Accu kabel kleurloos, welke is plus?

Dotzor

Rookie
5 mei 2013
15
0
Amsterdam
Dag allen,

Ik heb waarschijnlijk een vrij simpel probleem, maar ik wil het even dubbel checken voordat ik de boel om zeep help.

Mijn motor is vandaag geleverd (old timer) met losse accu, aangezien er geen markering op de kabels staat vroeg ik mij of de accu er zo correct in zit. (zie afbeelding)

De dikke kabel rechts aan de plus, en de dunnere geel-achtige aan de min, correct?
En vast zetten gewoon met een moertje en boutje?

Groet,
Tom
full
 
Laatst bewerkt:
Meten met een universeel meter en dan de stand om weerstand te meten. De (-) kabel zit ergens wel aan de massa vast ...


Maar ik heb ooit wel eens gehoord van oldtimerautos dat de + aan de massa zit (dus net andersom). Dus dat zou je dan wel ff moeten weten van dit model.
 
boutje en moertje zou ik niet doen. er hoort een vierkante moer in die pool te zitten die door zijn vorm klem zit want met gereedschap kom je er niet bij dus het moertje tegen houden als je het boutje vast draait wordt lastig. en dat het goed vast zit is wel belangrijk voor een goed contact. met een standaard moertje plus gereedschap heb je ook grote kans op sluiting doordat je gereedschap ergens tegenaan komt.
massa kabel is makkelijk te vinden door hem even te volgen. die zit meestal vast aan het frame of het motorblok.
die behoorlijk beschadigde rechter aansluiting is de plus. heb je geen kleur voor nodig die is namelijk geïsoleerd om het krimp gedeelte heen om sluiting te voorkomen met het frame.
 
Laatst bewerkt:
Dan is de rechtse kabel dus de massa, want die zit inderdaad vast aan het blok. Thanks!
En dan kom ik 1 zo'n vierkant moertje te kort... Is dat iets wat ik ergens los kan krijgen? Bij een garage bijvoorbeeld?
 
boutje en moertje zou ik niet doen. er hoort een vierkante moer in die pool te zitten die door zijn vorm klem zit want met gereedschap kom je er niet bij dus het moertje tegen houden als je het boutje vast draait wordt lastig. en dat het goed vast zit is wel belangrijk voor een goed contact. met een standaard moertje plus gereedschap heb je ook grote kans op sluiting doordat je gereedschap ergens tegenaan komt.
massa kabel is makkelijk te vinden door hem even te volgen. die zit meestal vast aan het frame of het motorblok.
die behoorlijk beschadigde rechter aansluiting is de plus. heb je geen kleur voor nodig die is namelijk geïsoleerd om het krimp gedeelte heen om sluiting te voorkomen met het frame.

Die rechter kabel is de plus? Die gaat namelijk wel naar het blok toe en zou dus de massa (-) moeten zijn?
Die linker kabel gaat naar wat andere dingen toe.

Moertje heb ik overigens kunnen vinden bij een moto garage (:
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit mag geloven dan is dus de massa wel -?

full


Ik heb overigens geen multimeter, dus mocht ik er niet uit komen word het even een ritje langs het ouderlijk huis.
 
Laatst bewerkt:
Startrelais dus ook de plus zit rechts, accu staat zo goed.
Vreemde plek voor de condensator(en), bij mij zitten ze rechts net achter de start relais.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan