Accu gevuld, spanning te laag

rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
837
26
44
Wormer
Het is een Varta, geen accu...….. dit soort dingen kom ik heel veel tegen bij Varta en andere B merken.

Mijn ervaring is dat een Yuasa of GS accu nog steeds het beste is.
 

Red Force

Tuono Gen1
Donateur
19 nov 2011
7.710
1.169
Ja, de levensduur is sowieso beperkt bij een dikke twin.
Maar ik doe met een yuasa toch wel een jaar of 4/5 gemiddeld.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
13.829
428
57
Enkhuizen
Misschien de Varta ook wel :+ ,
Hoe dan ook, de Yuasa koste echter vanaf €120,- en de Varta nog geen €70,- en nog een iets sterkere ook.
 

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.138
19
39
Het is een Varta, geen accu...….. dit soort dingen kom ik heel veel tegen bij Varta en andere B merken.

Mijn ervaring is dat een Yuasa of GS accu nog steeds het beste is.
Helemaal mee eens.
Er kwam een Yuasa uit, die is waarschijnlijk 11 jaar oud. De vorige eigenaar dacht dat hij deze nog nooit vervangen had. Ik in ieder geval zeker niet en heb de motor toch alweer een jaar of 8. Heeft al die tijd probleemloos m'n motor gestart. 750cc tweecilinder.
De Varta is gewoon van mindere kwaliteit, dat zie je aan alles. Het plastic omhulsul sluit niet overal mooi aan etc, scherpe randen aan het plastic. Minder qua afwerking ook.
Maar goed, de enige reden dat ik een Varta heb besteld was omdat deze goedkoper was, sneller te leveren (ga morgen Duitsland in per motor) en de motor gaat er ws dit jaar uit. Ben op zoek naar wat anders.

Heb overigens zojuist de nieuwe accu gevuld, deze is gelijk 12.7V na zuren. (en nee @Rob RD , ik ga niet nog 3 multimeters erbij zoeken om dit te controleren :P )
De eerste, die met de lage spanning na zuren, heb ik nog wel ingebouwd om te proberen, maar die stortte gelijk in bij contact aan en kreeg de motor misschien net 2 keer rond gegooid alvorens ermee te stoppen.

De nieuwe staat nu nog zonder dopjes na te borrelen, doe over een uurtje ofzo de afdekstrip erop en dan bouw ik m in.
 

Mike Schenk

MF veteraan
Donateur
9 mei 2005
13.285
116
51
Den Haag
www.dikkebrommer.nl
Klinkt alsof die nieuwe wel gaat doen waar die voor bedoeld is.

Wel of geen meegeleverd zuurpakket maakt niet uit. Elke te vullen accu (dus met doppen) heeft een overlooppijpje.
Accu's met losse doppen per cel hebben inderdaad een overlooppijpje. Maar zo'n onderhoudsvrije accu die je met een strip permanent afsluit nadat het zuur er in is gegoten heeft géén overlooppijpje. Later bijvullen is ook niet mogelijk.
 

robber57

Die hard MF'er
28 feb 2013
773
30
Daarom zit dat tuutje toch aan de zijkant?
Een agm heeft geen ontluchtingstuutje.

De docu van iedere nieuwe accu zegt het ook: altijd na het vullen eerst aan de lader....

Maar dit lijkt idd niet goed, "normaal" gesproken is idd een nieuwe accu een half uurtje na het vullen in staat een motor te starten en zou zo rond de 12 volt moeten zijn.