accu kapot ?

IndianScout

Tot ziens , klimaat freaks !
11 mei 2011
2.272
2.154
Hey ,

Ik heb een aardig nieuwe Varta accu in mijn dnepr zitten ,
heb hem een dag aan de lader gehad , maar 1 uur van de lader af is deze 12,20 volt . als ik hem nu aan de lader zet dan doet hij dit :
Volgens mij is deze accu overleden of niet ? de lader is ook nog niet zo oud +- 2 maand .
 
Ik vind meer dan 15V op de polen te hoog, met een dynamo flink laden zou het ergens rond de 14,5V moeten zijn.

Hieronder mijn accuspanning en optimate (0,8A uitvoering) in ‘onderhoudsmode’ dus na de oplaadfase!

Om een accu testen kun je met zo’n ‘stroomtang’ op de polen aansluiten, en onder een flinke belasting de accu klemspanning meten. Kapotte cel heb je gauw hiermee te pakken...

7DF13398-744A-4DCE-9970-81FDF37BB3D6.jpeg
 
een accu die terugvalt naar 12,2 is slecht aan het worden. Een accu is normaal na opgeladen te zijn 12,6-8 volt. 12 is leeg.

afhankelijk van de kwaliteit van de multimeter kun je bij het laden best 15 volt aantreffen, hoeft niet erg te zijn. Kan gewoon meetfout zijn. De pulsen die je meet kunnen ook een onderhoudsprogramma van de lader zijn. zie je wel eens bij sommige laders dat ze tegen sulfatering een aantal korte spannings/stroom pulsen naar de accu gooien.

benno
 
Hebben jullie het filmpje bekeken?
Ik vermoed dat de lader defect is.
De multimeter fluctueert enorm met pieken tot minstens 15.96 volt.
Als die accu daar 1 dag op heeft geladen is het goed mogelijk dat hij beschadigd is.
 
Hebben jullie het filmpje bekeken?
Ik vermoed dat de lader defect is.
De multimeter fluctueert enorm met pieken tot minstens 15.96 volt.
Als die accu daar 1 dag op heeft geladen is het goed mogelijk dat hij beschadigd is.
Ik denk dat laatste, want normaliter houdt een accu, indien ok, de spanning aardig stabiel ipv heen en weer te wapperen.
 
De accu is inmiddels 11,84 geworden , dus ik ga een nieuwe accu bestellen .
De lader (was geen goedkoop ding ?) lijkt wel prima 14,4 te laden bij een andere accu .
 
Terug
Bovenaan Onderaan