accu kapot of niet

JoostRider

Die hard MF'er
23 apr 2009
310
0
Tilburg
Ik ben bezig met een zeer groot project op mijn gsx750f uit 1998... Het blok is helemaal gereviseerd en terug gehangen..

Gisteren heb ik hem (zonder bougies) even flink doorgestart om de nieuwe olie door het systeem te gooien. Ik heb net zolang doorgestart tot de accu zwak werd. Toen de accu weer op de druppelader.. De accu zit aan een optimate druppellader... Hierna verder gegaan met mijn project.

S avonds toen ik wilde stoppen hoorde ik ineens een geluid. Ik goed luisteren en dat is de accu.. Hij maakt een soort piepend/sissend/zoemend geluid?! Niet constant maar met hele korte tussenposes.. Ik keek op de optimate en die gaf aan dat hij nog steeds aan het laden was maar dat de accu-inhoud heel laag was (onderste lampje brandde van de optimate. Ik heb drie lampjes bij het laden, zo goed als leeg, half vol en vol) maar hij lade wel..

Ik vertrouwde het geluid niet dus heb de polen los gemaakt. Het geluid werd toen minder en met meer tussenposes. Dan ongeveer 5 a 10 min was het geluid geheel weg.

Is de accu nu kapot of is er iets anders?
 
ik heb even geen idee of hij onderhoudsvrij is? hoe kan ik dat snel zien? ik weet in elk geval dat je alleen maar de twee aansluitpolen + en - ziet op de accu, en volgens mij verder geen dopjes.
 
ik heb even geen idee of hij onderhoudsvrij is? hoe kan ik dat snel zien? ik weet in elk geval dat je alleen maar de twee aansluitpolen + en - ziet op de accu, en volgens mij verder geen dopjes.
Dat is dan een onderhoudsvrije accu. En het sissen wat je hoorde is het gassen van de vloeistof/gel in je accu. Ik denk dat je accu al overleden was door het langdurig laten draaien om oliedoorloop te krijgen.

Accu's kunnen niet goed tegen diepontladen.
 
Dat is dan een onderhoudsvrije accu. En het sissen wat je hoorde is het gassen van de vloeistof/gel in je accu. Ik denk dat je accu al overleden was door het langdurig laten draaien om oliedoorloop te krijgen.

Accu's kunnen niet goed tegen diepontladen.
:^

Met een beetje pech zijn er wat platen krom getrokken in de accu.
 
Ik weet niet wat voor optimate je hebt, maar het rode lampje van een optim3 van een diep ontlaadde accu betekend dat de optimate 20 Volt op je accu zet om het desulfatieproces (of hoe dat ook mag heten) tegen te gaan.

Hoeveel spanning zit er nu in de accu? (even meten met de volt meter)
alles tussen de 4 en 12,4 zou goed moeten zijn dus optimate zou gewoon weer moeten laden dmv de cycles.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt 50% kans: hij is stuk, of hij is nog heel. Als het mijn accu was dan zou ik hem gewoon aan de optimate hangen en laten opladen. Na een dag nog eens kijken en dan vertelt de optimate wel of de accu stuk is of niet. Maar ik vrees het ergste: accu's houden niet van diepontlading.
 
Terug
Bovenaan Onderaan