Accu geeft te hoge spanning?

2 jan 2005
42
0
hallo,

vandaag een gloednieuwe accu uit de doos gepakt en even meten wat de waarde was. blijkt dat hij zo rond de 18 volt aangeeft. nou niet gelijk komen met de meter is kapot want dat dacht ik ook. maar in totaal 3 meters gebruikt. ook in de motor loopt de gemeten waarde bij 3 duizend toeren op tot 17.5 volt???

het gaat om een r1 uit 2001.

ieand eenidee of is de accu niet goed en moet ik hem maar terug brengen.

vr gr ej huiskamp
 
Goed bezig trouwens C-H :Y

Nee, fout bezig.

Ik had de meting moeten uitvoeren met de accu die 20 centimeter verderop stond.
Aangezien electriciteit nog wel de komende 5 eeuwen als tovenarij zal worden gezien, moeten de lezers een conversieslag doen, om het verschijnsel in 12 voltologie te zien.

Daarmee heb ik de lezers onnodig belast, onvoldoende aan de oplossing meegewerkt en daar bied ik dan ook mijn nederige excuses voor aan.
 
:^
Bij twijfel eerst es de metertjes "ijken" tegenover een zekere waarde.
230 volt +/-10 uit het stopcontact, 12.5 volt aan een auto accu, 1.5 volt op een AA batterijtje (1.3 bij een oplaadbare)

Een meetafwijking van 5% is bij de goedkopere metertjes acceptabel.

Een motor accu heeft 6 cellen.
Elke cel kan maximaal slechts 2.1 volt geven in rusttoestand. Dat is een fysicochemisch gegeven dat niet wijzigt.
Dat geeft maximaal 12.6 volt in rusttoestand.
Een accu die 18 volt geeft is ofwel serieus kapot of heeft 9 cellen (9*2.1 = 18.9V), of is gemeten terwijl de motor draaide en de accu werd opgeladen., of je hebt iets anders dan volt gemeten, of alle drie de metertjes zijn tegelijk kapot.

Goed idee om de meter(s) eerst te testen op een bekende goede gelijkspanningsbron -bv. auto accu - maar houd er wel rekening mee dat de WISSELSPANNING uit je stopcontact thuis in dit geval niet alles zegt over het meten van GELIJKSPANNING met de desbetreffende meter.
 
AVO is ook een merk. Google maar eens "AVO Model 8". Oude klassieke analoge meters met een grote precisie, bijna laboratorium kwaliteit. Worden naar mijn weten miet meer gefabriceerd maar zijn tweede hands nog wel te koop; soms zelfs tegen een heel redelijke prijs omdat de verkoper niet altrijd beseft wat voor een geweldig instrument hij in handen heeft. Vanwege gewicht, schokgevoeligheid en blokkige vormgeving niet erg geschikt voor storingzoeken aan een motorfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan