht (zo af en toe) het forum rondstruind.....

Het mysterie is opgelost. Ik kan 3 nieuwe meters gaan kopen voor de jongens in het bedrijf want die gaven absoluut niet de goede waardes aan en om het rond te maken is mijn regelaar ook nog eens stuk en gaf die veel te veel stroom door. Ik denk dan ook dat de eerste accu ook zo aan zijn einde is gekomen.....

bij meting met een apparaat in de winkel zat de accu tjokvol maar dan wel met 12.3 volt |( |( |( |(
nu ook een nieuwe regelaar erop (duuuuuuur) en het gaat weer allemaal goed...

toch kut als je denkt goede materialen te hebben en het werkt dus blijkbaar naar verloop niet goed..... nog steeds geen idee hoe dat komt. uiteindelijk is het probleem dus niet zo groot..... toch bedankt voor het meedenken en de nodige info rondom het berekenen van allerlei waardes.......

gr ej :} :} :}
 
heren heren,,,

uiteraard reageer ik nog wel maar er zijn ook mensen die onregelmatig werken en vervolgens in de nacht (zo af en toe) het forum rondstruind.....

Het mysterie is opgelost. Ik kan 3 nieuwe meters gaan kopen voor de jongens in het bedrijf want die gaven absoluut niet de goede waardes aan en om het rond te maken is mijn regelaar ook nog eens stuk en gaf die veel te veel stroom door. Ik denk dan ook dat de eerste accu ook zo aan zijn einde is gekomen.....

bij meting met een apparaat in de winkel zat de accu tjokvol maar dan wel met 12.3 volt |( |( |( |(
nu ook een nieuwe regelaar erop (duuuuuuur) en het gaat weer allemaal goed...

toch kut als je denkt goede materialen te hebben en het werkt dus blijkbaar naar verloop niet goed..... nog steeds geen idee hoe dat komt. uiteindelijk is het probleem dus niet zo groot..... toch bedankt voor het meedenken en de nodige info rondom het berekenen van allerlei waardes.......

gr ej :} :} :}


Nou in ieder geval opgelost.

Jammer dat er een dure SR in moet.
 
heren heren,,,

uiteraard reageer ik nog wel maar er zijn ook mensen die onregelmatig werken en vervolgens in de nacht (zo af en toe) het forum rondstruind.....

Het mysterie is opgelost. Ik kan 3 nieuwe meters gaan kopen voor de jongens in het bedrijf want die gaven absoluut niet de goede waardes aan en om het rond te maken is mijn regelaar ook nog eens stuk en gaf die veel te veel stroom door. Ik denk dan ook dat de eerste accu ook zo aan zijn einde is gekomen.....

bij meting met een apparaat in de winkel zat de accu tjokvol maar dan wel met 12.3 volt |( |( |( |(
nu ook een nieuwe regelaar erop (duuuuuuur) en het gaat weer allemaal goed...

toch kut als je denkt goede materialen te hebben en het werkt dus blijkbaar naar verloop niet goed..... nog steeds geen idee hoe dat komt. uiteindelijk is het probleem dus niet zo groot..... toch bedankt voor het meedenken en de nodige info rondom het berekenen van allerlei waardes.......

gr ej :} :} :}
Ik geloof niet dat er 3 meters exact hetzelfde aangeven en alle drie kapot zijn.
Die kans is oneindig klein. Wel geloof ik dat de persoon die de meter vast houdt 3 x dezelfde fout maakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan