accu kapot of dynamo?

TLetje

MF'er
11 jul 2002
75
0
Tilburg
De motor van mijn vrouw willen we na 2 jaar weer gaan gebruiken.
De accu zal hoogstwaarschijnlijk wel zijn overleden.
De spanning is in ieder geval 0 volt.
De motor start prima met startkabels op de autoaccu maar zodra we de startkabels lostrekken stopt de motor er ook mee.
Als de startkabels aangesloten blijven op de autoaccu
meet ik bij een hoger toerental geen hogere laadspanning.
Deze blijft ong. 12,5 tot 13 volt.
Wel merk ik dat als ik wat gas geef de koplamp wat feller gaat branden dus de dynamo geeft wel stroom.
Zou het probleem misschien met alleen een nieuwe accu zijn opgelost
of is er meer kapot zoals misschien de dynamo of de spanningsregelaar?
Ik heb al een nieuwe accu gekocht maar deze moet ik nog ophalen.

B.V.D. TLetje.
 
De motor van mijn vrouw willen we na 2 jaar weer gaan gebruiken.
De accu zal hoogstwaarschijnlijk wel zijn overleden.
De spanning is in ieder geval 0 volt.
De motor start prima met startkabels op de autoaccu maar zodra we de startkabels lostrekken stopt de motor er ook mee.
Als de startkabels aangesloten blijven op de autoaccu
meet ik bij een hoger toerental geen hogere laadspanning.
Deze blijft ong. 12,5 tot 13 volt.
Wel merk ik dat als ik wat gas geef de koplamp wat feller gaat branden dus de dynamo geeft wel stroom.
Zou het probleem misschien met alleen een nieuwe accu zijn opgelost
of is er meer kapot zoals misschien de dynamo of de spanningsregelaar?
Ik heb al een nieuwe accu gekocht maar deze moet ik nog ophalen.

B.V.D. TLetje.

De accu is iig overleden, verder zal alles nog wel goed zijn verwacht ik.

Zet er eerst gewoon een nieuwe accu in (moet toch gebeuren), en meet alles dan nog eens door! Denk dat het zo gewoon goed moet komen :)

Ow wat voor motor gaat het btw?
 
NEEEEEEEEEEEEEEEE niet doen heb pas te horen gekregen van JB37 dat je je elektronika om zeep helpt,de accu is namelijk een buffer voor je spanningregelaar
dus NOOIT de accu loshalen bij draaiende motor,en daar heeft hij gelijk in,dus eigen risico als je het wel doet.

(PS geld niet voor sommige of the road motoren maar das een ander verhaal)

Bij motor uit zal de spanning op de accu rond de 12,5 volt bedragen.
Bij stationair draaiende motor zal de spanning op de accu rond de 13,5 volt zijn ,geef je gas tot 2000 toeren dan zal de spanningsregelaar gaan laden naar rond de 14 volt.(Dus het is normaal dat je als je gas geeft dat je verlichting iets feller gaat branden)

Over die accu bij mij hetzelfde probleem accu overleden!!
 
Laatst bewerkt:
NEEEEEEEEEEEEEEEE niet doen heb pas te horen gekregen van JB37 dat je je elektronika om zeep helpt,de accu is namelijk een buffer voor je spanningregelaar
dus NOOIT de accu loshalen bij draaiende motor,en daar heeft hij gelijk in,dus eigen risico als je het wel doet.

(PS geld niet voor sommige of the road motoren maar das een ander verhaal)

Bij motor uit zal de spanning op de accu rond de 12,5 volt bedragen.
Bij stationair draaiende motor zal de spanning op de accu rond de 13,5 volt zijn ,geef je gas tot 2000 toeren dan zal de spanningsregelaar gaan laden naar rond de 14 volt.(Dus het is normaal dat je als je gas geeft dat je verlichting iets feller gaat branden)

Over die accu bij mij hetzelfde probleem accu overleden!!

:^

Het is idd niet goed om met een lege of slechte accu te rijden, ivm je spanningsregelaar! Maar het zal zo'n vaart niet lopen :)
 
Gewoon nieuwe accu opladen en erin zetten. ;)


Niet teveel met een rotte accu in je systeem gaan klooien, da's alleen maar belastend voor je dynamo/stroomregelaar.

Als je de ouwe accu vult met demi-water en aan een druppel-lader hangt zou die trouwens nog best wel wat kunnen doen :? moet je alleen in de gaten houden of ie z'n lading langer dan een paar weken vast weet te houden, anders moet je em alsnog afschrijven. Maar als je toch al een nieuwe hebt, gewoon weg met die ouwe. ;)
 
Ik heb een nieuwe accu geplaatst en nu heb ik een ander probleem.
Het gaat trouwens om een XJ600s Diversion.

De accu levert 12.85 volt
Als ik de motor start (nog koud dus)
wordt de spanning op de accu 13,5 volt en met een iets hoger toerental zo'n 14 volt.
Dus dat ziet er goed uit. Maar.....
Als ik een stukje heb gereden en het blok goed warm is
dan komt de spanning niet meer boven de ong.12,7 volt
en dit stijgt ook niet als ik wat meer toeren draai.
De spanning is zelfs eerder geneigd om te dalen.
Hoe kan het nu zijn dat een koude motor wel goede laadspanning geeft en een warme niet?

B.V.D.
 
Dat is vreemd ja,spuit de aansluitingen van het laadcircuit eens goed in met bv WD40 of kontaktspray.Dus stekers even loshalen en inspuiten dan starten en nog eens meten met koude motor daarna stukkie rijden tot motor warm is en weer meten .Altijd eerst de simpele werkzaamheden doen.Mocht het nog niet helpen dan is er toch iets aan de hand met de spanningregelaar inwendig slecht kontakt door warmte? of dynamo doet raar.

Succes
 
Ik heb de spanningsregelaar vervangen en de laadspanning is weer goed.
Schijnbaar zat er dus iets niet goed in de spanningsregelaar waardoor
hij het koud wel goed deed en warm niet.

Maar goed ik kan weer rijden!!!!!
:] :] :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan