Accu gevuld, spanning te laag

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Beste allen,

Vandaag nieuwe accu gekocht en deze zojuist gevuld.
Betreft een Varta, agm accu met los zuurpakket.
Nu heb ik wel vaker een accu gezuurd en dit is nog nooit fout gegaan, maar nu twijfel ik toch wel een beetje.

De flesjes zijn mooi leeg gelopen en toch meet ik maar 10.3V op de polen. Het ligt niet aan mijn multimeter, als ik de spanning op de oude accu meet kom ik op 12.2V.
Volgens de beschrijving zou ik 20 minuten moeten wachten alvorens deze accu te gebruiken, die zijn al lang voorbij.
Was eigenlijk van plan deze eerst op te laden, gebruiken ga ik deze pas vrijdag.

De accu word ook een beetje warm, dit is me eerder nooit opgevallen, is dit normaal?
En zou ik er verstandig aan doen om alsnog te laden? Heb het vermoeden dat de accu niet goed is.
 
Het is een Varta, geen accu...….. dit soort dingen kom ik heel veel tegen bij Varta en andere B merken.

Mijn ervaring is dat een Yuasa of GS accu nog steeds het beste is.

Helemaal mee eens.
Er kwam een Yuasa uit, die is waarschijnlijk 11 jaar oud. De vorige eigenaar dacht dat hij deze nog nooit vervangen had. Ik in ieder geval zeker niet en heb de motor toch alweer een jaar of 8. Heeft al die tijd probleemloos m'n motor gestart. 750cc tweecilinder.
De Varta is gewoon van mindere kwaliteit, dat zie je aan alles. Het plastic omhulsul sluit niet overal mooi aan etc, scherpe randen aan het plastic. Minder qua afwerking ook.
Maar goed, de enige reden dat ik een Varta heb besteld was omdat deze goedkoper was, sneller te leveren (ga morgen Duitsland in per motor) en de motor gaat er ws dit jaar uit. Ben op zoek naar wat anders.

Heb overigens zojuist de nieuwe accu gevuld, deze is gelijk 12.7V na zuren. (en nee @Rob RD , ik ga niet nog 3 multimeters erbij zoeken om dit te controleren :P )
De eerste, die met de lage spanning na zuren, heb ik nog wel ingebouwd om te proberen, maar die stortte gelijk in bij contact aan en kreeg de motor misschien net 2 keer rond gegooid alvorens ermee te stoppen.

De nieuwe staat nu nog zonder dopjes na te borrelen, doe over een uurtje ofzo de afdekstrip erop en dan bouw ik m in.
 
Wel of geen meegeleverd zuurpakket maakt niet uit. Elke te vullen accu (dus met doppen) heeft een overlooppijpje.

Waar zit op deze accu dat overlooppijpje?
battery-image_YTX12-BS.png
 
Klinkt alsof die nieuwe wel gaat doen waar die voor bedoeld is.

Wel of geen meegeleverd zuurpakket maakt niet uit. Elke te vullen accu (dus met doppen) heeft een overlooppijpje.

Accu's met losse doppen per cel hebben inderdaad een overlooppijpje. Maar zo'n onderhoudsvrije accu die je met een strip permanent afsluit nadat het zuur er in is gegoten heeft géén overlooppijpje. Later bijvullen is ook niet mogelijk.
 
Daarom zit dat tuutje toch aan de zijkant?
Een agm heeft geen ontluchtingstuutje.

De docu van iedere nieuwe accu zegt het ook: altijd na het vullen eerst aan de lader....

Maar dit lijkt idd niet goed, "normaal" gesproken is idd een nieuwe accu een half uurtje na het vullen in staat een motor te starten en zou zo rond de 12 volt moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan