Accu gevuld, spanning te laag

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Beste allen,

Vandaag nieuwe accu gekocht en deze zojuist gevuld.
Betreft een Varta, agm accu met los zuurpakket.
Nu heb ik wel vaker een accu gezuurd en dit is nog nooit fout gegaan, maar nu twijfel ik toch wel een beetje.

De flesjes zijn mooi leeg gelopen en toch meet ik maar 10.3V op de polen. Het ligt niet aan mijn multimeter, als ik de spanning op de oude accu meet kom ik op 12.2V.
Volgens de beschrijving zou ik 20 minuten moeten wachten alvorens deze accu te gebruiken, die zijn al lang voorbij.
Was eigenlijk van plan deze eerst op te laden, gebruiken ga ik deze pas vrijdag.

De accu word ook een beetje warm, dit is me eerder nooit opgevallen, is dit normaal?
En zou ik er verstandig aan doen om alsnog te laden? Heb het vermoeden dat de accu niet goed is.
 
volgens mij beschrijf je meerdere dingen, die 20 minuten zijn misschien om de accu te laten rusten ? niet persee om hem tot 12 volt te laten komen ?
een beetje warm komt wel vaker voor, heb je dat ook gecontroleerd als je de andere keren een accu hebt gezuurd ? of is dat alleen deze keer .

Opladen en dan meten , eventueel onder belasting. Garantie zou toch iig een aantal maanden moeten zijn los van of hij geladen is, dat moet toch voor eerste gebruik, ideaal gesproken, dit kan natuurlijk ook met een motorfiets.
 
volgens mij beschrijf je meerdere dingen, die 20 minuten zijn misschien om de accu te laten rusten ? niet persee om hem tot 12 volt te laten komen ?
een beetje warm komt wel vaker voor, heb je dat ook gecontroleerd als je de andere keren een accu hebt gezuurd ? of is dat alleen deze keer .

Opladen en dan meten , eventueel onder belasting. Garantie zou toch iig een aantal maanden moeten zijn los van of hij geladen is, dat moet toch voor eerste gebruik, ideaal gesproken, dit kan natuurlijk ook met een motorfiets.

Ik beschrijf wat er in de gebruiksaanwijzing staat die bij de accu zit.
Daar schrijven ze:
Plakstrip verwijderen.
Flesjes erop drukken en wachten tot deze leeggelopen zijn.
Seal erop drukken zodat de accu afgesloten is.
Na het vullen 20 minuten wachten alvorens de accu in een voertuig te gebruiken.

Geen idee of een accu altijd wat warm word na het zuren, het viel me nu op.

Ik meet altijd eerst voordat ik wat met een accu ga doen.
Bij alle vorige was de spanning gelijk 12V en hoger. Deze blijft steken op 10.3
 
Prima, maar dan staat in de beschrijving niet dat hij persee 12 volt moet zijn na die 20 minuten, dat bedoel ik ermee.
Maar kijken wat hij doet na laden, straks is het het batterijtje van de mulitimeter ;)
 
Prima, maar dan staat in de beschrijving niet dat hij persee 12 volt moet zijn na die 20 minuten, dat bedoel ik ermee.
Maar kijken wat hij doet na laden, straks is het het batterijtje van de mulitimeter ;)

Het gaat er mij vooral om of ik die accu veilig aan een lader kan hangen met een misschien wel slechte cel.
En het is niet mijn multimeter.
Heb 2 accu's op de werkbank staan.
Ik meet de oude, 12.2V,
vervolgens de nieuwe, 10.3V,
terug naar de oude, 12.2V
 
Hup, aan de lader..., onder het laden ff de spanning in de gaten houden, moet snel oplopen naar zon 13 volt, blijft-ie onder de 11, 8 is er wel een cel met inwendige kortsluiting, terugbrengen dus... Dat denk ik toch hoor, en je bent niet de eerste.

Edit: die 11,8 is een gok, uit ervaring :)
 
Overigens voor de zekerheid ook even de multimeter die ik voor mn werk gebruik erbij gepakt, deze geeft exact dezelfde waarde.
Dan kan je de multimeters uitsluiten... Om echt zeker te zijn moet je eigenlijk nog een derde proberen. Als die ook 10,3 en 12,2 volt aangeeft zijn de multimeters goed.
 
Die 20 minuten zijn ook wel best kort (vast voldoende om de matjes vol te laten zuigen, maar niet om tot een gebruiksklare accu te komen). Ik vul ze af, laat ze een uur met rust, dan een paar uur op de lader, dan pas doormeten en inbouwen.
 
Dan kan je de multimeters uitsluiten... Om echt zeker te zijn moet je eigenlijk nog een derde proberen. Als die ook 10,3 en 12,2 volt aangeeft zijn de multimeters goed.
Misschien ook nog een 4de om uit te sluiten dat de eerst 3 niet allemaal defect zijn. Laat dan ook daarna nog een keurder langskomen voor elektrische materiaal....
 
Terug
Bovenaan Onderaan