Accu laad niet op

Delirious

MF'er
27 okt 2005
34
0
Laatst had ik last van een koelings probleempje wat gelukkig is opgelost, maar helaas toen ik daarmee klaar was en de motor wilde starten was de accu leeg.

Nieuwe accu gekocht, maar deze raakte tijdens het rijden met licht aan ook leeg.

De spannings regelaar is doorgemeten en blijkt heel te zijn, maar nu wil ik de dynamo doormeten (3 gele draden), maar hoe moet ik mijn multimeter zetten en wat zijn de waardes die ik moet krijgen?
 
hoi,
zit met juist hetzelfde probleem. heb een Honda CB650 van '79 en mijn accu trekt leeg met het rijden met de lichten aan.
Ben al een aantal dagen het forum aant doorbladen, maar zie niet echt een oplossing voor mijn probleem. mijne moto werkt nog met een elektromagneet, en heeft iemand eengedacht hoeveel ohm ik zou moeten meten op de rotor (elektromagneet)? uit mijn gele draden meet ik onbelast een 40vac, en belast maar nauwelijks een 11vac. de regulator is al vervangen. en belast bedoel ik met regulator aangesloten.
Ik weet dat je met de regulator aangesloten een 40vac moet meten onderling op de 3 gele draden, maar bij mij wordt de regulator gloeiheet, en zakt de spanning door zijn knieën tot een 11vac, wat bij mijn weten niet normaal is met een regulator die eigenlijk de spanning van de eletromagneet corrigeerd
Iemand raad? want je bent verplicht met de lichten op te rijden :]
 
Laadspanning moet ergens tussen de 13V en 15V liggen rond de 4000rpm.

Dynamo moet je doormeten, gele draden moeten alle 3 onderling contact maken met idd een vrij lage weerstand en mogen geen van allen aan de massa liggen.

edit:
Was voor de TS bedoelt, zo'n CB heeft idd een ander laadsysteem waar ik eigenlijk niet zoveel van durf te zeggen (al staat me bij dat ze de accu nodig hebben om de laadinrichting goed te laten werken).
 
Als je een wat oudere motor hebt, die net niet genoeg laadspaning heeft om tijdens het rijden volledig op te laden, dan is een druppel-lader misschien wel wat voor je (Heb zelf een Optimate III)

Nooit meer een lege accu :]
 
De laadrichting is inderdaad ingewikkeld, zeker voor zijne tijd. als ik het contact opzet, meet ik zo een 6 vdc over mijn elektromagneet. start ik de moto, da komt er zo een 11vdc over de magneet te staan. deze moet dan volgens mij toch volledig bekrachtigd zijn, en zou toch een dikke 40volt over de gele draden moeten meten. kan dus volgens mij maar aan 2 dingen liggen, ofwel de alternatorspoel die deels in kortsluiting ligt, oftewel de rotor(elektromagneet) die niet voldoende bekachtigd word omdat deze ook deels in kortsluiting ligt. de regulator sluit ik uit omdat deze al vervangen is. |(
 
klopt, zo laag mogelijk. je zou een waarde van ongeveer 0.8 ohm moeten meten tussen de gele draden. de weerstand tussen gele draad en massa moet oneindig groot zijn.

en de motor mag uiteraard niet draaien!!!
 
En met een lopende motor en losgenomen connector van de regelaar/gelijkrichter moet je op alle drie combinaties van die gele draden tussen de 40 en 70 volt WISSELSPANNING meten ongeveer.
 
En met een lopende motor en losgenomen connector van de regelaar/gelijkrichter moet je op alle drie combinaties van die gele draden tussen de 40 en 70 volt WISSELSPANNING meten ongeveer.
Bij een koolborstelloze dynamo wel ja. Zonder de rotor te voeden heb je op de drie gele draden niks want dan wordt de rotor niet magnetisch.
 
Ik heb jaren accu gezeik gehad. Zo'n beetje alles vervangen wat met stroom te maken had. Uiteindelijk bleek het gewoon de massakabel te zijn (interne breuk) Eerst even doormeten dus, bespaard een hoop geld.
 
De voeding van de rotor loopt toch helemaal niet via die drie gele draden? :?
Nee die loopt over de overige 2
Maar als je die 2 niet aansluit/ voed dan wordt de rotor niet magnetisch en dan krijg je dus ook geen spanning op de gele draden.
Ik neem aan dat alle 5 draden aan een connector zitten :?
 
Nee die loopt over de overige 2
Maar als je die 2 niet aansluit/ voed dan wordt de rotor niet magnetisch en dan krijg je dus ook geen spanning op de gele draden.
Ik neem aan dat alle 5 draden aan een connector zitten :?

Meestal niet, en anders kan je die twee draden toch even uit de connector trekken? (even het weerhaakje terugduwen en klaar)
 
Je kan ook eens proberen om de rotor te voeden met een variabele voeding.
je meet de uitgangsspanning terwijl je de voeding langszaam opvoert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan