Accu gevuld, spanning te laag

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.138
19
39
Beste allen,

Vandaag nieuwe accu gekocht en deze zojuist gevuld.
Betreft een Varta, agm accu met los zuurpakket.
Nu heb ik wel vaker een accu gezuurd en dit is nog nooit fout gegaan, maar nu twijfel ik toch wel een beetje.

De flesjes zijn mooi leeg gelopen en toch meet ik maar 10.3V op de polen. Het ligt niet aan mijn multimeter, als ik de spanning op de oude accu meet kom ik op 12.2V.
Volgens de beschrijving zou ik 20 minuten moeten wachten alvorens deze accu te gebruiken, die zijn al lang voorbij.
Was eigenlijk van plan deze eerst op te laden, gebruiken ga ik deze pas vrijdag.

De accu word ook een beetje warm, dit is me eerder nooit opgevallen, is dit normaal?
En zou ik er verstandig aan doen om alsnog te laden? Heb het vermoeden dat de accu niet goed is.
 

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.215
364
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
volgens mij beschrijf je meerdere dingen, die 20 minuten zijn misschien om de accu te laten rusten ? niet persee om hem tot 12 volt te laten komen ?
een beetje warm komt wel vaker voor, heb je dat ook gecontroleerd als je de andere keren een accu hebt gezuurd ? of is dat alleen deze keer .

Opladen en dan meten , eventueel onder belasting. Garantie zou toch iig een aantal maanden moeten zijn los van of hij geladen is, dat moet toch voor eerste gebruik, ideaal gesproken, dit kan natuurlijk ook met een motorfiets.
 
  • Like
Waarderingen: Aprilia4fun

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.138
19
39
volgens mij beschrijf je meerdere dingen, die 20 minuten zijn misschien om de accu te laten rusten ? niet persee om hem tot 12 volt te laten komen ?
een beetje warm komt wel vaker voor, heb je dat ook gecontroleerd als je de andere keren een accu hebt gezuurd ? of is dat alleen deze keer .

Opladen en dan meten , eventueel onder belasting. Garantie zou toch iig een aantal maanden moeten zijn los van of hij geladen is, dat moet toch voor eerste gebruik, ideaal gesproken, dit kan natuurlijk ook met een motorfiets.
Ik beschrijf wat er in de gebruiksaanwijzing staat die bij de accu zit.
Daar schrijven ze:
Plakstrip verwijderen.
Flesjes erop drukken en wachten tot deze leeggelopen zijn.
Seal erop drukken zodat de accu afgesloten is.
Na het vullen 20 minuten wachten alvorens de accu in een voertuig te gebruiken.

Geen idee of een accu altijd wat warm word na het zuren, het viel me nu op.

Ik meet altijd eerst voordat ik wat met een accu ga doen.
Bij alle vorige was de spanning gelijk 12V en hoger. Deze blijft steken op 10.3
 

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.138
19
39
Prima, maar dan staat in de beschrijving niet dat hij persee 12 volt moet zijn na die 20 minuten, dat bedoel ik ermee.
Maar kijken wat hij doet na laden, straks is het het batterijtje van de mulitimeter ;)
Het gaat er mij vooral om of ik die accu veilig aan een lader kan hangen met een misschien wel slechte cel.
En het is niet mijn multimeter.
Heb 2 accu's op de werkbank staan.
Ik meet de oude, 12.2V,
vervolgens de nieuwe, 10.3V,
terug naar de oude, 12.2V
 
  • Like
Waarderingen: LePensZeur

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
15.870
3.106
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Hup, aan de lader..., onder het laden ff de spanning in de gaten houden, moet snel oplopen naar zon 13 volt, blijft-ie onder de 11, 8 is er wel een cel met inwendige kortsluiting, terugbrengen dus... Dat denk ik toch hoor, en je bent niet de eerste.

Edit: die 11,8 is een gok, uit ervaring :)
 
  • Like
Waarderingen: DucBMW

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.138
19
39
Meet nu de oude accu nog eens? Nog steeds 12,2 volt?
Jazeker.
Multimeter is overigens nog geen maand oud, Fluke 179.
Overigens voor de zekerheid ook even de multimeter die ik voor mn werk gebruik erbij gepakt, deze geeft exact dezelfde waarde.
 

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
15.870
3.106
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Overigens voor de zekerheid ook even de multimeter die ik voor mn werk gebruik erbij gepakt, deze geeft exact dezelfde waarde.
Dan kan je de multimeters uitsluiten... Om echt zeker te zijn moet je eigenlijk nog een derde proberen. Als die ook 10,3 en 12,2 volt aangeeft zijn de multimeters goed.
 

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.138
19
39
Dan kan je de multimeters uitsluiten... Om echt zeker te zijn moet je eigenlijk nog een derde proberen. Als die ook 10,3 en 12,2 volt aangeeft zijn de multimeters goed.
:(

Net nog eens gekeken met de lader er een half uur af, geeft nu 12.6V aan.

Vanavond nog eens meten
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.603
254
www.autogereedschap.com
Die 20 minuten zijn ook wel best kort (vast voldoende om de matjes vol te laten zuigen, maar niet om tot een gebruiksklare accu te komen). Ik vul ze af, laat ze een uur met rust, dan een paar uur op de lader, dan pas doormeten en inbouwen.