Accu geeft te hoge spanning?

2 jan 2005
42
0
hallo,

vandaag een gloednieuwe accu uit de doos gepakt en even meten wat de waarde was. blijkt dat hij zo rond de 18 volt aangeeft. nou niet gelijk komen met de meter is kapot want dat dacht ik ook. maar in totaal 3 meters gebruikt. ook in de motor loopt de gemeten waarde bij 3 duizend toeren op tot 17.5 volt???

het gaat om een r1 uit 2001.

ieand eenidee of is de accu niet goed en moet ik hem maar terug brengen.

vr gr ej huiskamp
 
hallo,

vandaag een gloednieuwe accu uit de doos gepakt en even meten wat de waarde was. blijkt dat hij zo rond de 18 volt aangeeft. nou niet gelijk komen met de meter is kapot want dat dacht ik ook. maar in totaal 3 meters gebruikt. ook in de motor loopt de gemeten waarde bij 3 duizend toeren op tot 17.5 volt???

het gaat om een r1 uit 2001.

ieand eenidee of is de accu niet goed en moet ik hem maar terug brengen.

vr gr ej huiskamp
Zo uit de doos zonder aan te sluiten op de motor levert de batterij 18V? Dat is wel opmerkelijk :P
 
hallo,

vandaag een gloednieuwe accu uit de doos gepakt en even meten wat de waarde was. blijkt dat hij zo rond de 18 volt aangeeft. nou niet gelijk komen met de meter is kapot want dat dacht ik ook. maar in totaal 3 meters gebruikt. ook in de motor loopt de gemeten waarde bij 3 duizend toeren op tot 17.5 volt???

het gaat om een r1 uit 2001.

ieand eenidee of is de accu niet goed en moet ik hem maar terug brengen.

vr gr ej huiskamp

Apart.

Ik zou het terugbrengen.
 
Ik denk dat-ie zo toch NIET uit de doos kwam, maar je pas bent gaan meten met draaiende motor?

Of heeft die accu (àls dat al bestaat) 9 ipv 6 cellen?

18V aan een accu van 6 cellen wil gewoonlijk zeggen dat je spanningsregelaar kapot is en bezig deze accu te vermoorden (droogkoken).
 
Ik denk dat-ie zo toch NIET uit de doos kwam, maar je pas bent gaan meten met draaiende motor?

Of heeft die accu (àls dat al bestaat) 9 ipv 6 cellen?

18V aan een accu van 6 cellen wil gewoonlijk zeggen dat je spanningsregelaar kapot is en bezig deze accu te vermoorden (droogkoken).

niet denken.
staat toch duidelijk eerst gemeten uit doos 18 volt
daarna met 3000 toeren 17,5 volt

ik zou ff trg gaan met die accu
 
Laatst bewerkt:
Het is wel opmerkelijk dat je een accu van 18V durft aan te sluiten op de motor... weet niet hoeveel elektronica er op een R1 van 2001 zit, maar lijkt me niet echt bevorderlijk.
 
Vind ik knap 18 Volt.

Dan heb je toch een bijzondere uitvinding gedaan.

Een nieuwe geladen accu die 100% in orde is, geeft in rust een EMK van 12.7 Volt.
Dat is een vast chemisch gegeven.

Daar kun je zelfs je AVO meter op ijken.

Met drie meters 18 V gemeten.??? Gooi ze dan alle drie in de container.
 
Laatst bewerkt:
gezien je avatar en onderschrift:

Heb je geen oude lege 24V accu uit die brandweer wagen gekregen :? :+

zereneus mode:

18V lijkt mij heel sterk, ik twijfel net als mijn voorganger aan die multimeters.
Van die 2 euro dingen bij de Halfords :?

Zoek eens een "oude" multimeter op met een wijzer, of meet de accu eens met een echte meter zoals een Fluke.

Wel gedurfd dat je hem alsnog in je motor monteert. :o
Bij 3000 toeren zou ik iets van 13,8 V verwachten bij je motor als er verder niets kapot is.

Gezien beide meetwaarden die veels te hoog zijn sluit ik mij aan bij Groen: dumpen die multimeters.

Probeer er anders eens een 5W lampje op aan te sluiten en meet dan de stroom eens?
Kijken wat voor een waarde je dan krijgt.
Kun je terug rekenen naar de spanning. :P

edit: voor het geval je de formule niet weet:
power = spanning maal stroom bij 5W dus spanning = 5 gedeeld door de gemeten stroom. dat zal bij een nieuwe accu zo rond de 0,4 ampere liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat-ie zo toch NIET uit de doos kwam, maar je pas bent gaan meten met draaiende motor?

Of heeft die accu (àls dat al bestaat) 9 ipv 6 cellen?

18V aan een accu van 6 cellen wil gewoonlijk zeggen dat je spanningsregelaar kapot is en bezig deze accu te vermoorden (droogkoken).
Hihi nu je het zegt... Een cel kan idd nooit meer dan 2V opwekken, dat is nou eenmaal een chemisch of natuurkundig proces weet ik veel wat :P .

Nou okee, 2,20/2,25V max dan... Maar no way dat een een accucel 3V ophoest, gewoon onmogelijk :')
 
Laatst bewerkt:
heren,

helder en duidelijk dat er echt iets met de accu niet goed is. ook heb ik echt niet met een halfords metertje gemeten en ik ben ook echt niet gek..hahaha\
maar aansluiten heb ik inderdaad wel gedaan. ik had verwacht dat hij wel iets in zou zakken en een normale voltage af zou gaan geven.

in ieder geval is er iets echt niet goed en gaat hij gewoon terug.
 
Hihi nu je het zegt... Een cel kan idd nooit meer dan 2V opwekken, dat is nou eenmaal een chemisch of natuurkundig proces weet ik veel wat :P .

Nou okee, 2,20/2,25V max dan... Maar no way dat een een accucel 3V ophoest, gewoon onmogelijk :')
Zo goed als onmogelijk .... ik had het ooit wel met een bromfiets-accu die al bijna drooggevallen was in een zeer warme en lange zomer; vermogen kwam er niet meer uit maar onbelast en vlak na (kickstart) even rijden was de klemspanning 18V. Echt raar geval want na bijvullen met gedistilleerd water was-ie weer levend en de spanning bleef normaal, ook met draaiend motortje niet boven 14V. Was een Honda Scoopy brommer.

Maar ik denk niet dat er zoiets geks aan de hand zal zijn met een gloednieuwe accu zo uit de doos.
 
meet eens een andere accu.

:^
Bij twijfel eerst es de metertjes "ijken" tegenover een zekere waarde.
230 volt +/-10 uit het stopcontact, 12.5 volt aan een auto accu, 1.5 volt op een AA batterijtje (1.3 bij een oplaadbare)

Een meetafwijking van 5% is bij de goedkopere metertjes acceptabel.

Een motor accu heeft 6 cellen.
Elke cel kan maximaal slechts 2.1 volt geven in rusttoestand. Dat is een fysicochemisch gegeven dat niet wijzigt.
Dat geeft maximaal 12.6 volt in rusttoestand.
Een accu die 18 volt geeft is ofwel serieus kapot of heeft 9 cellen (9*2.1 = 18.9V), of is gemeten terwijl de motor draaide en de accu werd opgeladen., of je hebt iets anders dan volt gemeten, of alle drie de metertjes zijn tegelijk kapot.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat-ie zo toch NIET uit de doos kwam, maar je pas bent gaan meten met draaiende motor?

Of heeft die accu (àls dat al bestaat) 9 ipv 6 cellen?

18V aan een accu van 6 cellen wil gewoonlijk zeggen dat je spanningsregelaar kapot is en bezig deze accu te vermoorden (droogkoken).
:^
 
A(mpere) V(olt) O(hm)

AVO _O- Ook wel Multimeter

Ik wil geen reklame maken, Maar "Fluke" maakt nu wel erg goede AVO meters.
Er zijn echter wel meer goede merken.
Koop er een die minimaal 50.000 Volt per Ohm weerstand heeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan