Accu gevuld, spanning te laag

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Beste allen,

Vandaag nieuwe accu gekocht en deze zojuist gevuld.
Betreft een Varta, agm accu met los zuurpakket.
Nu heb ik wel vaker een accu gezuurd en dit is nog nooit fout gegaan, maar nu twijfel ik toch wel een beetje.

De flesjes zijn mooi leeg gelopen en toch meet ik maar 10.3V op de polen. Het ligt niet aan mijn multimeter, als ik de spanning op de oude accu meet kom ik op 12.2V.
Volgens de beschrijving zou ik 20 minuten moeten wachten alvorens deze accu te gebruiken, die zijn al lang voorbij.
Was eigenlijk van plan deze eerst op te laden, gebruiken ga ik deze pas vrijdag.

De accu word ook een beetje warm, dit is me eerder nooit opgevallen, is dit normaal?
En zou ik er verstandig aan doen om alsnog te laden? Heb het vermoeden dat de accu niet goed is.
 
Een AGM is weer ander soort accu dan waar we het hier over hebben. Die komen volledig geseald uit de fabriek en hoeven voor gebruik niet gevuld te worden.


"Vandaag nieuwe accu gekocht en deze zojuist gevuld.
Betreft een varta, ------>AGM accu<---------met los zuurpakket

Het zijn juist de AGM accus die een zuurpakket hebben aangezien het bij agm zeer belangrijk is dat de accu niet over of ondervuld word, ook omdat je daarna de kap er op mept en deze in principe niet meer te verwijderen is, bij gewone klassieke zoals de yuasa sumicron krijg je geen zuurpakket maar simpelweg een fles en mag je zelf tot het max streepje vullen wat niet zo kritisch is., deze hebben dan ook een gas-tuutje zodat de accu belucht is en water verliest wat je weer moet aanvullen, de agm en gel accus zijn volledig gesloten en hebben dus ook dat tuutje niet en hoef je(kun je) dus ook niet bij te vullen.

AGM kwam idd vroeger altijd gevuld vanaf fabriek maar aangezien accus nog wel eens een jaar of meer bij de handel op de plank kan staan krijg je dan een oude half rotte accu, vandaar de toepassing van dat exact afgemeten zuurpakket bij agm en gel accus.
 
Ik zie inderdaad dat die accu's met een zuurpakket ook AGM accu's kunnen zijn. Ik weet alleen uit ervaring dat ze niet zo lekvrij gesloten zijn als een AGM accu die in de fabriek is gevuld. Als je ze op zijn kop zet gaan ze toch lekken.
 
Ik zie inderdaad dat die accu's met een zuurpakket ook AGM accu's kunnen zijn. Ik weet alleen uit ervaring dat ze niet zo lekvrij gesloten zijn als een AGM accu die in de fabriek is gevuld. Als je ze op zijn kop zet gaan ze toch lekken.

Helaas klopt ook dat niet, wellicht heb jij een toevallige slechte ervaring maar 1 vd pluspunten van een agm batterij is ook dat hij in alle posities te monteren is en daar word gretig gebruik van gemaakt door fabrikanten, in vrijwel alle motorscooters ligt de accu op zijn kant onder de treeplank, dat moet dus een agm zijn want een gewone loopt leeg maar gaat ook stuk aangezien de bovenste platen droog komen te staan.
Ik heb nog nooit van een lekkende agm in een scooter gehoord...
 
Laatst bewerkt:
Helaas klopt ook dat niet, wellicht heb jij een toevallige slechte ervaring maar 1 vd pluspunten van een agm batterij is ook dat hij in alle posities te monteren is en daar word gretig gebruik van gemaakt door fabrikanten, in vrijwel alle motorscooters ligt de accu op zijn kant onder de treeplank, dat moet dus een agm zijn want een gewone loopt leeg maar gaat ook stuk aangezien de bovenste platen droog komen te staan.
Ik heb nog nooit van een lekkende agm in een scooter gehoord...
Toch zat er een grote sticker op de accu waarop stond dat deze alleen verticaal, dus met de polen omhoog gemonteerd mag worden.
Staat ook uitdrukkelijk bij niet op de zijkant of plat.
 
Toch zat er een grote sticker op de accu waarop stond dat deze alleen verticaal, dus met de polen omhoog gemonteerd mag worden.
Staat ook uitdrukkelijk bij niet op de zijkant of plat.
Das opmerkelijk, wat was het type van de accu?
Ik weet niet beter ( volgens het accu reference manual van yausa) dat agm , pricipieel, iig op alle zijden behalve de boverzijde kan liggen en soms kan hij ook evt op de bovenzijde liggen, dat geld iig voor alle yausa YTZ en YTX accus
 
Das opmerkelijk, wat was het type van de accu?
Ik weet niet beter ( volgens het accu reference manual van yausa) dat agm , pricipieel, iig op alle zijden behalve de boverzijde kan liggen en soms kan hij ook evt op de bovenzijde liggen, dat geld iig voor alle yausa YTZ en YTX accus


Maar dan een Varta ipv Yuasa. Overigens staat hier ook beschreven dat ze een zelfregulerende overdrukklep hebben.
 
De codering ytx14-bs is een yuasa code de y staat voor yumicron,een yuasa patent voor het vergroten van het plaat oppervlak, de yuasa ligt bij mij op zijn kant in mijn sh300i maar ook in mijn sh150i en nog wel meer motorfietsen.
Vrijwel alle accu fabrikanten gebruiken de yuasa codering om hun eigen accus aan te duiden maar ze zijn niet altijd compatibel.
Als je zo'n varta of andere accu die niet op zijn kant mag liggen in zo'n motorfiets zet zijn de bovenste platen droog en krijg je het typische verschijnsel dat hij het een paar weken /maanden doet en dan stuk gaat, als je hem op de werkbank dan weer rechtop zet en aan de lader maak je de droge plaat weer nat en doet ie het weer een tijdje tot weer na een paar weken etc etc

Ik weet dit omdat in amerika het gewoonte is om een nieuwe motorfiets uit de showroom die er een paar maanden heeft gestaan een nieuwe accu en soms ook nieuwe banden te geven, de toen nieuw geintroduceerde sh150i stonden relatief lang in de showroom en kregen dus vrijwel allemayal een nieuwe accu van een populair merk (in amerika) en kregen allemaal accu problemen in de eerste paar weken/maanden omdat het een agm was die niet op zijn kant kon liggen.

Yuasa is in heel veel motorfietsen de originele en meestal de betere om er weer terug in te zetten als de oude op is, dat wil niet zeggen dat je met een ander merk geen goede resultaten kan halen maar als je boekje zegt een ytx er in hoort dan is dat een yuasa.

Ik dacht dat dit nu geen probleem meer was, dat voorval uit amerika was ik dacht in 2007 oid :/
 
Laatst bewerkt:
'k Heb zelf (minstens) bij de helft van mijn aangeschafte (tweedehands) moto's dooie batterijen moeten vervangen. Nu ik +2 jaar met de Honda CB 1300 rijd ga ik eindelijk eens voor het merk kiezen dat door Honda zelf aangeraden/gebruikt wordt (in dit geval de Yuasa YTZ14S). Waarom?? Ik ben het stilaan beu dat andere/goedkopere alternatieven na een tijdje 'de geest' geven! Amper 14 maand na plaatsing (mei 2018) is mijn nieuwe MotoBatt MBTX 9U zo dood als een pier:? De Tashima YTX 12-BS die de tweedehands-dealer vorig jaar geplaatst had staat nog (dood) in mijn garage, ik kan ze samen met de dooie MotoBatt inleveren voor recyclage. Moraal v/h verhaal: mijn (auto)garagist heeft een CBR1100 Blackbird uit 1997, staat in zijn garage aan een druppellader als hij niet rijd (nog steeds met de originele Yuasa batterij!) Lesson learned: goedkoop = niet altijd de beste koop!
 
'k Heb zelf (minstens) bij de helft van mijn aangeschafte (tweedehands) moto's dooie batterijen moeten vervangen. Nu ik +2 jaar met de Honda CB 1300 rijd ga ik eindelijk eens voor het merk kiezen dat door Honda zelf aangeraden/gebruikt wordt (in dit geval de Yuasa YTZ14S). Waarom?? Ik ben het stilaan beu dat andere/goedkopere alternatieven na een tijdje 'de geest' geven! Amper 14 maand na plaatsing (mei 2018) is mijn nieuwe MotoBatt MBTX 9U zo dood als een pier:? De Tashima YTX 12-BS die de tweedehands-dealer vorig jaar geplaatst had staat nog (dood) in mijn garage, ik kan ze samen met de dooie MotoBatt inleveren voor recyclage. Moraal v/h verhaal: mijn (auto)garagist heeft een CBR1100 Blackbird uit 1997, staat in zijn garage aan een druppellader als hij niet rijd (nog steeds met de originele Yuasa batterij!) Lesson learned: goedkoop = niet altijd de beste koop!
Zelf zou ik dit interpreteren als: Motor gebruikt een accu per jaar > Laadsysteem controleren > stekkers nalopen > testen op lekstroom.
 
Zelf zou ik dit interpreteren als: Motor gebruikt een accu per jaar > Laadsysteem controleren > stekkers nalopen > testen op lekstroom.
Thanks Mechanism! 'k Had er ook al aan gedacht om het laadsysteem enz. eens te laten uitmeten (als ik terug kan rijden, nu hangt de nieuwe Yuasa YTZ14S aan de lader om 100% door te laden). Is trouwens de eerste die ik vervang op deze CB 1300.
 
'k Heb zelf (minstens) bij de helft van mijn aangeschafte (tweedehands) moto's dooie batterijen moeten vervangen. Nu ik +2 jaar met de Honda CB 1300 rijd ga ik eindelijk eens voor het merk kiezen dat door Honda zelf aangeraden/gebruikt wordt (in dit geval de Yuasa YTZ14S). Waarom?? Ik ben het stilaan beu dat andere/goedkopere alternatieven na een tijdje 'de geest' geven! Amper 14 maand na plaatsing (mei 2018) is mijn nieuwe MotoBatt MBTX 9U zo dood als een pier:? De Tashima YTX 12-BS die de tweedehands-dealer vorig jaar geplaatst had staat nog (dood) in mijn garage, ik kan ze samen met de dooie MotoBatt inleveren voor recyclage. Moraal v/h verhaal: mijn (auto)garagist heeft een CBR1100 Blackbird uit 1997, staat in zijn garage aan een druppellader als hij niet rijd (nog steeds met de originele Yuasa batterij!) Lesson learned: goedkoop = niet altijd de beste koop!
Ik weet niet waar je allemaal mee bezig ben geweest,maar er klopt niks van als die accu,s voor dezelfde motor zijn
geweest,je kan niet 3 verschillende types gebruiken,er hoort maar 1 type in en dat is die de fabrikant opgeeft.
Als er een 14 in hoort moet je die er ook weer in plaatsen,en geen accu,s met een kleinere capaciteit monteren,
dan vraag je er om dat ze kapot gaan.
 
Laadcircuits zijn gewoon lomp, als je een te kleine capaciteit accu plaatst dan heb je kans dat hij ‘overbelast’ wordt en dat heeft nadelige consequenties voor de levensduur.
 
Laadcircuits zijn gewoon lomp, als je een te kleine capaciteit accu plaatst dan heb je kans dat hij ‘overbelast’
Dit is een domme opmerking
Ik kan het niet met eenvoudige bewoording uitleggen maar maar een laad systeem voor een motor fiets is afgeregeld voor 14 volt ( maximale laadstroom voor een 12 voltsaccu) en hoe grot of klein die in ampère is bepaald alleen de laadtijd die nodig is om hem/haar geheel geladen te krijgen
 
Ik weet niet waar je allemaal mee bezig ben geweest,maar er klopt niks van als die accu,s voor dezelfde motor zijn
geweest,je kan niet 3 verschillende types gebruiken,er hoort maar 1 type in en dat is die de fabrikant opgeeft.
Als er een 14 in hoort moet je die er ook weer in plaatsen,en geen accu,s met een kleinere capaciteit monteren,
dan vraag je er om dat ze kapot gaan.
Hey-hoo, RG-gamma, relax! Ik bestel(de) enkel een batterij (of gelijk welk ander onderdeel) specifiek voor MIJN huidige motorfiets-type-bouwjaar hoor! ;)
 
Swetty, ik gebruik enkel een lader voor 12V batterijen hoor, zowel druppel als gewone lader.
En gebruik een goede druppellader sommige zijn echte accu slopers,geld overigens nog meer
voor gewone laders,zorg dat de accu niet hoger geladen word dan de fabrikant voorschrijft,auto acculaders kunnen
een te hoge laadspanning leveren.
 
Laatst bewerkt:
Volgende keer wordt het gegarandeerd een Optimate 5 of 6 (halen zelfs volledig ontladen batterijen terug tot leven?). Het Black & Decker druppel ladertje die ik al enkele jaren gebruik, kreeg ik als verjaardags geschenk O-)
 
Volgende keer wordt het gegarandeerd een Optimate 5 of 6 (halen zelfs volledig ontladen batterijen terug tot leven?). Het Black & Decker druppel ladertje die ik al enkele jaren gebruik, kreeg ik als verjaardags geschenk O-)
Koop een echt goed druppellader,bijvoorbeeld een ctek,en laat nooit een druppellader de hele winter aan de accu zitten,zodra de druppellader aangeeft dat de accu vol is koppel hem dan los van de lader en controleer zelf om de 2 weken of de accu nog genoeg spanning heeft,die moet minimaal 12,6 zijn.
Koppel ook de accu los van het voertuig.
 
Druppelladers komen bij er niet meer in die hebben mij teveel accu's gekost .
Laad nu gewoon weer ouderwets met een 2 amps lader om de twee maanden als ik niet rijd
Accu in mijn Guuz is dan ook niet een welke door de fabriek voorschrijft die was namelijk 34 amp
Die er nu is zit komt van een zitmaaier ( klopt wel een beetje Guzzi word vaak voor trekker uitgescholde) en is 24 amp groot en onderhoudsvrij (zeggen ze)
Werkt goed en zit meer dan genoeg kracht in om de V7-850 GT met 1000cc cilinders aan te slingeren
 
'k Heb zelf (minstens) bij de helft van mijn aangeschafte (tweedehands) moto's dooie batterijen moeten vervangen. Nu ik +2 jaar met de Honda CB 1300 rijd ga ik eindelijk eens voor het merk kiezen dat door Honda zelf aangeraden/gebruikt wordt (in dit geval de Yuasa YTZ14S). Waarom?? Ik ben het stilaan beu dat andere/goedkopere alternatieven na een tijdje 'de geest' geven! Amper 14 maand na plaatsing (mei 2018) is mijn nieuwe MotoBatt MBTX 9U zo dood als een pier:? De Tashima YTX 12-BS die de tweedehands-dealer vorig jaar geplaatst had staat nog (dood) in mijn garage, ik kan ze samen met de dooie MotoBatt inleveren voor recyclage. Moraal v/h verhaal: mijn (auto)garagist heeft een CBR1100 Blackbird uit 1997, staat in zijn garage aan een druppellader als hij niet rijd (nog steeds met de originele Yuasa batterij!) Lesson learned: goedkoop = niet altijd de beste koop!
Dan had je destijds mogelijk via garantie nog een nieuwe kunnen krijgen.

Mijn eerste Motobatt ging met 1 jaar ook zomaar ineens stuk, de vervanger houd het tot nog toe 4 jaar vol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan